رمان فاخر درباره پیامبر اکرم(ص) نداریم/ واکنش فرهنگی شیوه صحیح مقابله با هجمه‌هاست
کد خبر: 3932614
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
حسین فتاحی در گفت‌وگو با ایکنا:

رمان فاخر درباره پیامبر اکرم(ص) نداریم/ واکنش فرهنگی شیوه صحیح مقابله با هجمه‌هاست

نویسنده «۳۶۵ روز با پیامبر» درباره دلایل نبود رمان و داستان فاخر درباره پیامبر اکرم (ص) گفت: با وجود آثار متعدد داستانی، رمان فاخر درباره پیامبر(ص) نداریم و یکی از دلایل آن نیز محدودیت‌هایی است که نویسندگان با آن مواجه هستند.

چرا داستان شاخص درباره پیامبر(ص) نداریمحسین فتاحی، نویسنده پیشکسوت، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهانت نشریه فرانسوی به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) گفت: اهل قلم، به ویژه شاعران و نویسندگان به وظیفه و رسالت مهم خود را در این مورد واقف هستند و هر زمان از تاریخ که شاهد این‌گونه اقدامات توهین‌آمیز به مقدسات مسلمانان بوده‌، واکنش نشان داده‌اند، اما به نظر می‌رسد این واکنش‌ها و مقابله با چنین هجمه‌هایی باید به روش فرهنگی و منطقی باشد تا بتواند مؤثر و سازنده باشد.
 
وی افزود: توهین به پیامبر رحمت از همان صدر اسلام وجود داشته و عده‌ای با این هجمه‌ها می‌خواستند از اثرگذاری و گسترش دین اسلام بکاهند و چهره آن حضرت را مخدوش کنند، اما با گذشت چهارده قرن از تاریخ اسلام، خدشه‌ای به چهره آن حضرت و دین اسلام وارد نشده است. با وجود این هنرمندان، شاعران، نویسندگان و اهالی قلم باید با بهره‌گیری از روشی هنرمندانه نسبت به معرفی آن چهره نورانی اقدام کنند.
 

داستان‌هایی در معرفی اسوه حسنه

 
نویسنده کتاب «سی روز با پیامبر» در ادامه گفت: یکی از این اقدامات می‌تواند معرفی این شخصیت بزرگ باشد. در سال‌های اخیر کتاب‌های متعددی درباره حضرت محمد(ص) نوشته و از بنده نیز اخیراً کتابی با عنوان «سی روز با پیامبر» در ۱۲ جلد منتشر شده است که هر جلد ۳۰ قصه‌واره یا حکایت از زندگی پیامبر(ص) از کودکی تا رحلت را شامل می‌شود. در این مجموعه سعی کرده‌ام تصویر‌های جزئی از رفتار و کردار آن حضرت را ارائه دهم.
 
وی تصریح کرد: اغلب مخاطبان، کلیاتی درباره زندگی آن حضرت می‌دانند و به جزئیاتی که می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی افراد مؤثر باشد، چندان پرداخته نشده است. از این رو در این مجموعه تلاشم بر این بوده براساس آنچه در قرآن آمده و پیامبر(ص) را اسوه حسنه معرفی کرده است، من نیز از تمام وجوه زندگی آن حضرت از جمله زندگی با خانواده و همسایه، معامله کردن، زندگی در سفر و ... داستان‌هایی را با مراجعه به منابع مستند بنویسم تا مخاطبان بتوانند با هر مسئله‌ای که برخورد می‌کنند، الگوی رفتاری مناسب داشته باشند.
 

محدودیت‌های نویسندگان در نگارش داستان

 
این نویسنده پیشکسوت به دلایل نبود آثار فاخر و شاخص داستانی درباره پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: با وجود آثار متعدد داستانی، درباره پیامبر(ص) رمان فاخر نداریم و یکی از دلایل آن نیز محدودیت‌هایی است که نویسندگان با آن مواجه هستند، زیرا تخیل اصل مهمی در رمان است و باید به جزئیات بیشتری درباره شخصیت داستان، موقعیت‌ها و ... پرداخته شود، اما درباره شخصیت‌های معصوم و مقدس این امر ممکن نیست و دست نویسنده در این مورد بسته است.
 
نویسنده کتاب «۳۶۵ روز با پیامبر» یادآور شد: بسیاری از نویسندگان نسبت به پیامبر اکرم (ص) ارادت دارند و علاقه‌مند هستند اثری درباره ایشان بنویسند، اما این محدودیت‌ها اجازه کار نمی‌دهد و در واقع از ورود به این مباحث واهمه دارند و همین امر هم باعث شده در حوزه داستانی، آثار معدودی داشته باشیم و اغلب آثار در ژانر مستند تاریخی باشند و یا در ساخت سریال‌هایی درباره ائمه (ع) مانند امام علی (ع) به دلیل همین مسائل و مشکلات، اشخاص پیرامون حضرت نمود بیشتری دارند تا آن حضرت.
انتهای پیام
captcha