انتقاد خسروپناه از اظهارات برخی چهره‌‌ها درباره بیانیه جامعه مدرسین + صوت
کد خبر: 3932366
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰

انتقاد خسروپناه از اظهارات برخی چهره‌‌ها درباره بیانیه جامعه مدرسین + صوت

حجت‌الاسلام خسروپناه با انتقاد از اظهارات برخی نواندیشان دینی درباره بیانیه جامعه مدرسین و آیت‌الله اراکی، اظهار کرد: سخنان آقای کمال حیدری بارها با نقد و تذکر همراه بوده است و به ایشان گفته شده که گزینشی برخورد نکند و عالمانه و منطقی سخن بگوید، ولی ایشان در ایام هفته وحدت این سخنان را مطرح کردند که باعث افروختن آتش فتنه بین مسلمان می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام خسروپناه با انتشار فایلی صوتی به انتقاد شدید از اظهارات فاضل میبدی و برخی نواندیشان دینی درباره بیانیه جامعه مدرسین و بیانیه آیت‌الله اراکی پرداخت. متن سخنان وی در ادامه از نظر می‌گذرد؛

«امروز ما در دوراهی فتنه به سر می‌بریم؛ فتنه بینشی، منشی، کنشی که مع‌الأسف جهان اسلام را مبتلا کرده و برای خروج از آنها بصیرت لازم است. در این روزها یک اتفاقی افتاد، جناب سیدکمال حیدری در آستانه هفته وحدت بحثی را مطرح کرد و به علمای شیعه نسبت داد که اجماع شیعه بر این است که اهل سنت را کافر باطنی می‌دانند.

خیلی هم مسئله را توضیح ندادند و توده مردم چنین استفاده کردند که علمای شیعه، اهل سنت را کافر می‌دانند. اولاً این بحث اجماعی نیست و بسیاری از علما ایمان همه مسلمانان را قبول دارند، فقط در بحث ناصبی قائل به کفر هستند؛ لکن ایشان در ایام وحدت این بحث را مطرح کردند و باعث اختلافاتی شدند. اگر آقای کمال حیدری توجه نکنند و این مشی را ادامه بدهند و آرای متفکران را گزینشی در رسانه‌ها بیان کنند، چه بسا باعث خونریزی بشود.

این اظهارات باعث شد جناب آیت‌الله اراکی یک بیانیه دادند و اظهارات کمال حیدری را دروغ و بدعت معرفی کردند و فرمودند باید با چنین شخصی همانند یک انسان دروغگو و بدعت‌گذار برخورد شود. برخی اظهار داشتند که این بیانیه می‌توانست آرام‌تر نوشته بشود. من می‌خواهم بگویم اگر در این زمان امام راحل زنده بودند، در مقابل این حرکت‌های تفرقه‌آمیز چه برخوردی می‌کردند. شما به خاطر دارید وقتی خبرنگار درباره حضرت زهرا(س) آن حرف را زد، امام با تندی برخورد کرد تا این شیوه رواج پیدا نکند.

سخنان آقای حیدری بارها با نقد و تذکر همراه بوده است و به ایشان گفته شده که گزینشی برخورد نکند و عالمانه و منطقی سخن بگوید، ولی ایشان در ایام هفته وحدت این سخنان را مطرح کردند که باعث افروختن آتش فتنه بین مسلمان می‌شود. اگر ایشان این مسیر را ادامه دهد تبعات خطرناکی را به دنبال دارد؛ لذا آیت‌الله اراکی ایشان را تفسیق کردند. بعد هم جامعه مدرسین بیانیه دادند و توضیح دادند نباید سخنان سیدکمال حیدری را به نام حوزه علمیه معرفی کرد. حوزه علمیه اصلاً سخنان تفرقه‌آمیز را نمی‌پذیرد، اصلاً سخنان ناظر به کفر مسلمانان را نمی‌پذیرد و از این امر نهی کردند و هشدار دادند. در بیانیه جامعه مدرسین هیچ تکفیری مشاهده نمی‌کنید و صرفاً خطای ایشان را گوشزد کردند.

من خودم چند سال پیش در شعبه قم مؤسسه حکمت و فلسفه، ایشان را دعوت کردم و ایشان حاضر شدند و حرف‌هایشان را زدند و نقدها هم خیلی صریح و شفاف و منطقی بیان شد. البته روحیه ایشان این است؛ اولاً وسط کلام آدم‌ها می‌پرد و می‌گوید که فقط من حرف بزنم. من حدود یک ماه پیش به عنوان مسئول دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی نامه‌ای به ایشان نوشتم و گفتم این هیئت آمادگی دارد تا برای شما کرسی برگزار کند و گفت‌وگوی دوستانه صورت بگیرد، ولی ایشان جواب نامه ما را نداد. تعجب این است که یک دفعه یک هجمه علمیه جامعه مدرسین و آیت‌الله اراکی در دفاع از کمال حیدری صورت می‌گیرد و گفته می‌شود که باید بساط تکفیر را جمع کرد. در حالی که در بیانیه آیت‌الله اراکی و جامعه مدرسین هیچ بحثی از تکفیر نیست.

جالب این است که سایت «انصاف نیوز» که انصافی در آن مشاهده نکردیم و بارها سخنان دروغ به نام من منتشر کرده است، مطلبی از جناب فاضلی میبدی منتشر کردند و ایشان گفتند که جامعه مدرسین حق ندارد بگوید چگونه فکر کن و این مطلب یادآور تفتیش عقاید در قرون وسطی است. البته ایشان آزاد است که دیدگاه خودش را مطرح کند، ولی در مطلب ایشان تناقض است؛ چون وقتی شما می‌گوید جامعه مدرسین حق ندارد بگوید چگونه فکر کن، آیا تو حق داری به جامعه مدرسین بگویی حق نداری این طوری بنویسی. چطور است که همیشه حق طرف شماست؟

جالب است یک زمانی همین بزرگواران اگر کسی مخالف حرفشان نظر می‌داد با آنها برخورد حذفی انجام می‌دانند. چطور الآن آزاداندیش شدند و می‌گویند که بیانیه جامعه مدرسین را نمی‌پسندیم. شما حق دارید نظرتان را بگویید، ولی نمی‌توانید بگویید که من حق دارم جامعه مدرسین را نقد کنم، ولی جامعه مدرسین حق ندارد تا کمال حیدری را نقد کند. این تناقض‌گویی است.

درباره آیت‌الله اراکی هم تعبیر خیلی غیراخلاقی را بیان کردند و گفتند آقای اراکی در حوزه مطرح نیست و در حوزه کسی ایشان را نمی‌شناسد! عجیب است! شما بیانیه ایشان را قبول ندارید، این رفتار غیر اخلاقی درست است! من بارها مشاهده کردم در ایام هفته وحدت علمایی از کشورهای دیگر پیش ایشان می‌آمدند و ایشان را تکریم می‌کردند و شخصیت‌های علمی جهان ایشان را با تکریم و کمالات علمی یاد می‌کنند. آیت‌الله اراکی از شخصیت‌هایی است که در حوزه قم فقه نظام اقتصادی و سیاسی را پایه‌گذاری کردند و از شاگردان شهید صدر و آیت‌الله شاهرودی است که سال‌هاست درس خارج دارد. چطور می‌گویید که ایشان در حوزه مطرح نیست و ایشان را در حوزه نمی‌شناسند؟ حتماً شما را می‌شناسند!

در همین ایام وحدت، حسین دهباشی پیدا می‌شود و یک نظر تاریخی درباره آتش زدن حضرت زهرا(س) بیان می‌کند. آخر این چه وقتی است؟ بگذارید دو ماه دیگر، یا دو ماه قبل بیان کنید. جالب‌تر اینکه یک عده هم به اسم جمع نواندیشان دینی بیانیه دادند و از اقدام جامعه مدرسین حوزه به عنوان شکل‌گیری موج خفقان و رواج ادبیات تکفیری در حوزه علمیه قم تعبیر کردند. آخر کجای بیانیه آیت‌الله اراکی و جامعه مدرسین تکفیر بود؟ چرا نسبت دروغ می‌دهید.

اولاً اینها نواندیش نیستند، چون حرف نو ندارند. اینکه حرف جان هیک را بزند و شعر مولوی را کنارش بگذارد، حرف نو است؟ ثانیاً برخی از امضاکنندگان این بیانیه گاهی ضروریات دین را نفی کردند، ولی کسی اینها را تکفیر نکرد و فقط از سوی مراجع نقد شدند. مگر ادبیات شما نسبت به آقای داوری، حداد عادل و حتی جواد طباطبایی که اعتقادی به تفکر اسلام، تشیع و انقلاب ندارد، اخلاقی بود؟ شما بدتر از تکفیر کردید و گفتید دهانشان را بست و قلم اینها را شکست!

کد
انتهای پیام
captcha