امام حسن عسکری(ع) فکر شیعیان را آماده پذیرش دوران غیبت کرد
کد خبر: 3931126
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

امام حسن عسکری(ع) فکر شیعیان را آماده پذیرش دوران غیبت کرد

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌‌کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: امام حسن عسکری(ع) علی رغم تحت نظر بودن از سوی حکومت بنی عباس، با ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان علاوه بر پاسخگو بودن به سوالات آنها، فکر شیعیان را آماده پذیرش غیبت امام دوازدهم کرد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت‌الاسلام اسعد نصاری، مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، سوم آبان در جمع عزاداران مهدیه بندرانزلی ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: این امام همام بخش زیادی از عمر شریف خود را به همراه پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) به اجبار در سامرا که پادگان و شهری نظامی بود، تحت نظر حکومت بنی عباس زندگی می‌کردند لذا دو امام شریف به امامین عسکرین معروف هستند.

وی با بیان اینکه مدت امامت امام عسکری(ع) تقریبا ۶ سال بود، افزود: امام به شدت تحت کنترل نظامی بود و در مدت امامت خود چند بار به زندان افتاد مورخین نوشتند وقتی شیعیان می‌خواستند برای دیدن امام بیایند خیلی به سختی می‌توانستند خدمت امام مشرف شوند.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌‌کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تاکید کرد: با وجود اینکه امام عسکری(ع) تحت نظارت جدی بود ولی حکومت بنی عباس همچنان از وجود مبارک حضرت می‌ترسیدند و ابایی از زندانی کردن امام نداشتند و بیش از یک سال متناوب در زندان بود.

نصاری با اشاره به اینکه علی رغم همه این سختگیری‌ها امام توسط چند تن از افراد نزدیک، شبکه وسیعی برای ارتباط با شیعه درست کرده بود، گفت: تا قبل از امامین عسکرین، شیعیان با امام عصر خود به صورت مستقیم ارتباط داشتند مخصوصا در زمان حج می‌توانستند امام را ملاقات کنند.

وی افزود: اما به دلیل اعمال فشار حکومت بنی امیه از زمان هادی(ع) و اوج آن در زمان ۶ سال امامت امام حسن عسکری(ع) این ارتباط سخت بود ولی امام با ایجاد شبکه ارتباطی با شیعیان علاوه بر پاسخگو بودن به سوالات آنها، فکر شیعیان را آماده پذیرش غیبت امام دوازدهم کرد.

مسئول حوزه فرهنگی اداره‌ کل بنادر و دریانوردی استان گیلان تصریح کرد: امام حسن عسکری(ع) با وجود اینکه تحت نظر بود ولی بیش از ۱۰۰ شاگرد خصوصی داشت و از آنجا که کلام ائمه معجزه است یک امام که کمتر از ۳۰ سال سن دارد توانست یک شبکه ارتباطی ساماندهی و افکار را برای غیبت آماده کند.

وی با تاکید بر اینکه حفظ تشیع به برکت تلاش امامان بود، گفت: امروز وظیفه ما این است که باید در حفظ عقاید اهل بیت(ع) کوشا باشیم و این راه نگه داریم، بازیچه نکنیم و در برابر شبهات پاسخ مناسب ارائه دهیم. همچنین از خرافه در اعمال و مراسم بزرگداشت امامان معصوم(ع) پرهیز کنیم.

انتهای پیام
captcha