فلسفه مجازات در اسلام، کسب درآمد برای دولت نیست / انتقاد از کاهش مالیات خانه‌های خالی
کد خبر: 3931100
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:

فلسفه مجازات در اسلام، کسب درآمد برای دولت نیست / انتقاد از کاهش مالیات خانه‌های خالی

استاد سطح عالی حوزه با بیان اینکه فلسفه مجازات در اسلام کسب درآمد برای دولت نیست، بلکه قصد پیشگیری است، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی در صورتی بازدارنده است که سنگین باشد وگرنه اگر مقدار آن کاهش داده شود، صرفاً درآمدی برای دولت خواهد بود.

فلسفه مجازات در اسلام کسب درآمد برای دولت نیست/ انتقاد از کاهش مالیات خانه‌های خالیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، سوم آبان‌ماه، در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه بقره به آیه 17 تا  19«وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَقُولُ أَأَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِي هَؤُلَاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ ﴿۱۷﴾ قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاءَ وَلَكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى نَسُوا الذِّكْرَ وَكَانُوا قَوْمًا بُورًا ﴿۱۸﴾؛ فَقَدْ كَذَّبُوكُمْ بِمَا تَقُولُونَ فَمَا تَسْتَطِيعُونَ صَرْفًا وَلَا نَصْرًا وَمَنْ يَظْلِمْ مِنْكُمْ نُذِقْهُ عَذَابًا كَبِيرًا» پرداخت و گفت: در روز قیامت، گفت‌و‌گو میان خداوند و معبودهای پوشالی درباره کسانی که آنها را می‌پرستیدند، رخ می‌دهد؛ خداوند خطاب به این بت‌ها و معبودها می‌پرسد که آیا شما بندگان مرا گمراه کردید یا خودشان گمراه شدند؛ این معبودها می‌گویند خدایا تو سزاوارتر از آن هستی که ما غیر از تو را برای خودمان اولیاء اتخاذ کنیم.

وی افزود: در ادامه فرموده است که معبودها می‌گویند خدایا تو اینها و پدرانشان را از نعمت‌هایت سیراب کردی، اما آنان ناسپاسی و کفر ورزیدند و سپس خدا خطاب به پرستندگان این معبودها می‌گوید: چیزهایی که شما او را خدای خود می‌پنداشتید، شما را تکذیب می‌کنند و امروز شما نه می‌توانید عذاب را از خود دور کرده و یا نفعی به خودتان برسانید و عذاب بزرگی را به شما خواهیم چشاند.

وی اضافه کرد: مشرکین عرب بت می‌تراشیدند و می‌پرستیدند و امروز هم برخی در اقصی نقاط عالم همین وضعیت را دارند، اما تعداد زیادی از انسان‌ها شرک خفی دارند و تصور می‌کنند کسانی غیر از خدا در زندگی آنان مؤثر هستند. 

استاد تفسیر حوزه علمیه قم بیان کرد: درخت و حیوان و بتی که تراشیده و می‌پرستند و این مقام و پول و منصبی که می‌پرستیم، همه در روز قیامت خواهند گفت: قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَا ... .

هادوی تهرانی اظهار کرد: نسیان ذکر در نتیجه فراوانی نعمت است. به همین دلیل، خدا برخی اوقات نعماتش مانند عزیزان و دوستان و توانایی مالی و جایگاه اجتماعی و ... را از ما سلب می‌کند و می‌گیرد تا ذکر را فراموش نکنیم؛ مگر کسانی که خدا آنان را به حال خود رها کرده است تا عذاب کبیر را به آنان بچشاند. لذا باید قدر خوشی را بدانیم و در آن شکرگزار باشیم تا گرفتار ناخوشی نشویم و اگر شدیم، باید صبور و راضی به رضای الهی باشیم. 

مجازات اتهام زنا

وی در ادامه تفسیر سوره نور گفت: بعد از ماجرای افک، قرآن تأکید کرده است افرادی که اتهام زنا به یکی از زنان پیامبر زدند، چرا برای ادعای خود 4 شاهد نمی‌آورند؟ وقتی شاهد نیاورند، دروغگو هستند. به همین دلیل وقتی سه نفر خدمت امام علی(ع) آمدند، امام آنها را مجازات قذف کرد، زیرا 4 شاهد نیاوردند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه مجازات برخی جرائم مانند زنا زیاد است تا کسی جرئت نکند به آن رو آورد، به بحث خانه‌های خالی پرداخت و گفت: اخیراً قرار براین است که برای خانه‌های خالی مالیات قرار دهند که در کشورهای دیگر هم تجربه شده است؛ هدف این است که با این کار، صاحبان خانه‌های خالی را مجبور کنند تا آنها را اجاره بدهند، ولی برخی اشکال می‌کنند این مالیات‌ها زیاد است و هیچکس نمی‌دهد، لذا می‌گویند کاهش دهید، ولی اگر این مالیات کم شود، خاصیت قضیه از بین خواهد رفت.

وی افزود: گاهی جریمه بانکی برای این وضع می‌شود که فرد، مرتکب جرم تأخیر در پرداخت بدهی نشود، اما گاهی اجازه می‌دهیم تخلف بکنند و جریمه از آنها گرفته شود تا کسب درآمدی صورت بگیرد؛ در اسلام هدف از مجازات جلوگیری از جرم است، نه اینکه جرمی رخ بدهد و از جرم او درآمد درست کنیم یا او را اصلاح کنیم.

انتهای پیام
captcha