راهبردهای جدید مقابله با کرونا؛ از ردیابی هوشمند مبتلایان تا حمایت از سالمندان
کد خبر: 3930820
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
رئیسی تشریح کرد؛

راهبردهای جدید مقابله با کرونا؛ از ردیابی هوشمند مبتلایان تا حمایت از سالمندان

معاون وزیر بهداشت با اشاره به راهبردهای جدید مقابله با کرونا، از ردیابی هوشمند مبتلایان و اطرافیان آنها با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد.

راهبردهای جدید مقابله با کرونا/ ردیابی هوشمند افراد مبتلابه گزارش ایکنا، علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت، شب گذشته، یکم آبان‌ماه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با بیان اینکه رویکرد‌های جدیدی در مقابله با کرونا در کشور تخاذ شده است، گفت: این رویکرد‌ها در هفت بند و راهبرد مشخص شده که یکی از آن‌ها تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال جریمه است.

رئیسی با بیان اینکه فقط نیمی از مردم پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، گفت: باید فرآیند‌هایی تعریف شود تا افرادی که به این پروتکل‌ها بی‌توجه هستند در جریان آن قرار گرفته و آن‌ها را رعایت کنند و جرایم سنگین‌تری در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: باید افراد مبتلا به ویروس کرونا را سریع‌تر پیدا کرده و اطرافیان آن‌ها را نیز شناسایی کنیم و اگر این فرد جایی رفته و برگشته، باید ردیابی شده و افرادی که با آن‌ها تماس داشته را نیز پیدا کنیم که به همین منظور با هماهنگی وزارت ارتباطات، ردیابی هوشمند از هفته آینده اجرا می‌شود.
 

انجام تست‌های هدفمند

رئیسی با بیان اینکه انجام تست‌های هدفمند و به تعداد کافی یکی دیگر از راهبرد‌های مقابله با کروناست، تصریح کرد: آزمایشگاه‌های کشور را به یکدیگر متصل کرده‌ایم، ضمن اینکه آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی که تست کرونا انجام می‌دهند، جواب تست در پرونده الکترونیک فرد آزمایش‌دهنده ثبت می‌شود و بهورزان و مراقبان سلامت در خانه‌های بهداشت و مراکز جامعه سلامت می‌توانند مشاهده کنند و آگاه باشند که کدام یک از افراد تحت پوشش آنان به کرونا مبتلا شده است.

معاون وزیر بهداشت، با اشاره به موافقت رئیس جمهور با افزایش تست‌های روزانه کرونا گفت: قرار است ۱۵ هزار تست روزانه کرونا اضافه شود و به ۴۰ هزار تست برسد. ضمن اینکه برای حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تست سریع نیز درخواست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۸۸ درصد مرگ و میر کرونا در دنیا و ایران مربوط به سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای است، گفت: اگر این ۱۰ تا ۱۱ میلیون سالمند به طور دقیق از سوی همه وزارتخانه‌ها تحت پوشش قرار گیرند، پیشگیری از بیماری کرونا در آنان قابل کنترل خواهد بود. مثلاً می‌توان ویزیت راه دور یا تحویل دارو درب منزل را برای این افراد انجام داد.
 

حمایت از سالمندان

 
معاون وزیر بهداشت بیان کرد: در طرح جدید که برای سالمندان و افراد آسیب‌پذیر در نظر گرفته‌ایم، از بسیج کمک می‌گیریم تا مایحتاج و خرید را برای آن‌ها انجام دهد یا دارو‌ها را درب منزل تحویل دهند. در کشور ما محدودیتی از این نظر وجود ندارد. در بسیج ملی مقابله با کرونا، ۳۰۰ هزار نفر در غربالگری به ما کمک کردند.

رئیسی همچنین در رابطه با وضعیت فعلی بیماری کرونا نیز گفت: خیز جدیدی از بیماری کرونا در دنیا اتفاق افتاده و تنها علت تاخت و تاز این ویروس، نادیده گرفتن، عادی انگاری و عدم رعایت اصول بهداشتی است. هر وقت این ویروس جدی گرفته شود، این بیماری کاملاً تحت کنترل است. در این میان وظیفه مسئولان کشور‌ها راهبری و هدایت اقدامات در مقابله با ویروس کروناست. مقابله با کرونا در جهان تبدیل به محکی برای ارزیابی مدیریت‌ها شده است. اگر رهبران دنیا بتوانند مردم را در مسیر صحیح قرار داده و مردم نیز با اعتماد و الزامات بتوانند نظر متخصصان را اعمال کنند، این ویروس می‌تواند کنترل شود.
 
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در موج جدید ویروس کرونا وزارت بهداشت برنامه‌های مشخصی برای غربالگری‌ها داشت، گفت: در این مرحله به نظر می‌رسد که حساسیت مردم نسبت به فروردین‌ماه و اوایل شیوع بیماری کمتر شده است. هنوز بسیاری از افراد می‌گویند که اعتقادی به کرونا ندارند.
 
وی تأکید کرد: اگر کسی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، باید با او برخورد کرد، زیرا مانند بمب ویروسی است که افراد را به خطر می‌اندازد. حدود هشت ماه می‌شود که مرتب می‌گوییم و اطلاع‌رسانی می‌کنیم که سفر نروید. وقتی سفر اتفاق می‌افتد، وظیفه وزارت بهداشت این است که هشدار دهد.
 
رئیسی یادآور شد: براساس آخرین آمارها، دو هفته قبل به حدود ۴۲ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا رسیده بودیم، در حال حاضر به حدود ۵۸ درصد رسیده‌ایم.
 
وی افزود: هنوز مشکلاتی در نانوایی‌ها داریم. هرچند میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در اداره‌ها بهتر است. بیشترین شکایت‌های مردم از نانوایی‌ها، سپس آرایشگاه‌های زنانه و مردانه، باشگاه‌های ورزشی و اغذیه‌فروشی‌ها بوده است. هر موقع میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اوج باشد، بیماری در پایین‌ترین وضعیت قرار دارد و هر موقع میزان رعایت کاهش پیدا کند، این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت در رابطه با فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها گفت: دستورالعمل مشخص برای مدارس و دانشگاه‌ها ارسال شده است. بسیاری از دانشگاه‌ها در کشور به صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند. در حوزه پزشکی بسیاری از رشته‌ها را نمی‌توان غیرحضوری برگزار کرد، زیرا نیاز به بحث آزمایشگاه و ... دارد. اجرای این اقدام مربوط به واحد درسی یا فضای دانشگاه است. برخی دانشجو‌ها برای گذراندن واحد آزمایشگاهی باید حضور داشته باشند. به همین دلیل در دستورالعمل دانشگاه، غیرحضوری بودن الزامی نیست.
انتهای پیام
captcha