شیوع کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی اجتماعی کودکان
کد خبر: 3930199
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵

شیوع کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی اجتماعی کودکان

یک فوق تخصص بیماری‌های عصبی با اشاره به شیوع کرونا، گفت: بیماری‌های روانی در جامعه افزایش یافته و یکی از اقشاری که از جنبه روانی آسیب دیده‌اند کودکان و نوجوانان هستند، صدمات قرنطینه، تعطیلی مراکز تفریحی و نیز تعطیلی مدارس، تأثیرات منفی زیادی بر این قشر داشته است.

کرونا؛ سبب بروز اختلالات روانی در جامعهمسلم ابوالحسن‌زاده، روانپزشک و فوق‌تخصص بیماری‌های عصبی ـ جسمانی در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: با شیوع ویروس کرونا در جهان و تحت تأثیر قرار گرفتن زندگی اجتماعی، بیماری‌های روانی نیز در جامعه افزایش یافته است و یکی از اقشار سنی که از جنبه روانی پس از شیوع کووید-۱۹ آسیب دیده‌اند کودکان و نوجوانان هستند، متخصصان می‌گویند صدمات قرنطینه، تعطیلی مراکز تفریحی و نیز تعطیلی مدارس، تأثیرات منفی زیادی بر این قشر داشته است.

وی افزود: بعضی از افراد معمولاً حساسیت‌های بیشتری دارند و باید مداخلات بیشتری در درمان این اختلالات در ایام کرونا درباره آن‌ها انجام گیرد، کسانی که دارای مشکلات روحی و روانی هستند، یعنی از گذشته سابقه اضطراب یا افسردگی یا سایر اختلالات شناختی و روانشناختی را داشتند، احتمال بیشتری برای درگیری با این اختلالات را دارند و پس از اینکه دچار این ویروس می‌شوند، این مسائل خود را بیشتر در آن‌ها بروز می‌دهد. پس در این افراد باید اقدامات و مداخلات بیشتری انجام شود.

فوق‌تخصص بیماری‌های عصبی ـ جسمانی تصریح کرد: وقتی فردی از لحاظ روانی دچار مشکل است بیماری‌های جسمی نیز در او بیشتر می‌شود، چون این مشکلات باعث پایین آمدن قدرت سیستم ایمنی بدن وی می‌شود و وقتی ایمنی پایین بیاید، احتمال بیماری نیز بیشتر می‌شود. شرایط بحران همه‌گیری بیماری کرونا علاوه بر افزایش عوامل منفی مانند اضطراب، باعث ایجاد عوامل مثبت مانند همبستگی و مشارکت اجتماعی نیز شده است که به‌صورت منفی و مثبت بر سلامت روان جامعه تأثیرگذار است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: شرایط بحرانی همه‌گیری بیماری می‌تواند باعث آثار مثبت و منفی روان و اجتماع شود که به نوعی بر سلامت روان افراد جامعه اثرگذار هستند، سلامت به معنای سطح بالایی از سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی مفهوم‌سازی می‌شود به طوری که کمبود در هر یک منجر به کاستی در سایر ابعاد شده و عوامل تأثیرگذار در هر مورد موجب تأثیر بارز بر روی ابعاد دیگر خواهد شد؛ بنابراین لازم است تا تغییرات سلامت روان با توجه به عوامل روانشناختی و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و تبیین شود.

این روانپزشک گفت: هر کسی که به کرونا مبتلا می‌شود، نمی‌میرد، این مسئله یک فاجعه نیست و نباید به خودشان برچسب بزنند و نباید جنبه‌های مثبت اتفاق را مثل اینکه بدنشان آنقدر قوی بوده که بهبود یافته‌اند، نادیده بگیرند، به همه چیز از دیدگاه منفی نگاه نکنند و تفکرات دو قطبی و صفر و صدی نداشته باشند، بلکه نسبی‌نگر باشند و نباید تفکر و استدلالات احساسی داشته باشند.

ابوالحسن‌زاده، مهم‌ترین راهکار مقابله با اختلالات روانشناختی را توانمندسازی و توان‌بخشی شناختی دانست و اظهار کرد: برای توان‌بخشی شناختی، راهکار‌های ساده دیگری نیز وجود دارد از جمله تغذیه مناسب، استفاده از مکمل‌های غذایی، خوردن صبحانه، استفاده از سبزیجات و میوه‌جات، استفاده از مایعات و پرهیز از غذا‌های چرب و شیرین، داشتن فعالیت ورزشی در طول هفته و به‌طور مرتب، خواب خوب، مناسب و با کیفیت، همه این‌ها راهکار‌های ساده، اما مهم در پیشگیری و در مدیریت آسیب‌های روانی و شناختی است.

انتهای پیام
captcha