تبیین فرهنگ رضوی راه رسیدن به کمال در جامعه است
کد خبر: 3929464
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

تبیین فرهنگ رضوی راه رسیدن به کمال در جامعه است

مدرس دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: سبک زندگی رضوی کامل‌ترین سبک زندگی و راه رسیدن به کمال در جامعه است.

تبیین فرهنگ رضوی راه رسیدن به کمال در جامعه استمنصور علیزاده، مدرس دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: ترویج و تبیین سبک زندگی رضوی به عنوان یک الگوی حسنه برای نسل جوان جامعه بسیار مهم بوده و یک راهبرد مهم محسوب می‌شود، فلذا سبک زندگی رضوی بهترین الگو برای زندگی فردی و اجتماعی است.
وی با بیان اینکه اهل‌بیت(ع)، صراط مستقیم دین و امّت هستند و معارف، عقاید و فرامین اسلام را بدون افراط و تفریط بیان کرده‌اند، گفت: انبیا و معصومین، معیار سنجش و عهده‌دار هدایت جامعه بشری تا قیامت هستند.
علیزاده اظهار کرد: امام رضا(ع) یکی از اسوه‌های معصوم و ستارگان هدایت بشر هستند که پیروی از روش و سلوک ایشان تنها راه نجات و سعادت ابدی انسان محسوب می‌شود و ساده‌ترین راه برای داشتن اخلاق رضوی مطالعه دقیق زندگی نامه امام بزرگوار و به‌کار بستن ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و تفکری ایشان در زندگی است.
عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، بیان کرد: امامان پاک ما در میان مردم و با مردم می‌زیستند و عملا به مردم درس زندگی و پاکی و فضیلت می‌آموختند. آنان الگو و سرمشق دیگران بودند.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: یکی از اولیای پاک الهی و اوصیای الهی، امام رضا(ع) بودند که بررسی ابعاد ویژه اخلاقی آن حضرت برای همه اعصار و قرون یک درس ماندگار است.
وی با اشاره به ابعادی از سیره علمی و عملی امام رضا(ع)، خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم از زاویه‌های مختلف از زندگی امام رضا(ع) الگو بگیریم ایشان الگو‌های رفتاری فراوانی از خود به جا گذاشته‌اند که به‌کار گرفتن آن‌ها سبب پویایی و رشد انسان‌ها می‌شود، اگر بخواهیم شخصیت معنوی ایشان را جستجو کنیم، بندگی و عبودیت و چگونگی رابطه آن حضرت با خداوند نشان بارز شخصیت معنوی ایشان است.

اهمیت همدلی در سیره رضوی

علیزاده گفت: مهارت دیگری که می‌شود در سیره رضوی به آن رسید «همدلی» است، همدلی یعنـی احسـاس مشـترک داشـتن از یـک پدیـده و درک کـردن دیگـری توسـط فـردی دیگـر، همدلی در نهایت سـبب افزایـش تفاهـم و انسـجام و مشـارکت و ایجـاد اعتمـاد بین دو طـرف می‌شود.
وی با اشاره به نمونه‌های متعددی از برخـورد کریمانه امـام رضـا(ع) از همدلی، افزود: خداوند در آیات قرآنی بهترین الگو‌های اخلاقی را معرفی کرده و نیکوترین رفتار‌ها را به انسان نشان داده، هر وقت انسان در مسیر ضد اخلاق و ناشایست بیفتد با نکته و حکایت انسان را به آن هوشیار و متوجه می‌کند، فلذا اخلاق نیک و پسندیده اجازه نمی‌دهد که انسان در مسیر نادرست قرار گیرد و با داشتن صفات مورد حق تعالی به درجات سلوک الهی دست پیدا می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی، با بیان اینکه رعایت تقوا موجب رشد و تعالی انسان می‌شود، گفت: هر کس اهل رعایت تقوا باشد در تشخیص حق و باطل آن هم در فضای فتنه‌آلود و پر از شبهه دنیای کنونی دچار مشکل نخواهد شد و به آسانی حق را از باطل تشخیص می‌دهد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: رعایت تقوای الهی در نگاه نخست آسان به‌نظر می‌رسد، اما در مرحله انجام آن و پیاده کردن دستورات خداوند در زندگی با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد که اگر این مشکلات را پشت سر بگذاریم اجر و پاداش بسیاری نصیب ما می‌شود.
خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha