شاخصه‌های اخلاقی در مناظرات رضوی
کد خبر: 3929306
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴

شاخصه‌های اخلاقی در مناظرات رضوی

معاون حوزه علمیه رضویه گرگان گفت: مناظره به مفهوم جدال و گفت و‌گوی با خصومت مذموم است و از آن نهی شده است اما مناظره به معنای امروز که اعلام نظر و استدلال است، نه تنها نهی نشده، بلکه بسیار پسندیده است.

شاخصه‌های اخلاقی در مناظرات رضویحجت‌الاسلام مهدی محامدی، معاون حوزه علمیه رضویه گرگان در گفت وگو با ایکنا از گلستان، بیان کرد: مناظره به مفهوم جدال و گفت و‌گوی با خصومت مذموم است و از آن نهی شده است اما مناظره به معنای امروز که اعلام نظر و استدلال است، نه تنها نهی نشده، بلکه بسیار پسندیده است.

وی بیان کرد: گفت و‌گو و مناظرات صحیح در زمان پیامبر گرامی اسلام رواج داشت و امامان معصوم (ع) هم بارها در مجامع مختلف اقدام به مناظرات منطقی و مستدل می‌کردند و این امر علاوه بر نتایج مثبت آن زمان، برای ما نیز سرمشق و راهبردی برای مناظرات شده است.

وی در مورد مناظرات متعددی که امام رضا (ع) با مکاتب مختلف داشتند که مشهور به مناظرات رضوی می‌باشد، گفت: مناظرات امام رضا (ع) در شرایط متفاوتی رخ داده است، به نوعی اجبار در این مناظرات وجود داشته است و مأمون عباسی ٣ هدف را در اجبار این مناظرات دنبال می‌کرد: اول آنکه مأمون می‌خواست امام رضا (ع) را در نگاه مردم به خصوص ایرانیان که اهل علم و دانش بودند، پایین بیاورد. دوم آنکه مامون می‌خواست امام را از مسائل سیاسی دور کند و مشغول مناظرات علمی کند و سوم آنکه مامون با مناظرات متعدد می‌خواست مردم را سرگرم کند تا نقاط ضعف حکومت خود را پوشش دهد.

معاون  حوزه علمیه رضویه بیان کرد:  دو ویژگی ‌از مناظرات رضوی جنبه اخلاقی و علمیت بود.  امام در مناظرات طولانی با فرق اسلامی و ادیان دیگر، نهایت ادب را از خود نشان می‌دادند. روش امام  رضا (ع) در مناظرات بر پایه هدایت و فهم طرف مقابل بوده است و هیچ گاه به شیوه مجادله گفت و‌گو نمی‌کردند.

وی در ادامه افزود: امام رضا (ع) در مناظرات علمی نیز با هر مکتب و مذهبی با زبان خود آن دین و آیین سخن به صورت دقیق و مستدل سخن می‌گفتند، به گونه ­ای که فرد را مغلوب می­ ساختند.

معاون حوزه علمیه رضویه در پایان افزود: طلبه‌­ها و دانشجویان می‌توانند، مناظرات امام رضا(ع) را الگوی گفت و‌گو‌ها و مباحثه‌های خود قرار دهند، به گونه‌­ای که اخلاق و علم را در کنار هم قرار داده و از مباحث علمی ناب لذت ببرند و از تخریب‌ها و هیجانات کاذب بپرهیزند.

انتهای پیام
captcha