حجتالاسلام مهدی محامدی، معاون حوزه علمیه رضویه گرگان در گفت وگو با ایکنا از گلستان، بیان کرد: مناظره به مفهوم جدال و گفت وگوی با خصومت مذموم است و از آن نهی شده است اما مناظره به معنای امروز که اعلام نظر و استدلال است، نه تنها نهی نشده، بلکه بسیار پسندیده است.
وی بیان کرد: گفت وگو و مناظرات صحیح در زمان پیامبر گرامی اسلام رواج داشت و امامان معصوم (ع) هم بارها در مجامع مختلف اقدام به مناظرات منطقی و مستدل میکردند و این امر علاوه بر نتایج مثبت آن زمان، برای ما نیز سرمشق و راهبردی برای مناظرات شده است.
وی در مورد مناظرات متعددی که امام رضا (ع) با مکاتب مختلف داشتند که مشهور به مناظرات رضوی میباشد، گفت: مناظرات امام رضا (ع) در شرایط متفاوتی رخ داده است، به نوعی اجبار در این مناظرات وجود داشته است و مأمون عباسی ٣ هدف را در اجبار این مناظرات دنبال میکرد: اول آنکه مأمون میخواست امام رضا (ع) را در نگاه مردم به خصوص ایرانیان که اهل علم و دانش بودند، پایین بیاورد. دوم آنکه مامون میخواست امام را از مسائل سیاسی دور کند و مشغول مناظرات علمی کند و سوم آنکه مامون با مناظرات متعدد میخواست مردم را سرگرم کند تا نقاط ضعف حکومت خود را پوشش دهد.
معاون حوزه علمیه رضویه بیان کرد: دو ویژگی از مناظرات رضوی جنبه اخلاقی و علمیت بود. امام در مناظرات طولانی با فرق اسلامی و ادیان دیگر، نهایت ادب را از خود نشان میدادند. روش امام رضا (ع) در مناظرات بر پایه هدایت و فهم طرف مقابل بوده است و هیچ گاه به شیوه مجادله گفت وگو نمیکردند.
وی در ادامه افزود: امام رضا (ع) در مناظرات علمی نیز با هر مکتب و مذهبی با زبان خود آن دین و آیین سخن به صورت دقیق و مستدل سخن میگفتند، به گونه ای که فرد را مغلوب می ساختند.
معاون حوزه علمیه رضویه در پایان افزود: طلبهها و دانشجویان میتوانند، مناظرات امام رضا(ع) را الگوی گفت وگوها و مباحثههای خود قرار دهند، به گونهای که اخلاق و علم را در کنار هم قرار داده و از مباحث علمی ناب لذت ببرند و از تخریبها و هیجانات کاذب بپرهیزند.
انتهای پیام