حرکت در راه امام حسین(ع) حرکت در راه اسلام صحیح است
کد خبر: 3928151
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
فوزی علوی:

حرکت در راه امام حسین(ع) حرکت در راه اسلام صحیح است

فوزی علوی، استاد دانشگاه تونس گفت: حرکت در راه امام حسین(ع) حرکت در راه اسلام صحیح است. عبادات و سایر اشکال دینی نیز باید در راستای حرکت و نهضت امام حسین(ع) باشد، چراکه گام نهادن در این مسیر دوری از ظلم‌پذیری و گردن نهادن بر وحدانیت الهی و پذیرش مکتب انبیاء(ع) است.

به گزارش ایکنا؛ چهارمین همایش علمی بین‌المللی «اربعین» با رویکرد همگرایی و صلح، پنجشنبه، 17 مهرماه با سخنرانی جمعی از اندیشمندان به صورت مجازی برگزار شد.

فوزی علوی، استاد دانشگاه تونس در این همایش بیان کرد: پیروی از امام حسین(ع) نشانگر عمق وابستگی به خط پیامبران و امتداد خط الهی است؛ چون رسالت و نبوت نیز امتداد خط خداوند است. کسی که در راه امام حسین(ع) گام می‌گذارد، در مسیر پیامبران گام نهاده و انحراف از خط امام حسین(ع) نیز انحراف از خط پیامبر اسلام(ص) و دیگر انبیاء الهی است. عبارت معروفی از شهید سیدمحمدباقر صدر به یاد دارم که در توصیف امام خمینی(ره) گفت: در امام خمینی غرق شوید، چون او در اسلام ذوب شده است. در حقیقت ذوب شدن در امام خمینی نشان‌‎دهنده ذوب شدن در روش و سیره امام حسین(ع) است و شیوه امام حسین(ع) نیز امتداد راه پیامبر(ص) و اسلام است

وی افزود: لذا پیمودن راه امام حسین(ع)، امتداد راه الهی است و کسی که گام در مسیر امام حسین(ع) می‌نهد از خدا و پیامبر(ص) اطاعت کرده است. امام حسین(ع) آموزه‌های اسلامی را پیاده و جنبشی اجتماعی را پایه‌گذاری کرد و دست رد به هرگونه مظاهر ستمگری زد. همچنین نقشی که امام حسین(ع) ایفا کرد، حفظ اسلام از تحریف و نجاتش از دولت اموی بوده است.

حرکت در راه امام حسین(ع) حرکت در راه اسلام صحیح است

این استاد دانشگاه گفت: بنابراین، حرکت در راه امام حسین(ع) حرکت در راه اسلام صحیح است. عبادات و سایر اشکال دینی نیز باید در راستای حرکت و نهضت امام حسین(ع) باشد، چراکه گام نهادن در مسیر امام حسین(ع) دوری از ظلم‌پذیری و گردن نهادن بر وحدانیت الهی و پذیرش مکتب انبیاء(ع) است. پیروی از الگوی امام حسین(ع) شعار نیست، بلکه در مبارزه با مظاهر ظلم و طغیانگری، جلوه‌گر می‌شود.

در ادامه نوبت به سخنرانی شیخ محمد ذعبی، رئیس شورای مرکزی تجمع علمای مسلمین لبنان رسید. وی در سخنان خود بیان کرد: در روایتی آمده است: به کار بستن عدالت، باعث دوام و ماندگاری نعمت است. این روایتی که از امام رضا(ع) نقل شده، یک سخن تشویقی نیست، بلکه هدفی برای صیانت و پاسداشت عدالت است. آنچه در تاریخ می‌بینیم، از جمله آنکه در اروپا، مردم دست به قیام زدند و انقلابی در اروپا صورت گرفت، گرچه نقایصی دارد، اما گسستن از بند ظالمین، هدف نهایی بوده است. خداوند نیز در آیات خود پیشرفت جوامع بشری را مرهون اقامه عدالت و عدالت‌جویی در میان انسان‌ها می‌داند و خداوند در قرآن، امر به اقامه عدل و داد و دوری از ظلم می‌کند.

این روحانی لبنانی گفت: انسان بر اساس آیات و روایات معتبره، درمی‌یابد که هدف از رسالت پیامبران، اقامه عدل و داد بوده و خداوند برای حمایت از اقامه عدل و داد، آهن را فروفرستاده تا به آن وسیله، پیامبران و رهروان آنان بتوانند از این وسیله برای بسط و گسترش عدالت استفاده کنند. قرآن، نه‌تنها عدالت را هدف رسالت می‌داند، که اشاره کرده که خداوند برای حمایت و صیانت از عدالت، از مردم و حق‌جویان خواسته است که آنان نیز دوشادوش پیامبران در راه اقامه عدل و داد گام نهند و از هیچ کوششی دریغ نورزند.

وی افزود: پیامبر(ص) نیز در حدیث ثقلین، پیروانش را نسبت به تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) توصیه کرده است. حدیث ثقلین، حدیثی صحیح است و طبرانی نیز نص حدیث را در کتابش وارد کرده است. پیامبر(ص) از مؤمنان خواسته که از قرآن و پیامبر(ص) جلو نیفتند و لازم است که همگان، همدوش با قرآن و پیامبر(ص) پیش روند. اهل بیت(ع) اقامه‌کنندگان عدل هستند و خط امامت، امتداد خط نبوت است. پیامبر(ص) نیز ما را راهنمایی نموده است. وقتی برخی از نزدیکان به نزد پیامبر(ص) آمدند و خواستند در مقابل کفار کوتاه آیند، ایشان فرمودند اگر دنیا و آنچه در دنیا است به من بدهند، دست از اقامه عدل برنمی‌دارم.

ذعبی تصریح کرد: پس از پیامبر(ص)، امویان از طریق مبارزه با امام حسین(ع) می‌خواستند خط الهی را مورد هدف قرار دهند. لذا آنها در این راستا علیه امام حسین(ع) توطئه‌ها کردند و تلاش کردند به روش ایشان ضربه بزنند و اسلام را مورد هدف قرار دادند. در زمان امویان، شاهد هستیم که چطور حکام اموی، امام علی(ع) را دشنام می‌دادند تا اینکه عمر بن عبدالعزیز این بدعت و سنت نادرست را تحریم نمود. آنان به واسطه دشنام دادن به امام علی(ع) به دنبال به شکست رساندن خط عدالت بودند.

خط امام حسین(ع) امتداد خط خدا و رسول(ص)

وی بیان کرد: جرق جرداق مسیحی، در کتاب «امام علی صوت العداله الانسانیه»، تأکید می‌کند که خط امام حسین(ع) امتداد خط پیامبر(ص) و خط الهی است. طبری نیز در کتاب خود اشاره می‌کند که امام به کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل کرد و جز عدالت‌جویی راه دیگری را در پیش نگرفت. آن زمان که مسلم به عنوان سفیر امام حسین(ع) به کوفه آمد، به مردم گفت: به اینجا نیامده‌ام، مگر اینکه مردم اینجا را به کتاب خدا و راه پیامبر(ص) راهنمایی کنم. امام حسین(ع) و هدف نهضت ایشان نیز چیزی جز اقامه عدل و حفظ اسلام از تحریف اموی نیست. امروزه نیز مردم تلاش می‌کنند و در این راستا دادگاه‌های بین‌المللی نیز تشکیل شده است، اما این محافل در راستای منافع ابرقدرت‌ها تلاش می‌کنند.

وی افزود: آنان فلسطین را اشغال کردند و از هیچگونه ظلم و ستمی علیه ساکنان مردم فلسطین دریغ نکردند. باید به حدیثی که احمد بن حنبل به نقل از پیامبر(ص) آورده است اشاره کنم که فرمودند: شما را به مهدی بشارت می‌دهم، همان کسی که زمین را از عدل و داد پُر می‌کند، همچنان که زمین از ظلم و جور پُر شده است و حرکت امام مهدی(ع) پایان تاریخ دنیا است و ظهور می‌کند تا راه پیامبر(ص) و ائمه(ع) و اسلام راستین را به مردم بنمایاند و با فکر و منطق، دست به اقامه عدل می‌زند.

انتهای پیام
captcha