مقابله با جریان تحریف عاشورا و تبیین ماهیت نهضت حسینی؛ دو هدف بزرگداشت اربعین
کد خبر: 3927968
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۷
حجت‌الاسلام تویسرکانی بیان کرد:

مقابله با جریان تحریف عاشورا و تبیین ماهیت نهضت حسینی؛ دو هدف بزرگداشت اربعین

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با بیان اینکه بزرگداشت ایام‌الله و تعظیم شعائر مذهبی مانند اربعین برخاسته از عقلانیت شیعی و اسلامی است، گفت: یکی از ثمرات و نتایج بزرگداشت اربعین حسینی جلوگیری از تحریف نهضت امام حسین(ع) از یکسو و بازخوانی اهداف شهدا و تبیین ماهیت واقعی حرکت اباعبدالله الحسین(ع) است تا به مرور زمان به فراموشی سپرده نشود.

حجت‌الاسلام تویسرکانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره تأثیر کرونا بر تغییر نحوه بهره‌برداری از ظرفیت‌های مناسک و شعائر دینی مانند اربعین گفت: مکتب نورانی اسلام ناب محمدی مبتنی بر عقلانیت است و عقلانیت یک راهبرد مهم برای تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی است.

تبلور عقلانیت اسلامی و شیعی در دوران کرونا

وی افزود: در واقع اسلام با اسلحه عقلانیت به جنگ تعصبات کور، جاهلیت و هیجانات و احساسات زودگذر می‌رود. در وضعیت کرونایی حاکم بر کشور و جهان، عقلانیت اسلامی و شیعی توانست به بهترین شکل ممکن به جهان معرفی شود و بسیاری از اتهامات علیه اسلام و تشیع مانند تضاد علم و دین، خنثی شد.

حجت‌الاسلام تویسرکانی اظهار کرد: امروز رهبر معظم انقلاب مظهر همین عقلانیت اسلامی و شیعی است که با تدابیر بسیار حکیمانه و عاقلانه توانستند این عقلانیت را در دستورات و رفتارها به خوبی نشان دهند. از جمله جلوه‌گری‌های عقلانیت شیعی و اسلامی در مناسک و شعائر دینی و مذهبی است. در این دوران کرونا به خوبی ثابت شد هم می‌توان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد، هم تجارب بشری را به کار گرفت و هم مراسم و شعائر دینی را اجرا کرد.

تأثیر کرونا بر تمرکز متدینان بر تحول درونی فردی و جمعی 

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: آنچه که در شعائر و مناسک دینی اهمیت فراوان دارد ظاهر و جسم آنها نیست. اتفاقاً درباره عمل به مناسک دینی مطالب بسیاری در خصوص نیت و عوامل فاسدکننده عبادات مانند ریا، خودنمایی و نادیده گرفتن حقوق مردم وجود دارد. در واقع یکی از اهداف مهم اجرای مناسک تحول درونی فردی و جمعی است و ظاهر مناسک در اولویت دوم قرار دارد. دوران کرونا به خوبی این ظرفیت بالقوه در مناسک دینی را بالفعل کرد و به دنیا معرفی شد.

وی ابراز کرد: شاید این نوع اجرای مناسک با هیجانات، احساسات، عواطف و علائق ما منافات دارد، اما باید گفت جنبه‌های عقلانی مناسک و شعائر دینی در دوره کرونا تقویت شده و تعقل، تدبر، تفکر در انجام عبادات و شعائر دینی و تمرکز بر تحول باطنی مورد توجه جدی متدینین قرار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج بیان کرد: روز اربعین هم با تدبیر رهبر معظم انقلاب، هر خانه را یک حسینیه قرار داده و با قرائت خانوادگی زیارت اربعین به امام حسین(ع) اظهار ارادت می‌کنیم و قطعاً تحولات روحی و باطنی در چنین وضعیتی پاداش توجه به تدابیر بهداشتی خواهد بود.

فهم جایگاه  و آرمان شهدا؛ مهم‌ترین پیام اربعین

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره پیام‌ها و آثار سیاسی اربعین گفت: مهم‌ترین پیام اربعین فراموش نکردن جایگاه شهدا، آرمان شهدا و تلاش‌های مجاهدان فی سیبل الله برای تحقق ارزش‌های اسلامی و انسانی است، لذا این پیام می‌تواند در هر دورانی از جمله در دوران کرونا، در هر جایی که زیارت اربعین قرائت می‌شود خود را نشان دهد و به نسل‌های بعدی منتقل شود.

وی تأکید کرد: به عبارتی پیام اربعین بازخوانی اهداف شهدا و تبیین ماهیت واقعی حرکت اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشوراست تا بر اثر مرور زمان آرمان شهدا به فراموشی سپرده نشود و اهداف قیام عاشورا قلب واقعیت نشود و جای ظالم و مظلوم با همدیگر جابجا نگردد. این امر باعث می‌شود که همواره مسئله نبرد حق و باطل و ضرورت مقاومت در مقابل جبهه ظلم و استکبار زنده بماند و سران ظلم و کفر نتوانند با عناوین و تعابیر عوامفریبانه، تداوم ظلم خود و بی‌فایده بودن مقاومت را توجیه کنند.  

هدف بزرگداشت ایام‌الله

حجت‌الاسلام تویسرکانی درباره نقش اربعین در عدم تحریف قیام عاشورا گفت: یکی از راهبردهای مکتب اهل بیت(ع) بزرگداشت ایام‌الله است. یکی از ثمرات و نتایج این بزرگداشت‌ها، جلوگیری از تحریف ایام الله است. وقتی جریان مؤمن انقلابی مناسبت‌های مهم و بزرگ تاریخی را یادآوری می‌کند و برای آن مراسم برگزار می‌کند، در این مجالس و مناسبت‌ها اتفاق مهمی که می‌افتد روشنگری است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج اظهار کرد: در جریان روشنگری ‌آنچه هدف قرار می‌گیرد شکست جریان تحریف، پاسخگویی به شبهات، بیان واقعیت‌ها و حقایق تاریخی با هدف ترسیم نقشه راه آینده است. لذا روشنگری از طریق بزرگداشت ایام‌الله با دو هدف مقابله با تحریف و تعمیق اندیشه‌ها برای تبیین چشم‌انداز آینده است.

وی تصریح کرد: در واقع برگزاری ایام‌الله در گفتمان دینی، اسلامی و بیانات امام(ره)‌ و رهبر معظم انقلاب برخاسته از یک عقلانیت است و صرفاً برگزاری یک مراسم نمادین و تشریفاتی و ظاهری نیست. اتفاقاً بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نهضت امام حسین(ع) و مراسم مربوط به سیدالشهدا(ع) بر محور درس‌ها و عبرت‌هاست تا مقابله با تحریف و تبیین حقایق برای جذب دل‌های مستعد و آماده محقق شود.

انتهای پیام
captcha