حضرت زینب(س) با شیوه‌های مختلفی از ظرفیت رسانه‌ای اربعین استفاده کرد
کد خبر: 3927698
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰

حضرت زینب(س) با شیوه‌های مختلفی از ظرفیت رسانه‌ای اربعین استفاده کرد

کریم دولتی در نشست «اربعین و ظرفیت وحدت‌بخشی» گفت: اولین رسانه امام حسین(ع)، حضرت زینب(س) است. او از همان ابتدای حرکت اسرا، به هر کجا می‌‎رسد، از ظرفیت رسانه‌ای استفاده می‌کند و اینگونه هم نیست که یک بیان را در همه مواقع بکار ببرد، بلکه متناسب با مواقع مختلف، از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کند.

به گزارش ایکنا، نشست «اربعین و ظرفیت وحدت بخشی» امروز 15 مهرماه به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان حج و زیارت با حضور کریم ‌پارچه‌باف دولتی و سهیلا پیروز‌فر به صورت مجازی برگزار شد.

کریم دولتی در این نشست گفت: امام علی‌(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید حواستان باشد فرزند زمانه خود باشید. یکی از مهمترین اموری که زندگی بشر امروزی با آن در ارتباط است، نقش رسانه‌ها است که به شکل فوق‌العاده‌ای زیاد شده است، بنابراین از ظرفیت بزرگی به عنوان اربعین به عنوان یک رسانه که می‌تواند در این زمان در معرفی دین و انسانیت مؤثر باشد، نباید غفلت کرد.

وی افزود: اولین رسانه امام حسین(ع) حضرت زینب(س) است، حضرت زینب از همان ابتدا که اسرا را می‌بندند، به هر کجا می‌‎رسد، از ظرفیت رسانه‌ای استفاده می‌کند و این‌گونه هم نیست که یک بیان را برای همه مواقع به کار ببرد، بلکه متناسب با وضعیت‌های مختلف از شیوه‌های مختلف استفاده می‌کند. اما پرسش این است که آیا باید امروز غافل باشیم؟ شاید در سال‌های قبل‌تر بسیاری با پای پیاده به زیارت می‌رفتند و حتی شاید پایشان هم به کربلا نمی‌رسید، اما الان که از این زیارت حضوری محروم هستند، باید از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تبلیغ زیارت اربعین، کمال استفاده را بکنیم.

دولتی در ادامه یادآور شد: شاید در انقلاب اسلامی بهترین کاری که امام و رهبر انقلاب کردند، این بود که اسلام را به روز به مردم و دنیا معرفی کردند. یکی از اقداماتی که می‌توانیم انجام دهیم، زنده نگه داشتن اربعین و بهره بردن از فضای مجازی در این زمینه است.

پیروزفر در پاسخ به پرسشی در باره یکی از فرازهای این زیارت که در آمده است امام حسین(ع) جانش را فدا کرد تا مردم را از جهالت نجات دهد، گفت: روایاتی که درباره زیارت اربعین وجود دارد، جهت‌دهی دارند. برای بهره‌مندی از یک زیارت مطلوب، روایت آن را باید با آن همراه کرد. باید بیشتر دقت کنیم که دچار بدعت نشویم و سعی کنیم که جلوی  هر بدعت را بگیریم.

وی یادآور شد: فرمایشات حضرت زینب و امام سجاد در انعکاس و بازتاب حرکت سیدالشهدا(ع) بسیار موثر بود و بازتاب بسیار خوبی داشت و این سخن درست که اگر حضرت زینب نبود، صدای عاشورا به کسی نمی‌رسید. همه اینها انعکاسی از زیبایی‌ها  و زشتی‌هایی است که در صحنه عاشورا داریم. بیشترین سرمایه اجتماعی ما الگوگیری از حضرت زینب در آن ماجراست. رزمندگان ما در طول هشت سال دفاع مقدس، با الگوگیری از حضرت زینب(س) و سیدالشهدا(ع) توانستند آن فضا را برای خودشان و خانوادهایشان آسان و قابل تحمل کنند.

دولتی در ادامه در ‌‌پاسخ به پرسش جعفری با اشاره به آیه 21 سوره فصلت، گفت: چرا در سال‌های گذشته که چندین میلیون نفر در این مراسم شرکت می‌کردند، بسیاری از رسانه‌ها از انعکاس خبر آن خودداری کردند؟ حق غیر قابل انکار است. آیا ممکن است کسی حق را درک کند و آن را طرد کند؟ مگر افرادی که نمی‌خواهند زیر بار حق بروند. الان اشکال در این است که تسلط رسانه‌ای صهیونیست‌ها و شیاطین عالم مانع از درز این اخبار هستند. چون می‌دانند اگر این اخبار منتشر شود، میلیون‌ها نفر فطرت الهی و عقلشان به کار می‌افتد و به این پرسش می‌رسند. مگر چه چیزی در آن حرکت است؟ چون همه‌اش سختی است، اما با این احوال، میلیون‌ها نفر این سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

وی یادآور شد: مخالفت رسانه‌ای با انتشار این اخبار در این است که اگر این اخبار منتشر شوند، پرسش‌‌های بسیاری برایشان مطرح می‌شود و در آن صورت است که شرایط برعکس می‌شود. حضرت زینب، امام سجاد(ع) و سایر حضرات معصومین(ع) چنین نبودند که در هر موقعیتی به یک روش واحد اقدام کنند؛ در یک جایی آیه قرآن می‌خوانند و در جای دیگر از اتفاقاتی که روی داده صحبت می‌کنند.

‌پیروزفر در پایان تصریح کرد: اربعین همدلی در بین مسلمانان را نشان می‌دهد که رسانه‌هایی که آن را منتشر نمی‌کنند، معتقدند بهتر است این همدلی سانسور شود. انتشار تفرقه را در نظر دارند، چرا که حتی مسیحیان در این پیاده‌روی شرکت می‌کنند و در واقع این عشق به امام حسین و مرام امام حسین(ع) است که آنها را دور هم جمع می‌کند، نه چیز دیگری.

انتهای پیام
captcha