اعزام 1500 ایرانی به اربعین منتفی است / مراجعه به مرزها نداریم
کد خبر: 3927685
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
احمد محمدی‌فر:

اعزام 1500 ایرانی به اربعین منتفی است / مراجعه به مرزها نداریم

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه به دلیل کمبود وقت عملاً اعزام هزار و 500 نفر یا دو هزار و 500 موکب‌دار به پیاده‌روی اربعین منتفی است، گفت: در حال حاضر مراجعه به مرزها کاهش یافته یا اصلاً وجود ندارد.

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این سؤال که آیا امکان اعزام هزار و 500 زائری، که عراق اجازه حضور آنها در مراسم پیاده‌روی اربعین را داده بود، فراهم شده است؟ گفت: عملاً این پرونده بسته شده، چون با فرصت دو روزه امکان اعزام خبرنگار یا گروه نیست. البته صدا و سیما فهرستی را برای اعزام ارسال کرد اما امکان اعزام در این فرصت کوتاه ممکن نیست.

وی افزود: چون امکان انتخاب و فرصت اعزام وجود نداشت، عملاً اعزام هزار و 500 نفر و یا دو هزار و 500 موکب‌دار منتفی بود. البته قبل از ماه صفر بارها درخواست کردیم که طرف عراقی مشخص کند که آیا امکان اعزام گروه‌هایی مثل خبرنگاران یا موکب‌‌داران وجود دارد یا خیر که طرف عراقی به صورت قطعی اعلام کرد امکان حضور زائران خارجی نیست، اما در آخرین روزهای منتهی به اربعین اجازه ورود هزار و 500 نفر اعلام شد که عملاً امکان‌پذیر نبود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی، در پاسخ به این پرسش که آیا طرف عراقی دلیل اعلام با تأخیر این مسئله را اعلام کرد؟ گفت: طرف عراقی تحت فشار افکار عمومی و برخی از حوزه‌های خاص داخل عراق که علاقه‌مند به حضور ایرانیان در اربعین بودند چنین تصمیمی را در روزهای پایانی اربعین گرفت.

وی در پاسخ به اینکه آیا زیرساخت‌های اربعین که قرار بود امسال آماده شود، ایجاد شده است؟ گفت: بله؛ تقریباً تمام زیرساخت‌‌های لازم از جمله راه‌های مواصلاتی، توسعه پارکینگ‌ها، تأمین آب شرب و برق و ... آماده شده بود و تدارک وسیعی انجام شده بود؛ تا قبل از زمانی که موضوع کرونا جدی شود نیز مدام در حال انجام اقدامات مربوط به اربعین بودیم.

محمدی‌فر درباره اینکه برنامه‌ریزی برای اربعین 1400 از چه زمانی آغاز خواهد شد؟ اظهار کرد: دبیرخانه ستاد مرکزی اربعین مقطعی فعالیت نمی‌کند و در تمام طول سال در حال فعالیت است. برنامه‌ریزی‌ها، بازدید‌ها و رفع نواقص احتمالی مدام در حال انجام است و تلاش می‌کنیم امکانات را نسبت به سال قبل ارتقا دهیم. در برنامه‌ریزی‌های آتی فرض را بر این می‌گذاریم که اربعین برگزار شده و نیاز است زیرساخت‌ها حفظ و توسعه پیدا کند و حتی اگر تا سال بعد کرونا ادامه پیدا کند، لازم است سناریوهای مختلفی اعمال و سازوکار هر طرح و برنامه به صورت مجزا اندیشیده شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در مورد اینکه آیا هنوز نیز افرادی هستند که برای عزیمت به اربعین به سمت مرزها بروند؟ گفت: تعداد افراد بسیار کاهش پیدا کرده است. پس از چند روزی که افرادی به سمت مرزها رفتند و اجازه خروج داده نشد، در حال حاضر مراجعه به مرزها کاهش یافته یا اصلاً وجود ندارد.

انتهای پیام
captcha