امامان محله‌های اردبیل سند تحول اجتماعی تدوین می‌کنند
کد خبر: 3927603
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

امامان محله‌های اردبیل سند تحول اجتماعی تدوین می‌کنند

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: امامان محله با فعالیت‌های اجتماعی و تلاش برای رفع مشکلات مردم، تحول‌آفرینان مناطق محروم استان اردبیل هستند و سند تحول اجتماعی تدوین می‌کنند.

امامان محله موفق اردبیل سند تحول اجتماعی تدوین می‌کنندبه گزارش ایکنا از اردبیل، حجت‌الاسلام قاسم جعفرزاده، مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان، ۱۴ مهرماه در نشست هم‌اندیشی با امامان محله استان اردبیل، تحول در امر تبلیغ را امری ضروری و عامل مؤثر در توسعه همه جانبه‌ دانست و گفت: تقویت و تداوم حوزه فرهنگی جامعه نیازمند تحول‌آفرینی در تبلیغ دینی است و در صورت تحقق این امر، شاهد فعالیت و اثرگذاری بیشتری در تبلیغ اجتماعی خواهیم بود.

وی بر ضرورت تحول در فرآیند تبلیغ روحانیان تأکید کرد و امامان محله را به تغییر شیوه تبلیغی در راستای حل مشکلات مناطق محل تبلیغ فراخواند.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی اردبیل، طلبه عالم را کارآمد‌تر از طلبه عابد در جامعه عنوان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه باید در تربیت روحانی عالم و آگاه بیش از پیش تلاش کند و صرفاً به بحث معنویت و عبودیت محض پرداخت نشود؛ چرا که منحصراً اهل عبادت و تقوا بودن و در مواقع بحرانی خود را از گزند آسیب‌ها در امان نگه داشتن، خلأ بزرگی در کارکرد اجتماعی روحانیان ایجاد می‌کند.

وی اساس فعالیت روحانیان را تحول‌آفرینی در کارکرد مساجد دانست و اظهار کرد: فعالان عرصه تبلیغی، باید تغییر و تحول را از مساجد آغاز کنند و با تغییر سیره و برنامه تبلیغی فعالیت درون مساجد را متحول کنند؛ چرا که در روایات نیز آمده است جز اهل ایمان نمی‌توانند مساجد را آباد کنند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده ویژگی اصلی مسجد تراز انقلاب را، همسو بودن فعالیت‌ها در راستای تقویت ایمانی، اعتقادی و فرهنگی دانست و گفت: اولویت اصلی در عمران و آبادانی مساجد، توسعه خدمات و فعالیت‌ها، با هدف تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی است که در آن صورت مسجد فعال به‌عنوان الگو و تراز دیگر مساجد خواهد بود.

وی از همکاری قرارگاه فاطمه الزهرا(س) در راستای معرفی ۴۰ مسجد تراز در اردبیل خبر داد و اظهار کرد: در راستای تقویت فعالیت‌های برون سازمان، با همکاری قرارگاه فرهنگی فاطمه الزهرا(س) ۴۰ مسجد تراز به‌عنوان مدل الگویی در بحث فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی بین دیگر مساجد معرفی شده است و همچنان درصدد افزایش تعداد این مساجد هستیم.

۱۲۰ روحانی در ارتباط مستمر با مردم مناطق محروم هستند

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان، روحانیان را ظرفیت‌های مستعد و بالقوه این اداره در راستای رسیدن به اهداف مدنظر عنوان کرد و گفت: تعداد قریب به ۱۰۰ روحانی مستقر در سطح استان اردبیل فعالیت دارد که با نظارت، راهبری و آموزش‌های ارائه شده از سوی تبلیغات اسلامی فعالیت‌های شایسته‌ای در مناطق مختلف استان انجام می‌دهند.

وی از فعالیت ۲۰ روحانی اعزامی از اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در بنیاد علوی خبر داد و افزود: روحانیان جهادی و توانمند از سوی اداره تبلیغات اسلامی استان، با حمایت بنیاد علوی اردبیل فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مؤثر و مستمری در سطح استان انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، امامان محله را جامعه هدف برای تحول آفرینی در مساجد معرفی کرد و گفت: موفقیت امامان محله در امر تبلیغ اجتماعی، سازمان تبلیغات اسلامی را بر آن داشت تا در تقویت مساجد به‌عنوان پایگاه مهم فرهنگی بیش از پیش هدف گذاری و برنامه ریزی کند تا فعالیت امامان محله با قوت استمرار یابد.

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان در ادامه، بر ضرورت معرفی امامان محله موفق و تأثیرگذار تأکید کرد و گفت: فعالیت امامان محله موفق باید در قالب سند تحول اجتماعی تدوین و برای استفاده در حل مشکلات اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: باید تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های امام محله موفق را به‌عنوان راهکار‌های موفقیت در رفع آسیب‌های اجتماعی، گردآوری کرده و برای استفاده دیگر امامان محله نشر دهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، تحول اجتماعی در محلات را از دیگر مأموریت‌های امامان محله عنوان کرد و گفت: منحصراً پرداختن به امور دینی و انجام فرایض عبادی، نگاه حداقلی به رسالت روحانیون است که در توسعه فعالیت‌های امامان محله پرداختن به امور اجتماعی، فرهنگی، رفع مشکلات مردم، پیگیری از مسئولین مربوطه، توسط روحانیون به نحو احسن اجرا و بیش از پیش تقویت می‌شود.

راه‌اندازی ۱۰ پایگاه اجتماعی در استان

حجت‌الاسلام جعفرزاده از راه‌‌اندازی پایگاه اجتماعی روحانی محور در مناطق به شدت محروم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متأسفانه شاهد وجود برخی پایگاه‌های اجتماعی غیر فعال با صرف بودجه‌های گزاف در مناطق مختلف شهر هستیم که صرفاً محدود به یک مکان راکد و چند نیروی انسانی غیر فعال است.

وی با تأکید بر تقویت کارایی پایگاه‌های اجتماعی به‌عنوان مرکز تحول منطقه و محل کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: برای احیای نقش پایگاه‌های اجتماعی، باید تغییر اساسی در نحوه مدیریت و فعالیت این پایگاه‌ها صورت گیرد که محوریت روحانیان در این پایگاه‌ها در دستور کار است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، از اختصاص ۱۰ سهمیه برای راه‌اندازی پایگاه اجتماعی روحانی محور در استان اردبیل خبر داد و گفت: در شهرستان‌های اردبیل به ۴ پایگاه، پارس‌آباد ۳ پایگاه، مشگین‌شهر ۳ پایگاه، خلخال ۱ پایگاه و در گرمی نیز بنیاد علوی در این زمینه با تبلیغات اسلامی همکاری دارد.

حجت‌الاسلام جعفرزاده، با تأکید بر همکاری فعالانه حوزه علمیه با تبلیغات اسلامی، گفت: اگر تعامل حوزه‌های علمیه با تبلیغات اسلامی مستمر و بر اساس نیاز‌های روز جامعه باشد، تحول جدی در توسعه فعالیت‌ها فرهنگی و تبلیغی مساجد و به تبع آن جامعه صورت می‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، در بخش دیگری از سخنانش، راهیان تبلیغ را رابط بین امامان محله و تبلیغات اسلامی دانست و گفت: علاوه بر امامان محله، روحانیان فعال در قالب راهیان تبلیغ به‌عنوان رابط سازمان تبلیغات اسلامی و امامان محله فعالیت می‌کنند و عمده فعالیت آنان، گردآوری تجربیات و فعالیت‌های امامان محله موفق، و تدوین آن قالب سند طرح تحول استانی است.

وی گفت: جدیت در پیگیری امور از سوی مرکز و نیز فراخوان مسئولان برای حل مشکلات احصا شده توسط امامان محله از دیگر وظایف راهیان تبلیغ است که در حقیقت فعالیت امامان محله و راهیان تبلیغ زنجیره وار به هم وابسته و تکمیل‌کننده فعالیت همدیگر محسوب می‌شود.

روحانیان در سنگر مبارزه با ویروس کرونا

مدیر‌کل تبلیغات اسلامی استان، به فعالیت شایسته روحانیان و طلاب جهادی در ایام کرونا اشاره کرد و گفت: تغسیل اموات کرونایی و نیز کمک‌های مؤمنانه و رزمایش مواسات به همت و همکاری روحانیان مجاهد و مردمی، بار دیگر وجهه اجتماعی روحانیان را به منصه ظهور رساند و بیش از پیش حس اطمینان و الفت بین مردم و روحانیان را تقویت کرد.

انتهای پیام
captcha