محدودیت‌های کرونا از هیچ بهتر اما ناکافی است / امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا
کد خبر: 3927309
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
مسعود مردانی:

محدودیت‌های کرونا از هیچ بهتر اما ناکافی است / امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا، محدودیت‌های ایجاد شده در استان‌ها را برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا ناکافی دانست.

محدودیت‌های کرونا از هیچ بهتر اما ناکافی است/ امکان ابتلای همزمان آنفلوانزامسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به محدودیت‌های برقرار شده از سوی استانداری‌ها، اظهار کرد: هفته قبل در رابطه با عواقب عدم ایجاد محدودیت در تهران و سایر کلانشهر‌ها هشدار دادم که در حال حاضر این محدودیت‌ها ایجاد شده‌ است؛ اگرچه کافی نیستند، اما از هیچ بهتر است و شواهد آن را در کاهش ترافیک مشاهده می‌کنیم.

این متخصص عفونی با اشاره به آغاز فصل پاییز و شیوع آنفولانزا‌های فصلی، گفت: امکان ابتلای همزمان یک نفر به دو بیماری کرونا و آنفولانزا بسیار کم است، اما این امکان وجود دارد؛ با این حال می‌توان با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی از این موضوع جلوگیری کرد.

مردانی ادامه داد: در کشوری مانند برزیل که در نیمکره جنوبی است و فصل زمستان را پشت سر گذاشته و وارد بهار شده‌ است، ثابت شده که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن، شستن دست‌ها و رعایت اصول اولیه بهداشتی موارد ابتلا به آنفولانزا افزایش نداشته و حتی با روند کاهشی کرونا نیز مواجه شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تحلیل اپیدمیولوژیک کرونا در کشور نیز گفت: در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور رضایت‌بخش نیست. امیدواریم مردم در تعطیلات پیش ‌رو به مسافرت نروند و در خانه‌های خود بمانند تا طی دو هفته آینده به مرور شاهد روند کاهشی بیماری در کشور باشیم.

مردانی در رابطه با آخرین وضعیت واکسن و داروی کرونا در ایران و جهان گفت: در حال حاضر تمامی دارو‌ها و واکسن‌های تولیدشده برای کرونا در مرحله تحقیقات است و هنوز وارد مرحله درمان نشده است. برای دارو یا واکسنی که تمامی فاز‌های تحقیقاتی و کارآزمایی‌های بالینی خود را طی کند و وارد فاز درمان شود و به عنوان داروی اختصاصی کرونا شناخته شود، حداقل یک تا دو سال زمان لازم است تا تولید شود؛ به همین دلیل نباید فعلاً منتظر چنین دارویی در کشور و تأثیر‌گذاری آن بر توقف یا کاهش روند کرونا بود و فعلاً باید واکسن را فراموش کرد.
انتهای پیام
captcha