تبیین فرهنگ ادبیات دفاع مقدس ضرورت فعلی جامعه است
کد خبر: 3926262
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴

تبیین فرهنگ ادبیات دفاع مقدس ضرورت فعلی جامعه است

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری اردبیل، گفت: شناخت و تبیین فرهنگ دفاع مقدس در مناسبات بین نسلی ضرورت فهمی و فعلی جامعه است.

تبیین فرهنگ ادبیات دفاع مقدس ضرورت فعلی جامعه استبه گزارش ایکنا از اردبیل، محمود مهدوی، مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری اردبیل، هشتم مهرماه، در وبینار آموزشی «ادبیات دفاع مقدس» که به همت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد، گفت: ایران در طول تاریخ و هشت سال دفاع مقدس نشان داده که با الهام از اندیشه و باور‌های دینی در سخت‌ترین شرایط با سخت‌ترین موقعیت روبرو شده و ناکارآمدی را با کارآمدی، الگوپردازی را به الگوسازی و ناکامی را به موفقیت تبدیل کرده است که نمونه بارز آن شهیدان برزگر، بالازاده، جدی بودند که الگوی مقاومت و ایستادگی در هشت سال دفاع مقدس بودند.
وی به ادبیات دفاع مقدس در طول هشت سال جنگ تحمیلی اشاره و خاطر نشان کرد: این ادبیات با تلاش رزمندگان، سربازان، فرماندهان و ... با تکیه بر اعتقادات دینی و باور‌های آنان به وجود آمده است و نمونه آن در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود.
مهدوی بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که دشمن قصد داشت در دوران جنگ به ما تحمیل کند الگوپردازی بود در حالی که ما در عرصه دفاع مقدس، الگوسازی کرده و صحنه‌های مختلف را تبدیل به موفقیت و پیروزی نمودیم.
مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری اردبیل، با بیان اینکه ناکارآمد جلوه دادن انقلاب اسلامی از نقشه‌های دشمنان بود که ما با ادبیات دفاع مقدس موفق شدیم این نقشه را بر ملاکرده و از بین ببریم، تأکید کرد: ادبیات دفاع مقدس، ظهور و بروز روش‌هایی است که برای اولین بار توسط رزمندگان نشان داده می‌شد که نمونه آن مقاومت بی‌نظیر در هشت سال دفاع مقدس در مقابل همکاری ده‌ها کشور با تکیه بر ایمان و باور‌های دینی و اعتقادی بود.
مهدوی، با اشاره به اینکه ادبیات دفاع مقدس دارای دستاورد‌های موفقی بود و توانست حادثه جنگ تحمیلی را به نفع کشورمان تمام کند، افزود: یکی از مزیت‌های دوران دفاع مقدس، تبدیل موقعیت به موفقیت بود و ملت ایران در این دوران با آگاهی کامل، ناکامی‌های ایجاد شده توسط دشمن را به موفقیت تبدیل کردند و حتی ناکامی‌ها را به خود دشمن بازگرداندند که این زیباترین ادبیات دفاع مقدس می‌تواند باشد.
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، تصریح کرد: اصل حرکت انقلاب برگرفته از عاشورا و قیام امام حسین(ع) بوده که تعالی این معارف عاشورایی را در دفاع مقدس می‌بینیم، بسیاری از صحنه‌های دفاع‌مقدس به صحنه‌های عاشورا شباهت دارد، قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا، نقطه محرکه در دفاع مقدس بوده است که تبلور و معارف عاشورایی را در همه عرصه‌های دفاع مقدس می‌توان دید.
مهدوی، شهادت را رسیدن عاشق به معشوق و رهرو به مقصد عنوان کرد و گفت: معنی واقعی شهادت رسیدن انسان به خداوند است. شهید انسانی است که روحش به آن درجه از خود‌آگاهی و یقین رسیده است که جسمش حتی در حصار تنگ کوچه و خیابان یا شهر خویش و در این دنیای خاکی نمی‌گنجد.

علم و دانش؛ بهترین ابزار برای مبارزه با دشمنان اسلام 
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس، با اشاره به این که عالم صرفا به کسی که علوم را یاد بگیرد و آن را به دیگران انتقال دهد، اطلاق نمی‌شود، گفت: علم و دانش، بهترین ابزار برای مبارزه با دشمنان اسلام است، عالم کسی است که با علم زندگی می‌کند، در نتیجه معارف الهی باید در انسان مجسم باشد.
وی افزود: بهترین وسیله برای مبارزه با دشمنان اسلام مجهز شدن به علم و دانش است.
مهدوی با بیان اینکه ادبیات مقاومت و روحیه جهادی رزمندگان ایران در دوران امروز هم زبانزد جهان است، تصریح کرد: ادبیات دفاع مقدس، مختص یک شهر و یک استان نیست و این مقاومت هم اجباری نبود بلکه رزمندگان ما با تکیه بر باور‌ها و اعتقادات دینی خود دست به این مقاومت زدند و ایثار فقط محدود به دوران دفاع مقدس نیست.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از محور‌هایی که می‌تواند دستمایه پژوهش برای اهالی قلم باشد، شهید مرحمت بالازاده، است که حکم جهادش را از دستان مقام معظم رهبری گرفت و بیشتر اوقات در کنار فرماندهش «شهید مهدی باکری» بود.
سخنان شهید بالازاده دلنشین و جذاب و تأثیرگذار بود، وی با بیان شیرین و شیوای خود سخن می‌گفت و با فصاحت، پیام شهدای انقلاب اسلامی را بیان می‌کرد و مردم را آماده دفاع از دین و وطن خود می‌ساخت.
این شهید نوجوان در دوران اسارت مایه آرامش آزادگان و همچنین پیشبرد کار‌ها بود، شکستن توطئه‌ها و نیرنگ‌ها، همدلی و همراهی، شوخ‌طبعی، تصویر منفی منافقین و خودفروخته‌ها و ارتباط عاطفی رزمندگان باهم و با خانواده‌هایشان، از دیگر محور‌هایی است که می‌تواند مورد پژوهش قرار گیرد و دستمایه خلق آثار فاخر شود.
مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری اردبیل، گفت: اهالی قلم به‌ویژه نویسندگانی که در حوزه دفاع مقدس فعالیت دارند، علاوه بر ثبت و ضبط خاطرات آزادگان به موضوعات مهمی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده بیشتر بپردازند.
جنگ به معنای واقعی یک گنج بود، صحنه‌های واقعی که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده و عناصر آن که امروز موجود است، می‌تواند دستمایه خوبی برای تولید آثار شاخص در قالب‌هایی همچون کتاب و فیلم باشد و هرکدام از ما در هر عرصه‌ای که فعالیت می‌کنیم بتوانیم به وظیفه خود در قبال این دلاوری‌ها عمل کنیم.
خبرنگار: فائزه ندایی

انتهای پیام
captcha