برگزاری اجلاس مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه گلستان
کد خبر: 3926224
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵

برگزاری اجلاس مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه گلستان

اجلاس مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه گلستان ۷ مهرماه در مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان برگزار شد.

برگزاری اجلاس مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه خواهران در استان گلستانبه گزارش ایکنا از گلستان، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه استان، سیده‌نفیسه حسینی‌واعظ، مدیر مرکز مدیرت حوزه علمیه خواهران در اجلاس مدیران و معاونان فرهنگی مدارس علمیه استان که 7 مهرماه در مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان برگزار شد، بیان کرد: سخنرانی‌های سرنوشت‌ساز و قاطعانه حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در مجلس یزید از رویدادهای مهم در تاریخ اسلام به حساب می‌آید‏.

‏‏وی به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اشاره کرد و گفت: تعاون در امر به معروف دستور قاطع اسلام است و معنای تعاون، واداشتن دیگران به یاری‌رساندن به امر خیر و هموار کردن راه خیر و مسدود کردن راه‌های شر و تجاوز، در حد امکان است.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: اتلاف منابع عمومی و حیاتی، اتلاف برق و وسایل سوخت، اتلاف مواد غذایی و بسیاری از مباحث فرهنگی، یک منکر دینی، اقتصادی و اجتماعی است که نهی از منکر در مثل این موارد لازم است.

حسینی‌واعظ درباره نهی از منکر در محیط خانواده با استناد به سخنان مقام معظم رهبری، گفت: در محیط خانواده نیز نهی از منکر قابل اجراست زیرا در بعضی از خانواده‌ها حقوق زنان، جوانان و کودکان رعایت نمی‌شود که در این رابطه باید تذکر داده شود.

وی در ادامه به روایتی از امام باقر(ع) درباره جهاد با نفس اشاره کرد و گفت: حضرت می‌فرمایند: «فضیلتى چون جهاد نباشد و هیچ جهادى چون پیکار با هواى نفْس نیست» و در آغاز سال تحصیلی جدید همگان باید بر تهذیب اخلاق،‏‎ تحصیل آداب شرعیه، معارف الهیه و تزکیه نفس، همت گماشته و در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

این مدرس حوزه با استناد به فرمایشی از امام خمینی(ره) خطاب به حوزه‌های علمیه درباره لزوم تعلیم و تعلم‏‎ ‎‏مسائل اخلاقی و علوم معنوی در کنار مسائل علمی، مسئولیت حوزه‌ها را خطیر دانست و افزود: اگر یک فرد حوزوی به وظایف خود عمل‏‎ ‎‏نکرده و در‌صدد تهذیب نباشد، تنها به فراگرفتن چند اصطلاح‏‎ و مسائل اصولی و فقهی پرداخته است که این امر به ‏اسلام و جامعه اسلامی ضرر وارد می‌کند.

حسینی‌واعظ با تشریح مسئولیت خطیر طلاب حوزه‌های علمیه، وظیفه آنان را متفاوت از عامه‏‎ ‎‏مردم دانست و گفت: اموری که برای مردم مباح است، برای طلاب و روحانیان‎ ‎‏جایز نیست و مردم ارتکاب بسیاری از امور‏‎ ‎‏مباح را از او انتظار ندارند.

وی مسئولان حوزوی را سنگرنشینان خط مقدم جبهه فرهنگی خواند و گفت: باید در این خصوص دغدغه بیشتری داشته و در تربیت مبلغان متخصص تلاش کنید که البته مدیریت استان نیز برای آموزش تخصصی مبلغان برنامه‌هایی در نظر دارد. اساتید خود را به اخلاق فاضله مجهز کنند که این امر مهمی است.

بنا بر این گزارش، نشست توجیهی «تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر در مدارس علمیه خواهران»‌ و «راه‌اندازی و ثبت کانون‌های دانش‌آموختگان» ویژه مدیران و معاونان فرهنگی‌ از دیگر برنامه‌های این اجلاس بود.

انتهای پیام
captcha