نشست بین‌المللی «مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی» در اردبیل برگزار می‌شود
کد خبر: 3924922
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹

نشست بین‌المللی «مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی» در اردبیل برگزار می‌شود

نخستین نشست تخصصی بین‌المللی «مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

نشست بین‌المللی«مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی» در اردبیل برگزار می‌شودبه گزارش ایکنا از اردبیل، پروانه رضاقلی‌زاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، سوم مهرماه اظهار کرد: نخستین نشست تخصصی بین‌المللی «مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» به اهتمام «محفل ادبی شمس عطار اردبیلی» در روز شنبه، ۵ مهرماه از ساعت ۱۰ صبح به وقت ایران، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه مقتل‌خوانی یکی از آیین‌های دیرین در مناطق شیعه‌نشین است، گفت: مقتل‌خوانی در سال‌های اخیر و بنا به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر احیای سنن قدیمی در اقامه عزای حسینی، بعد از فراز و نشیب‌هایی از زمان پیدایش آن، دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: سه حوزه جغرافیایی ایران، قفقاز و آناطولی، در کنار مشابهت‌های فرهنگی در دیگر زمینه‌ها، در خصوص پاسداشت مقام شهدای کربلا و حضرت سیدالشهدا(ع) نقاط اشتراک فراوانی دارند و بررسی داد و ستد‌های فرهنگی این سه منطقه در موضوع مقتل‌خوانی و مرثیه‌سرایی، همچنان که یک اقدام علمی و پژوهشی محسوب می‌شود، بی‌تردید در تقریب و همگرایی بیشتر هر سه ملت نیز مؤثر است.

رضاقلی‌زاده اظهار کرد: این نشست با همکاری محفل ادبی شمس عطار اردبیلی، وابسته به اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، مرکز پژوهش‌های فرهنگی آذربایجان، وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین با مشارکت حوزه هنری استان تمهید و تدارک شده است و طی آن سخنرانانی از ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه به ارائه مطالب و پژوهش‌هایشان در موضوع یاد شده خواهند پرداخت.

یادآور می‌شود، شرکت در این نشست برای عموم آزاد بوده و با مراجعه به لینک online.exir-ac.ir/ch/mahfel و کلیک روی گزینه «میهمان» امکان‌پذیر است.

انتهای پیام
captcha