فیلم | از رهگذر محرم و عشق به حسین(ع) به قربة الی الله برسیم
کد خبر: 3923250
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۸
شرحی از بینهایت / 6

فیلم | از رهگذر محرم و عشق به حسین(ع) به قربة الی الله برسیم

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدوحید کاشانی، نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ترکیه گفت: باید از فرصت محرم استفاده کنیم و از این عشق به حسین(ع) خود را به مقام اطاعت و بندگی خداوند برسانیم؛ فلسفه عاشورا این است که امت را به مقام اطاعت خداوند و قربة الی الله برساند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدوحید کاشانی، نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در ترکیه در بخش ششم از سلسله درس‌گفتارهای «شرحی از بی‌نهایت» گفت: واقعه عاشورا و صحنه کربلا از وقایع بسیار مهم در تاریخ اسلام است. سختی‌ها و مصیبت‌هایی که اهل بیت(ع) در واقعه عاشورا متحمل شدند از مصیبت‌های بزرگی است که دامنگیر جهان اسلام شده است. قیام کربلا تجلی و مظهر پیروزی حق بر باطل بود، سیدالشهدا(ع) و اصحاب ایشان نماد و مظهر تام حق و حقانیت و یزیدیان مظهر باطل و ظلمانیت بودند.
اباعبدالله الحسین(ع) و اصحاب سیدالشهداء در ظاهر مصیبت بزرگی دیدند اما صحنه عاشورا و کربلا تجلی ارزش‌های والای آنان بود. اینکه اصحاب با جان و مال و دل و قلب خود در مسیر ولایت و امامت و دفاع از ولی خدا خود را فدا کردند و از خودگذشتگی نشان دادند و در مقابل ظلم و باطل ایستادند.
خداوند متعال محبت ابا عبدلله(ع) را در دل و جان همه مؤمنین قرار داده و خداوند برای این محبت آثار و برکات زیادی در نظر گرفته است. اما نکته مهم و مؤکد این است که در کنار این محبت قلبی، محبت عملی هم باشد یعنی مؤمن برای سعادت دنیوی و اخروی باید حبّ نظری و عملی هر دو را با هم داشته باشد و از فرصت محرم و عزاداری برای حسین(ع) استفاده کنیم و از حب نظری به حب عملی برسیم.

روایتی از امام صادق(ع) داریم که می‌فرمایند: جابر سلام مرا به شیعیان برسان و بگو اگر قرار است نزدیکی و محبتی بین ما و خداوند باشد، تنها راهش اطاعت از خداوند است. کسی که خدا را اطاعت کند و محبت خدا را در دل داشته باشد سعادت دنیا و آخرت نصیب او خواهد شد اما اگر اهل معصیت باشد و هرچند محبت ما را داشته باشد، اما بدون اطاعت خداوند این حب فایده‌ای ندارد.
همچنین امام رضا(ع) می‌فرمایند «مباد عمل صالح و تلاش برای بندگی را به خاطر اهل بیت(ع) کنار بگذارید یا برعکس، مبادا به خاطر بندگی صرف خدا، محبت اهل بیت(ع) را کنار بگذارید» لذا هر دو یعنی اطاعت از خداوند و محبت اهل بیت(ع) در کنار هم عامل سعادت و خوشبختی انسان در دنیا و آخرت است. پس باید از فرصت محرم استفاده کنیم و از این عشق به حسین(ع) خود را به مقام اطاعت و بندگی خداوند برسانیم. فلسفه عاشورا این است که امت را به مقام اطاعت خداوند و قربة الی الله برساند. محرم فرصتی برای این تقرب است که به اطاعت حق تعالی برگردیم.

انتهای پیام
captcha