کربلا؛ جلوه‌گاه زیبایی‌ها و ارزش‌های اسلامی
کد خبر: 3923170
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

کربلا؛ جلوه‌گاه زیبایی‌ها و ارزش‌های اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خلخال، گفت: کربلا، جلوه‌گاه زیبایی‌ها، عظمت‌ها و ارزش‌های اسلامی است و قیام امام حسین(ع) درس غیرت، تحمل و بردباری به مردم داده و شخصیت اسلامی مسلمانان را زنده کرده است.

کربلا؛ جلوه گاه زیبایی‌ها، عظمت‌ها و ارزش‌های مکتب اسلامی استرضا زاهدی، مدرس دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خلخال در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل، گفت: نهضت عاشورا یک نهضت عظیم فرهنگی است که ابعاد گوناگون حیات انسان را دربردارد و حرکتی سرنوشت‌ساز، تاریخ‌ساز و عزت‌آفرین است که احیای اسلام را موجب شده است.

وی افزود: نهضت امام حسین(ع) شجره طیبه اسلام را که تحت تأثیر ستم و سرکوب و تحریف بنی امیه، خشک و خاموش، بی‌رمق و بی‌برگ و بار شده بود، حیات و شادابی بخشید؛ لذا پیدایش و شکل‌گیری و موجودیت اسلام با حضرت محمد(ص) بود و تداوم و بقای اسلام به‌واسطه امام حسین(ع) صورت پذیرفت.

زاهدی بیان کرد: نهضت مقدس عاشورا نقش اساسی در زنده نگهداشتن اسلام و ستم‌ستیزی مسلمانان به‌ویژه شیعیان دارد و اهمیت، تأثیرگذاری، احیاگری و سازندگی این حادثه سبب شده برخی با انگیزه‌های گوناگون دست به کار شده و این نهضت مقدس را حرکتی غیر منطقی و نابخردانه جلوه دهند. علل و انگیزه قیام، مسائلی است که منطبق بر اصول کلی اسلام است و این قیام، نمونه عملی یک قیام اسلامی است.

این مدرس دانشگاه افزود: اگر بخواهیم به جامعیت اسلام نگاه کنیم باید به نهضت حسینی نگاه کنیم؛ چرا که امام حسین(ع) و یارانش دریافته بودند که حق همواره مورد تأیید خداوند، دائم و ریشه‌دار است و در این راستا کربلا، جلوه‌گاه همه زیبایی‌ها، عظمت‌ها و ارزش‌های مکتب اسلامی است.

وی بیان کرد: امام حسین(ع)، به‌عنوان سومین امام برحق، دارای چنین رسالت‌های اجتماعی است که از رسالت‌های انبیا و امامان معصوم(ع) «اصلاح جامعه» و به عبارتی «نوسازی اجتماعی» را می‌توان نام برد؛ لذا نهضت عاشورا به‌دنبال «نوسازی دین»، «نوسازی جامعه» و «نوسازی حکومت» بوده است؛ چرا که در این ابعاد، تحریفات و انحرافاتی پدید آمده و این اهداف و برنامه‌ها در کلمات، خطبه‌ها، نامه‌ها و وصیت‌نامه حضرت امام حسین(ع) به عنوان یک مصلح اجتماعی به خوبی نمایانگر است. ‏

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خلخال گفت: امام حسین(ع) شخصیت مسلمین را زنده کرد و ‏حکومت در اسلام، مقام خلافت الهی است و انسان به‌عنوان خلیفة الله باید بر اساس احکام الهی و بنا بر مصالح جامعه‌‏ اسلامی عمل کند. ‏

وی افزود: مکتب حسین بن علی(ع) دانشگاه وسیعی است که شاگردان مکتبش با ذکر مجد و عظمت نام او شور می‌آفرینند و با زنده نگاه داشتن پرچم بر حق عاشورا و نثار خون خود، امضای حق بر دفتر تاریخ ثبت می‌نمایند. قیام سیدالشهدا(ع) نمایشگاه اخلاق عالى اسلامى و انسانى با همه صفات و طراوت آن بود و این اخلاق را نه به زبان که در عمل به خون پاک خویش بر صفحه ماندگار تاریخ به ثبت رسانید.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: حادثه عاشورا از تمامی جنبه‌های اسلامی، اخلاقی، اجتماعی، اندرزی، پرخاشگری، توحیدی، عرفانی و اعتقادی برخوردار است و عصاره تمامی فضیلت‌های بشری است. مرحله نخست آفرینش، شکل‌گیری، جهاد، جانبازی و دفاع از کرامت اسلامی و دعوت به اقامه عدل و احیای دین محمدی، سنت، سیره نبوی و علوی بوده که به رهبری امام حسین(ع) آغاز و در دهم محرم سال ۶۱ هجری به فرجام رسیده است. مرحله دوم دوره پیام‎رسانی و تثبیت ارزش‌های نهضت و عرصه جهاد فرهنگی و تبیین آرمان‌های آن قیام مقدس بود که به رهبری امام علی بن الحسین(ع) تداوم یافت.

وی بیان کرد: عزت چه به‌عنوان خصلت فردی یا روحیه جمعی، به معنای مقهور عوامل بیرونی نشدن، شکست‌ناپذیری، صلابت نفس، کرامت و والایی روح انسانی و حفظ شخصیت است.

انتهای پیام
captcha