مراسم اربعین در ایران به صورت گسترده‌تر و منسجم‌تر برگزار ‌می‌شود
کد خبر: 3922067
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴

مراسم اربعین در ایران به صورت گسترده‌تر و منسجم‌تر برگزار ‌می‌شود

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از اجرای برنامه‌های گسترده فرهنگی از جمله قرائت زیارت اربعین در داخل کشور خبر داد و گفت: تصمیم بر این است که برنامه‎‌های اربعین امسال گسترده‌تر و منسجم‌تر برگزار ‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین، در گفت‌وگو با ایکنا، از برگزاری جلسات متعدد حضوری و مجازی مرتبط با مراسم اربعین با مسئولان ایرانی و عراقی خبر داد و گفت: دولت و مردم عراق میزبان اربعین هستند و با توجه به مشکلاتی که در عراق وجود دارد، آنها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند پذیرای زائران خارجی باشند. ما نیز بر اساس سیاست همیشگی ایران، که احترام به حاکمیت عراق است، این مسئله را پذیرفته‌ایم و اگر چه حسرت حضور نیافتن در اربعین را داریم، تلاش می‌کنیم با اجرای برنامه‌هایی در ایران، نشاط معنوی را ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: تاکنون تصمیم قطعی این است که کشور عراق پذیرای زائران خارجی در مراسم اربعین نباشد، اما در خصوص برگزاری اربعین با حضور زائران عراقی، از آنجا که مردم عراق حساسیت خاصی به اربعین دارند و نوع حضور آنها در مراسم اربعین متفاوت است و تا نزدیک کربلا رفته و سلام داده و بازمی‌گردند، دولت عراق برای زائران کشور خود تدابیری خواهد اندیشید. البته هنوز در این خصوص اعلام نظری نشده است. پیشنهاد کرده‌ایم که موکب‌های سلامت ایران در عراق حضور داشته و به زائران اربعین خدمت‌رسانی کنند و فعلاً مسئولان عراقی در این باره اعلام نظر نکرده‌اند.

احمدی از برگزاری برنامه‌های جایگزین در داخل کشور برای موسم اربعین سال جاری خبر داد و گفت: در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور دستگاه‌های فرهنگی جلسه خوبی تشکیل شد و تصمیم بر این است که برنامه‎‌های اربعین امسال گسترده‌تر و منسجم‌تر برگزار ‌شود.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: برگزاری مراسم زیارت اربعین در سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی در روزهای 19 و 20 صفر، برگزاری مراسم قرائت زیارت اربعین در بقاع متبرکه و مکان‌هایی که امکان اجرای پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، تلاوت روزانه قرآن کریم (از 10 تا 20 صفر) و تقدیم آن به حضرت سیدالشهداء(ع)، برپایی 40 محفل قرآنی با حضور قاریان ایرانی و خارجی، برگزاری ویژه‌برنامه سرداران شهید و برگزاری مسابقه‌هایی در سطح ملی، برگزاری 15 همایش ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای به زبان‌های مختلف از جمله برنامه‌های اربعین امسال است.

وی تمرکز برنامه‌های اربعین را 10 تا 20 صفر اعلام کرد و افزود: البته برخی برنامه‌ها از هم‌اکنون آغاز شده و بخش ویژه‌ای نیز با عنوان شب یمن و شب بحرین برنامه‌ریزی شده است.

احمدی در پاسخ به اینکه بهترین رفتار و عملکرد در اربعین سال جاری چه اقدامی است؟ گفت: عملکرد مردم در ماه محرم بسیار خوب بود؛ ما باید به مردم اعتماد کنیم. مردم خودشان به خوبی در کنار برنامه‌های مذهبی، مسائل بهداشتی را رعایت کردند. همچنین، پویش مهر اربعین را خواهیم داشت که طی آن موکب‌های اربعین به جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای نیازمندان می‌پردازند و ثواب آن به سالار شهیدان هدیه خواهد شد.

انتهای پیام
captcha