شکل‌گیری احساس نیاز به قرآن در خانواده‌، مقدمه درک عمیق دینی در نسل جوان است
کد خبر: 3921795
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵

شکل‌گیری احساس نیاز به قرآن در خانواده‌، مقدمه درک عمیق دینی در نسل جوان است

دبیر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با تأکید بر اهمیت ایجاد احساس نیاز به قرآن در خانواده‌ها، آن را مقدمه‌ای برای رشد درک عمیق قرآنی و توفیق نسل جوان دانست.

به گزارش ایکنا، محمد رشیدی، نماینده مردم کرمانشاه در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی و دبیر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، طی سخنانی در برنامه «ایران امروز» رادیو ایران در رابطه با وضعیت فعالیت‌های قرآنی کشور و نیز برنامه‌های این فراکسیون اظهار کرد: می‌دانیم که مبانی جمهوری اسلامی و نظام بر پایه قرآن ترسیم شده و لذا جامعه ما علاقه‌مند به قرآن هستند و با توجه به این موضوع، می‌توانیم کارهای زیادی در این زمینه در مجلس انجام دهیم. .

رشیدی بیان کرد: البته تاکنون فعالیت چندانی در فراکسیون دوره یازدهم، انجام نشده و دلیل آن نیز این است که در ابتدا حدود یک ماه زمان برد تا کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مختلف در مجلس شکل گرفت. همچنین، یکی از دلایل عمده این مسئله نیز دغدغه‌های اقتصادی فراوانی بود که در کشور وجود دارد و به همین دلیل نمایندگان ملت بیشتر وقت خود را مصروف این امور کرده بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: اولین جلسه رسمی فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی طی دو روز گذشته برگزار شد که در این جلسه نیز بنا بر این شد تا اعضای فراکسیون به طور جدی به برنامه‌های قرآنی ورود پیدا کنند. همچنین، منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و همه عزیزان به این نتیجه رسیدند که نهادهای متولی قرآنی کشور باید به وحدت‌رویه برسند.

رشیدی اظهار کرد: همچنین، بنابر این شد تا فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس رابطی را در هر یک از استان‌های کشور داشته باشد تا این رابط، مطالبات قرآنی استان مورد نظر را به فراکسیون منتقل کند.

دبیر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس تصریح کرد: سند چشم‌انداز طرحی بسیار خوب برای فعالیت‌های قرآنی کشور است تا این فعالیت‌ها را با برنامه و هدف پیگیری کنیم. اما اینکه تنها بخواهیم به یک سند بسنده کنیم، ممکن است که بعدها مورد سؤال جدی قرار گیریم که با وجود تمامی این اسناد و برنامه‌ها، در عمل چه اتفاقی رخ داد؟

وی درباره موازی‌کاری برنامه‌های قرآنی در  کشور گفت: فراکسیون در عرض فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی است و حمایت و پشتیبانی می‌کند تا این وحدت رویه و توسعه فرهنگ قرآنی بهتر شکل گیرد.

رشیدی با بیان اینکه فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس یک قطب جدا از نهادهای قرآنی کشور نیست، افزود: یکی از مصادیق این امر نیز بحث بودجه قرآنی کشور است که کمیسیون فرهنگی متولی آن است. فراکسیون در این مورد نظر خود را به کمیسیون فرهنگی اعلام کرده و به نوعی بازوی مشورتی کمیسیون فرهنگی در بحث قرآن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از سیاست‌ها این است که حتماً بودجه قرآنی کشور رشد کند که متأسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده است، البته در یکی دو سال اخیر به دلیل شرایط تحریم در کشور، بودجه قرآنی نیز تقریباً انقباضی شده است، اما حرف ما این است که مبانی این حکومت براساس قرآن است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و گروه‌های فعال غیر دولتی جهت توسعه فعالیت‌های قرآنی است که متأسفانه این هماهنگی تاکنون به خوبی ایجاد نشده است. بسیاری از افرادی که در خط مقدم فعالیت‌های قرآنی کشور فعالیت می‌کنند، به صورت افتخاری و بدون دریافت وجهی در حال فعالیت هستند و حتی از هزینه شخصی خود در راه این فعالیت‌ها استفاده می‌کنند. جلسات قرآنی که امروز در محافل خانگی برگزار می‌شود و آمار دقیقی از آن وجود ندارد، به همین صورت اداره می‌شوند.

رشیدی اظهار کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور باید در هر استان یک نماینده داشته باشد تا این هماهنگی بین نهادهای مختلف قرآنی شکل گیرد؛ چراکه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در کشور جاری و ساری نمی‌شود، مگر اینکه هماهنگی بین دستگاه‌ها ایجاد شود. امروز تأثیر هر سند و تحولی باید در شهرها و روستاهای کشور مشاهده شود.

دبیر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن که از منویات مقام معظم رهبری نیز است، اظهار کرد: ما باید قرآن را با گوشت و خون مردم عجین کنیم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند «مَنْ قَرَاَ الْقُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِخْتَلَطَ الْقُرآنُ بِلَحْمِهِ وَ دَمِهِ؛ هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى‌آميزد». امروز بسیاری ار کشورهای اسلامی حافظان زیادی دارند؛ چراکه از فرزندان خود را از طفولیت آموزش می‌دهند. هر اتفاقی که بخواهد در این مملکت رخ دهد، از آموزش و پرورش شکل می‌گیرد. بسیاری از والدین ما به مباحث حفظ قرآن علاقه‌مند هستند، ولی ما این مسئله را در آموزش و پرورش دنبال نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه خانواده‌های ما باید در امور مربوط به قرآن کریم احساس نیاز برای فرزندان خود داشته باشند و ما نتوانسته‌ایم چنین احساسی را در ایشان ایجاد کنیم، افزود: اگر فرزندان ما با فهم و درک عمیق قرآنی رشد کنند، در تمامی عرصه‌ها موفق خواهند بود. امروز نسبت به سال‌های گذشته باور بسیار زیادی برای آموزش زبان انگلیسی در بین خانواده‌ها وجود دارد؛ چراکه مردم به این مسئله احساس نیاز دارند، اما این احساس نیاز در مورد قرآن شکل نگرفته است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که امروز قاریان و حافظان قرآن ما در مناصب ادرای کشور چه جایگاهی دارند؟، گفت: حاملان و حافظان قرآن می‌توانند در مدیریت جامعه مؤثر باشند، اما این اتفاق در کشور رخ نداده است. حتی امروز بسیاری از قاریان و حافظان بیکار هستند. این مسئله موجب از بین رفتن انگیزه در بین جوانان می‌شود که این مسئله خود مانع دستیابی به اهداف قرآنی کشور به ویژه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن خواهد شد.

ضرورت ایجاد احساس نیاز قرآنی در میان خانواده‌هاگزارش ایکنا حاکی است، در ادامه این برنامه، محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم طی تماس تلفنی با برنامه در سخنانی اظهار کرد: پس از اینکه در اردیبهشت‌ماه سال 88 منشور توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی کشور ترسیم شد، اولین نقطه هدف‌گذاری این سند، هماهنگ‌سازی برنامه‌ها بود و قرار بر این بود که این موضوع در کشور به طور کامل انجام شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه امروز در حوزه فعالیت‌های قرآنی در کشور موازی‌کاری رخ می‌دهد، گفت: البته طبق آمار تحلیلی، این فعالیت‌های موازی حدود 30 تا 40 درصد فعالیت‌ها را شامل می‌شود. در این رابطه شورای توسعه باید سازوکاری را ایجاد کند تا این هدف به دست آید.

عزیززاده با اشاره به اینکه برخی مأموریت‌های کلان در کشور وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را در یک نهاد متمرکز کرد، افزود: به هر حال این فعالیت‌های قرآنی باید به صورت هماهنگ انجام شده و نهادهای مختلف نیز با هماهنگی ایجاد شده، از یک شیوه و روش به ویژه در زمینه آموزش‌های قرآنی بهره گیرند.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های قرآنی باید در یک نظام‌واره هماهنگ و یکپارچه عمل کنند، گفت: این مطالبه باید به طور جدی مطرح شود و باید یک بار برای همیشه از مرحله موازی‌کاری‌ها عبور کنیم. شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختیارات کامل در این زمینه دارد و می‌تواند به نهادهای عمومی و مردمی نیز تکلیف کند، اما مشکل این است که خود این شوراها متشکل از همان نهادهای قرآنی هستند و وقتی این امور مطرح می‌شود، دچار سهم‌خواهی و مقاومت نهادها می‌شویم.

عزیززاده با ذکر مثالی در رابطه با رویدادهای قرآنی اظهار کرد: رویدادهای قرآنی در درجه اول برای نیاز مردم به امور قرآنی ایجاد شده‌اند، اما امروز رویدادهایی مانند نمایشگاه بعد از مدتی اصالت و موضوعیت پیدا کرده‌اند و طوری شده است که حتماً باید اجرا و انجام شوند و نتوانسته‌ایم به قالب‌ها و فرم‌های جدید در این زمینه دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: مسئله اصلی و کلان ما این است که طراحی‌های کارآمد و به‌روز انجام دهیم و نباید به قالب‌هایی که در گذشته ایجاد شده، تعصب داشته باشیم؛ چراکه ابتدا باید موانعی مانند اعتبارات و ... را رفع کنیم تا سپس، به قالب‌های جدید و تازه بیندیشیم.

در ادامه، رشیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در رابطه با شاخص‌های ارزیابی در فعالیت‌های قرآنی کشور بیان کرد: براساس گزارش عملکرد نهادهای مختلف متوجه میزان رشد قرآنی در جامعه خواهیم بود. شورای توسعه منشور خوبی دارد، اما متأسفانه هیچ آماری از اجرای منشور و توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور نداریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه‌ قرآنی باید با دقت کامل به استان‌های مختلف کشور و مؤسساتی که برنامه‌های جدی قرآنی دارند، تخصیص پیدا کند، گفت: بودجه نباید مختص نهادهای قرآنی باشد، بلکه باید در بین فعالان مردمی قرآنی قرار گیرد؛ یعنی کسانی که عمر خود را پای رحل قرآن گذاشته‌اند.

دبیر فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس با اشاره به اینکه قرآن کتاب هدایت است و برای تمامی عرصه‌های مدیریتی حرف برای گفتن دارد، افزود: چطور می‌شود انسان‌هایی که با مفاهیم قرآنی آشنایی ندارند، در مدیریت‌های قرآنی قرار گیرند؟ یکی از مشکلات اصلی این است که برای تربیت مدیران قرآنی برنامه‌ای نداشته‌ایم.

انتهای پیام
captcha