کارآزمایی بالینی بیش از 60 طرح طب ایرانی برای مقابله با کرونا
کد خبر: 3921569
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
زرگران خبر داد؛

کارآزمایی بالینی بیش از 60 طرح طب ایرانی برای مقابله با کرونا

معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت از مجوز کمیته اخلاق به کارآزمایی بالینی بیش از 60 طرح طب ایرانی برای کمک به درمان بیماران مبتلا به کووید19 خبر داد.

کارآزمایی بالینی بیش از 60 طرح طب سنتی مقابله با کروناآرمان زرگران، معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ طرح پژوهشی در زمینه دارو‌های گیاهی، فرآورده‌های طبیعی، طب مکمل و سنتی در حوزه کووید ۱۹ به کمیته اخلاق وزارت بهداشت ارائه شده است، گفت: ۶۰ پژوهش مجوز کارآزمایی بالینی را کسب کرده‌اند و نتایج برخی از این کارآزمایی‌ها مشخص شده و به زودی منتشر می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود که نتایج این ۶۰ طرح پژوهشی دارو‌هایی باشد که به بهبود بیماران مبتلا به کووید19، افزایش تحمل و کاهش عوارض آن‌ کمک کند. این طرح‌های پژوهشی ادعای درمان ندارند و فقط می‌خواهند به وضعیت بیماران کمک کنند. امیدواریم هرچه زودتر مقالات این طرح‌ها منتشر شود.
 
معاون اجرایی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا، کنفرانس‌هایی را با کشور‌هایی مانند چین و هند برای به اشتراک‌گذاری تجارب طب‌ سنتی برگزار کرده‌ایم، گفت: در چین برای بیش از ۹۰ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ راهکار‌های طب سنتی را در کنار طب نوین مورد استفاده قرار داده‌اند. در واقع طب سنتی چین بخشی از پروتکل‌های درمانی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. هند نیز پروتکل‌هایی را در زمینه طب سنتی تدوین کرده است و مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در ماه‌های گذشته نیز کنفرانس‌هایی را با واحد طب تلفیقی، مکمل و سنتی سازمان جهانی بهداشت برگزار کردیم و نمایندگان کشور‌های مختلف استفاده از طب‌ سنتی را برای کمک به بیماران کووید ۱۹ مطرح کردند. طب سنتی و مکمل در کنار درمان‌های نوین در این کشور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این ظرفیت در مواردی که مبتنی بر شواهد باشد و تجربه بالینی نشان داده که مؤثر بوده است، استقبال می‌شود. در این کشور‌ها پروتکل‌های ملی نوشته شده است؛ در ایران نیز پس از نتایج کارآزمایی‌های بالینی طرح‌های پژوهشی، که کمیته اخلاق وزارت بهداشت آن‌ها را تأیید کرده، این پروتکل‌ها تدوین می‌شود.

زرگران با بیان اینکه پیش از این نیز دو پروتکل ملی براساس آموزه‌های طب سنتی برای پیشگیری از ابتلا به کووید19 منتشر شده است، گفت: بخشی از این پروتکل جدید که قرار است به زودی تدوین شود، حفظ‌الصحه، خودمراقبتی و ریکاوری پس از بهبودی است.
انتهای پیام
captcha