زنگ مهر 99 نواخته شد / دغدغه‌های والدین؛ از آموزش مجازی تا حضوری
کد خبر: 3920850
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷

زنگ مهر 99 نواخته شد / دغدغه‌های والدین؛ از آموزش مجازی تا حضوری

مراسم نواخته ‌شدن زنگ آغاز سال تحصیلی ۴۰۰ - ۱۳۹۹ با سخنرانی آنلاین رئیس‌جمهور و با حضور وزیر آموزش و پرورش امروز، ۱۵ شهریورماه، برگزار شد؛ اما والدین هنوز دغدغه‌مند و دلواپس هستند؛ از خطرات آموزش حضوری و انتقال ویروس کرونا گرفته تا کیفیت پایین آموزش‌های مجازی.

زنگ مهر 99 نواخته شد / دغدغه‌های والدین؛ از آموزش مجازی تا حضوریبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم نواخته ‌شدن زنگ آغاز سال تحصیلی ۴۰۰ - ۱۳۹۹ با سخنرانی آنلاین رئیس‌جمهور و با حضور وزیر آموزش و پرورش امروز شنبه، ۱۵ شهریورماه، ساعت 8 در مدرسه تازه‌‌تأسیس نوجوانان آغاز شد.

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، در این مراسم با بیان اینکه زمانی که در جمع خیرین مدرسه‌ساز حاضر می‌شوم تصور می‌کنم که خداوند توفیق بزرگی به آن‌ها داده است، اظهار کرد: مدرسه یک ساختمان نیست، بلکه در مدرسه شخصیت و هویت انسان‌ها شکل می‌گیرد و بسیاری از خیرین برای ساختن آینده جامعه تلاش می‌کنند.

‎وی افزود: طرح مشارکت عمومی برای ساخت مدرسه فقط برای تأمین اعتبار مدرسه‌سازی تلقی نمی‌شود. با وجود کمبود منابعی که در این حوزه وجود دارد، توجه دولت در این زمینه افزایش یافته و اعتبارات شش برابر شده و همچنین سهم خیرین نیز سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

‎حاجی‌میرزایی ادامه داد: همه مردم باید در مدرسه‌سازی و این اقدام ارزشمند سهیم شوند. در این راستا آموزش و پرورش تلاش می‌کند که همه مردم در مدرسه‌سازی شریک شوند و ۸۰ میلیون خیّر داشته باشیم. باز کردن چتر مشارکت در ایران یک امر مبارک است و امیدوارم طرح آجر به آجر یک فعالیت تربیتی تلقی شود ‌و توسعه پیدا کند.

‎در ادامه این مراسم عبدالرضا فولادوند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، با اشاره به پروژه مهر، اظهار کرد: پروژه مهر و بازگشایی مدارس از بهمن‌ماه ۹۸ کلید خورد و کارگروه‌های شش‌گانه مدیریت این پروژه را برعهده گرفتند. کارگروه نظارت انتصاب مدیران جدید را رقم زد و کارگروه سلامت در راستای تأمین سلامت دانش‌آموزان گام‌های مؤثری را برداشت که از مدیران، دبیران و معاونان تشکر می‌کنم. همچنین، ۲۰ مراسم با حضور معاونان رئیس‌جمهور و معاونان وزارت آموزش و پرورش در تهران به مناسبت آغاز سال تحصیلی در حال برگزاری است.

زنگ مهر 99 نواخته شد / دغدغه‌های والدین؛ از آموزش مجازی تا حضوری

اگرچه امروز زنگ آغاز سال تحصیلی نواخته شد و نهایتاً دانش‌آموزان ملزم به حضور در مدارس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند، هنوز دغدغه‌ والدین رفع نشده است و مادران و پدران دلواپس سلامت فرزندانشان هستند.  

بهروزی، معاون دبیرستان نوجوانان، که امروز میزبان برگزاری مراسم آغازین سال تحصیلی 99 و محل نواختن زنگ مهر بود، در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره اینکه امروز و در شروع آغاز سال تحصیلی جدید چه تعداد دانش‌آموز در مدرسه حاضر شدند و مقرر بوده چه تعداد حضور یابند، اظهار کرد: امسال به دلیل شرایط خاص حاکم بر کشور نمی‌توانیم انتظار حضور همه دانش‌آموزان در مدرسه را داشته باشیم. به همین جهت برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و حضور همه آنها در فضای مدرسه و بهره‌گیری از کلاس درس حضوری، اقدام به گروه‌بندی کردیم و در هر کلاس و با توجه به متراژ و چیدمان نیمکت‌ها، حداکثر 15 دانش‌آموز حضور می‌یابند. این گروه‌بندی به دلیل حفظ فاصله اجتماعی و رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی است.


وی افزود: مقرر بود امروز سه کلاس تشکیل و حدود 45 دانش‌آموز در مراسم آغازین سال تحصیلی و شروع کار کلاس‌های درس حاضر باشند که از این تعداد حدود 30 نفر به مدرسه آمدند و مابقی در مدرسه حاضر نشدند. روند کار آموزش طی روزهای آتی به طور رسمی آغاز می‌شود.
 

دغدغه‌های اولیا

 
به سراغ والدین و برخی دانش‌آموزانی که امروز به مدرسه آمده و در این مراسم حضور پیدا کرده بودند نیز رفتیم؛ یکی از والدین درباره حضور دانش‌آموزان و چگونگی اعلام آن گفت: هنوز به ‌طور قطعی به ما اعلام نکرده‌اند که حضور فرزندانمان در مدرسه چگونه خواهد بود و فقط گفته شده باید تا هفته بعد صبر کنیم که وضعیت به چه صورت خواهد بود و گفته‌اند اگر شرایط حضور فراهم شود، دانش‌آموزان گروه‌بندی می‌شوند.
 
یکی دیگر از اولیا با ابراز نارضایتی از وضعیت برگزاری کلاس‌های آنلاین سال تحصیلی گذشته، اظهار کرد: گمان می‌کنم این مشکل اغلب دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در سال تحصیلی گذشته بود که با اینترنت‌های ضعیف ناچار بودند در کلاس‌های آنلاین حضور پیدا کنند. راه‌اندازی شبکه شاد و فعالیت جدی آن نیز به طول انجامید و تقریباً سال تحصیلی تمام شده بود و عملاً فرزندان ما از نیمه دوم سال تحصیلی گذشته چیزی نیاموختند.
 
این مادر همچنین درباره میزان رضایت‌مندی از سطح کیفی معلمان در آموزش‌های مجازی بیان کرد: برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی برای اولین‌بار انجام شد و به همین دلیل انتظار ما خیلی بالا نیست، اما اگر بخواهیم به عنوان اولیای دانش‌آموز ارزیابی کنیم، باید بگوییم سطح کیفی معلمان در آموزش‌های آنلاین سال تحصیلی گذشته راضی‌کننده نبود و فرزندانمان ناراضی بودند. امیدواریم امسال وضعیت کیفی معلمان برای آموزش‌های مجازی بهتر شده باشد.
 
یکی از دانش آموزان پایه هشتم این مدرسه نیز که بدون حضور والدین به مراسم امروز آمده بود، درباره اینکه چرا بدون همراهی پدر یا مادر به مدرسه آمده، گفت: پدر و مادرم نیامدند چون می‌دانستند بهداشت را رعایت می‌کنم و ماسک روی صورتم خواهد بود. آنها مخالفتی با برگزاری حضوری کلاس‌ها ندارند و فقط نگران این هستند که حتماً فاصله اجتماعی رعایت شود و از قبل پیگیر این موضوع بودند. البته مسئولان مدرسه ما هنگام ثبت‌نام گفتند که کلاس‌ها به صورت 100 درصد آنلاین برگزار می‌شود ولی بعدتر اعلام کردند که به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است.
 
این دانش‌آموز با بیان اینکه امروز برای کلاس‌بندی آمده‌ بودم و فهمیدم وزیر قرار است بیاید، ادامه داد: فعلا کتاب‌هایمان را گرفته‌ایم و هنوز برنامه درسی نداریم. البته ترجیح می‌دهم کلاس‌ها حضوری باشد، چون از کلاس‌های مجازی سال گذشته راضی نبودم و اصلاً وضعیت خوبی نداشت.
انتهای پیام
captcha