فرهنگ عاشورا، آزادی‌خواهی و حریت بود
کد خبر: 3919801
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷

فرهنگ عاشورا، آزادی‌خواهی و حریت بود

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که فرهنگ عاشورا، آزادی‌خواهی و حریت بوده و قیام عاشورا، احیاگر دین اسلام است، گفت: باید فرزندانمان را با مکتب عاشورا آشنا کنیم.

فرهنگ عاشورا، فرهنگ آزادی خواهی و حریت بودحجت‌الاسلام محمدحسن نستوهی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی‌ از منکر استان آذربایجان‌شرقی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این‌که فلسفه قیام عاشورا و واقعه کربلا، امر به معروف و نهی از منکر بوده و بر این اساس هفته اول ماه محرم تحت عنوان «هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر» نامگذاری شده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر دو برنامه مهم اسلام هستند و سایر اقسام نیز سوار بر این دو اصل هستند.

وی با بیان این‌که اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه احیا شود، سایر فروعات و واجبات و اصل دین هم احیا شده و ماندگار خواهد شد، ادامه داد: اما اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مورد غفلت واقع شود و مظلوم بماند، سایر امور دین نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و کم کم به سمت فراموشی خواهد رفت.

حجت‌الاسلام نستوهی تأکید کرد: طبق گفته معصوم(ع)، تمام اعمال نیک و حتی جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر، همچون قطره‌ای است در مقابل دریایی پهناور؛ چراکه اگر امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود، باقی اعمال نیک و پسندیده نیز ترویج و تبلیغ خواهد شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که فراموشی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه باعث می‌شود که انسان مطابق میل، هوا و هوس‌ها و امیال نفسانی خود پیش رفته و در حقیقت انسانیت رو به فراموشی برود، اظهار کرد: به همین جهت امام حسین(ع) برای امر به معروف قیام کرد و با یزیدیان بیعت نکرد تا دین تحریف نشده و اصل دین زیر سؤال نرود.

وی با بیان این‌که امام حسین(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر حاکمان آن زمان قیام کرد، افزود: در ستاد امر به معروف هم اولویت اول، امر به معروف و نهی از منکر حاکمان و امرا بوده و این موضوع از سفارشات اهل بیت(ع) است؛ چراکه اگر می‌خواهیم جامعه اصلاح شود اول باید امر به معروف و نهی از منکر را از مسئولان شروع کنیم.

حجت‌الاسلام نستوهی در باب ثواب عزاداری برای امام حسین(ع) نیز گفت: در روایات و احادیث داریم که هر که برای امام حسین(ع) گریه کند یا بگریاند، بهشت منزل اوست، البته این بدان معنا نیست که صرفاً در عزاداری امام حسین(ع) شرکت کرده و نسبت به سایر فریضه‌های دینی بی‌تفاوت باشیم، بلکه رهرو راه حسینی و شیفته مکتب عاشورا باید در رعایت اصول دین و اخلاق، الگو باشد.

وی با تأکید بر این‌که شیفتگان و رهروان راه حسین(ع)، باید نماز اول وقت خوانده، اهل دروغ، غیبت، توهین و افترا نباشند و مصداق بارز عاشق حسین بودن را در عمل و کردار خود نشان دهند، گفت: عزاداری برای امام حسین(ع) جزو اموراتی است که علما و بزرگان بدان سفارش کرده‌اند و حتی در ایام غیر از ماه محرم نیز تأکید کرده‌اند که روضه ترک نشده و خانه‌ها منور به روضه شده و فرزندان پای مکتب سیدالشهدا(ع) تربیت شوند.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که فرهنگ عاشورا، آزادی‌خواهی و حریت بوده و قیام عاشورا، احیاگر دین اسلام است، افزود: باید فرزندانمان را با مکتب عاشورا آشنا کنیم، یکی از روش‌های آشنایی نیز شرکت در مراسم‌ عزاداری است که امسال باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اضافه کرد: ستاد مبارزه با کرونا، مرجع تصمیم‌گیرنده و کارشناس در زمینه کرونا و رعایت بهداشت بوده و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، رعایت پروتکل‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و یقیناً هیئات عزاداری در این زمینه نیز الگو خواهند بود.

انتهای پیام
captcha