احیای قرآنی شب عاشورا؛ تجلی انس عزاداران حسینی با قرآن
کد خبر: 3919600
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۸
یادداشت وارده /

احیای قرآنی شب عاشورا؛ تجلی انس عزاداران حسینی با قرآن

برگزاری مراسم احیای قرآنی شب عاشورا، بیانگر انس شیعیان و عزاداران حسینی با قرآن کریم است و برگزاری چنین مراسمی در حقیقت جامه عمل پوشاندن به فرمایش پیامبر(ص) در حدیث ثقلین مبنی بر لزوم تمسک همزمان به قرآن و عترت است.

احیای قرآنی شب عاشورا؛ تجلی انس عزاداران حسینی با قرآن

به گزارش ایکنا، علی اصغر شعاعی، قاری بین المللی کشورمان در یادداشتی به تبیین برخی روایات که در آنها بر احیای قرآنی شب عاشورا تأکید شده، پرداخته که مشروح آن در ادامه آمده است:

یکی از سنت‌های حسنه، احیای شب عاشورا با محوریت قرآن کریم است؛ چرا که امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازند. (ارشاد مفید، ج۲، ص۹۰) در روایات برای احیای شب عاشورا فضایل زیادی وارد شده است؛ پیامبر(ص) فرمود: «مَنْ أحْیَا لَیْلَة عَاشُورا فَکأَنَّمَا عَبَدَاللهَ عِبَادَةَ جَمیعِ المْلائِکَةِ وَاَجرُ العامِلِ فِیهَا کَأجرِ سَبْعینَ سَنة».(۳)؛ «کسی‌ که شب عاشورا را احیا بدارد، مثل آن است که عبادت تمامی فرشتگان را انجام داده است و پاداش. شب زنده داری در این شب مثل پاداش هفتاد سال عبادت است»(مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۲۹۳؛ مصباح المتهجد، ص۷۷۱(27

در روایت دیگری آمده است: «کسی که در شب عاشورا بیدار بماند و شب‌زنده‌داری کند و زیارت کند امام حسین(ع) را تا صبح، خداوند او را در قیامت در حالی ‌که آمیخته به خون امام حسین(ع) است، در زمره شهدا‌ محشور می‌‌کند». (اقبال الاعمال، ج۳، ص۴۵).

خوشبختانه در چند سال گذشته احیای قرآنی مراسم عاشورا در شهرهای مختلف ایران و در اماکن مقدسه همچون حرم حضرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) همگام با برخی از کشورهای اسلامی از جمله مصر( مسجد راس‌الحسین«ع») و کربلای معلی در شب عاشورا پس از مراسم سوگواری با برنامه هایی از قبیل قرائت و ترتیل و بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) و زیارت عاشورا برگزار می شود. مسلماً برگزاری چنین برنامه هایی بیانگر انس شیعیان و عزاداران حسینی با قرآن کریم و یادآور اهداف و سیره قرآنی آن حضرت است. چه زیباست که در شب عاشورا همگام با امام حسین(ع) و یاران فداکارش نوای انس با قرآن را در شهرهای مختلف طنین افکن کنیم. برگزاری چنین مراسمی در حقیقت جامه عمل پوشاندن به فرمایش پیامبر(ص) در حدیث ثقلین مبنی بر لزوم تمسک همزمان به قرآن و عترت است.

در این راستا از هشت سال پیش در برخی از اماکن از جمله مسجد‌ الزهرا(س)، مسجد امام حسین(ع)، امامزاده علی ابن جعفر(ع) و امامزاده ابراهیم(ع) در شهر قم برنامه احیای قرآنی شب عاشورا آغاز شد و از چندین سال قبل با پیگیری‌های انجام شده برای اولین بار این مراسم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد که با استقبال پرشور مردم مواجه شد.

این مراسم پس از پایان مراسم سوگواری در حرم حضرت معصومه(س) ساعت ۲۴ با پخش زنده از شبکه قرآن صورت می‌پذیرد. ختم یک جزء قرآن کریم توسط قاریان ممتاز به صورت ترتیل‌خوانی، بیان سیره قرآنی امام حسین(ع) توسط یکی از علما، سوگواری حضرت امام حسین(ع) که می‌توان به جلوه قرآنی آن حضرت از جمله شنیده شدن قرائت قرآن ازسر بریده آن حضرت و مهلت گرفتن شب عاشورا برای خواندن نماز و تلاوت قرآن و استغفار، اشاره کرد؛ جزو مهم‌ترین قسمت‌های این مراسم است.

مسلماً برگزاری چنین مراسمی با رعایت اصل عدم لطمه زدن به مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) باعث اثبات میزان انس شیعیان با قرآن و عمل به حدیث شریف ثقلین است. امید است با انعکاس اخبارمربوط به برگزاری این مراسم در نقاط مختلف شهر از سوی رسانه‌ها شاهد ترویج این سنت حسنه در کشور باشیم.

در پایان لازم است به برخی نکات در مورد احیای قرآنی عاشورا که فضیلت آن از نگاه برخی محدثان و فقیهان در شمار هفت شب احیای سال شمرده شده، اشاره کنم:
1 - سید بن طاووس شب‌زنده‌داری این شب را مستحب دانسته است.
2 - فقها درباره فضیلت و استحباب احیای ‌شب عاشورا به روایاتی از پیشوایان معصوم(ع) تمسک کرده‌‌اند.
3 - امام حسین(ع) در شب عاشورا از دشمن مهلت گرفتند تا به نماز، دعا، ‌قرائت قرآن و استغفار بپردازند.

انتهای پیام
captcha