فیلم | پویش گفت‌وگوی بین نسلی را با پویش روضه‌های خانگی پیوند دهیم
کد خبر: 3919519
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
معصومه ابتکار:

فیلم | پویش گفت‌وگوی بین نسلی را با پویش روضه‌های خانگی پیوند دهیم

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ضمن حمایت از پویش روضه‌های خانگی با تأکید بر اهمیت گفت‌وگو در خانواده به خصوص در حوزه ارزش‌ها، خواستار پیوند پویش گفت‌وگوی بین نسلی با پویش روضه‌های خانگی شد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن حمایت از پویش روضه‌های خانگی، گفت: ایام محرم و سنت عزاداری برای این است که روح و جانمان حیاتی دوباره پیدا کند و معرفتی به دست بیاوریم تا بتوانیم با تمسک به حضرت اباعبدالله(ع) زندگی بهتری را برای خودمان، خانواده و دنیا رقم بزنیم.

وی با اشاره به تفاوت عزاداری‌های امسال به دلیل همه‌گیری کرونا، گفت: امسال بر عزاداری‌ها پروتکل‌های خاص بهداشتی حاکم و حفظ جان انسان‌ها اصل است و در کنار این مهم انجام مراسم عزاداری بسیار مهم و بخشی از فرهنگ جامعه ما تلقی می‌شود. یکی از اقدامات خوب در خصوص عزاداری امسال راه‌اندازی پویش‌های جدید است، زیرا هم به عزاداری با رعایت پروتکل‌ها می‌پردازد و هم فرصت‌های جدیدی را در فضای مجازی و برقراری ارتباط با افراد و انتقال پیام ایجاد می‌کند.  

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری ضمن تقدیر از طرح‌ها و پویش‌های جوان‌پسندی که مورد استقبال جوانان قرار گرفته است، اظهار کرد: یکی از پویش‌های خوبی که شاهد آنیم پویش روضه‌های خانگی است. زمانی که مباحث مربوط به نحوه عزاداری در ایام محرم مطرح بود، طرح هر خانه یک حسینیه بیان شد. در واقع عزاداری را باید به هر شکلی زنده نگه داریم، حتی اگر به هر دلیلی مجبور باشیم که در داخل خانه‌ها بمانیم، باید شمع مراسم عزاداری روشنی‌بخش خانه‌های ما باشد.

وی عزاداری در جمع خانواده و کنار هم دعا و صحبت کردن در خصوص واقعه عاشورا را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: باید بر پیوند پویش گفت‌وگوی بین نسلی با پویش روضه‌های خانگی تأکید شود. دو سال است که در حال اجرای پویش گفت‌وگوی بین نسلی هستیم که در آن بر ضرورت برقراری یک ارتباط خوب، عاطفی، تعامل‌محور و مؤثر بین نسل‌های مختلف تأکید داریم؛ طبعاً این گفت‌وگو از خانواده شروع و به جامعه منتهی می‌شود.

اهمیت گفت‌وگوی بین نسلی 

ابتکار با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی بین نسلی به خصوص در حوزه ارزش‌ها، گفت: نتوانسته‌ایم با فرزندانمان در خصوص ارزش‌ها صحبت کنیم؛ وقت کافی برای این کار صرف نکرده‌ایم یا ادبیات ما و زاویه دید ما با نسل جدید تفاوت دارد. البته ماه محرم فرصتی است تا بیشتر به این موضوع بپردازیم و زاویه دیدمان را تغییر دهیم و حرف جوانانمان را بیشتر بشنویم.

وی تصریح کرد: جوانان هم باید بیشتر تلاش کنند که حرف بزرگ‌ترها را بشنوند و سعی کنیم همدیگر را بهتر درک و از فرصت محرم برای همدلی بیشتر و انتقال تجربیات استفاده کنیم. تجربه‌هایی که به بیان اهمیت بزرگداشت مراسم محرم به دور از خرافات و واپس‌گرایی و با نگاهی توأم با اندیشه و چرایی واقعه کربلا و حضور حضرت اباعبدالله می‌پردازد. البته حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد و روضه‌های خانگی بهترین فرصت برای این گفت‌وگوست. در واقع همان‌قدر که واقعه کربلا ریشه در تاریخ و هویت ما دارد، به همان میزان به جوانان و نسل‌های آینده متعلق است.

وی در پایان از تمام دست‌اندرکاران پویش روضه‌های خانگی تشکر کرد و گفت: امیدوارم پروتکل‌های بهداشتی را در این مراسم‌ رعایت کنیم تا سلامتی مردم حفظ شود و ضمن مبارزه با کرونا، برای مقابله با جهل و واپس‌گرایی نیز با روضه حضرت اباعبدالله(ع) و یادآوری این واقعه روحیه آزادگی، آزادمنشی، انسانیت و شرافت را زنده نگه داریم.

انتهای پیام
captcha