فیلم | باب‌الحسین(ع) اوسع است
کد خبر: 3919108
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۳

فیلم | باب‌الحسین(ع) اوسع است

حجت‌الاسلام سعدی با اشاره به این شبهه که چگونه ائمه اطهار(ع) که سال‌ها بعد از حضرت آدم به دنیا آمدند می‌توانستند الگوی حضرت آدم باشند؟ چگونه خداوند تبارک اهل بیت(ع) را به عنوان کلمه به جناب آدم یاد داد. جواب این است که شخصیت بسیاری از انسان‌ها قبل از خلقتشان شکل گرفته است. به این معنا که خداوند ارواح طیبه معصومان(ع) را به عنوان اشخاصی که می‌توانند الگوی بشریت باشند، خلق کرده است.

فیلم | باب‌الحسین اوسع است

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام سعید سعدی، مدرس حوزه و دانشگاه و مدير مؤسسه حقوق و قضای اسلامی اهواز، در ادامه مباحث مربوط به موضوع «آیات قرآن کریم مرتبط با اهل‌بیت علیه‌السلام و امام حسین(ع)»، گفت: در جلسه قبل اشاره کردیم به آیه شریفه «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ فَتَابَ عَلَيْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ» و اینکه روایات تفسیری اشاره می‌کنند که این کلمات وجود مقدس 5 تن آل‌عبا بود و در زمان حضرت سیدالشهدا(ع) ایشان تنها فرد باقی‌مانده آل‌عبا بودند.

نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم و شاید در اذهان شبهه ایجاد کند این است که آیا ائمه اطهار که سال‌ها بعد از حضرت آدم به دنیا آمدند می‌توانستند الگوی حضرت آدم باشند؟ چگونه خداوند تبارک و تعالی اینها (ائمه اطهار) را به عنوان کلمه به جناب آدم یاد داد. در پاسخ اولاً باید عرض کرد که بله می‌شود. به خاطر چه؟ بخاطر اینکه شخصیت بسیاری از انسان‌ها قبل از خلقتشان شکل گرفته است. به این معناکه خداوند تبارک و تعالی ارواح طیبه معصومین را به عنوان اشخاصی که می‌توانند الگوی بشریت باشند خلق کرده است.

یک نکته دیگر که یک‌مقدار بحث فلسفی دارد؛ این است که زمان و مکان مربوط به این دنیاست و اینکه چه کسی جلوتر و چه کسی عقب‌تر است مربوط به محدودیت‌های ادراکات زمینی ماست، اما کافی است مقداری در آیات قرآن دقت کنید خواهید دید که از زمان و مکان فراتر حرکت می‌کنیم. اصلاً زمان و مکان در انسان‌های عالی و بالا تأثیر نمی‌گذارد. همین الان هم می‌بینیم که وجود مقدس رسول اکرم از همان زمانی که خیال می‌کنیم خیلی با ایشان فاصله داریم، تأثیرگذار بوده است.

رسول خدا(ص) که می‌تواند سال‌ها، قرن‌ها و ده‌ها قرن بعد از خودش تأثیرگذار باشد، دلیلی ندارد که قبل از آن نتواند تأثیرگذار باشد و ائمه اطهار هم به شرح ایضاً. این نیست که رسول خدا با به دنیا آمدن ایجاد شود. ایجاد رسول خدا و ارواح طیبه ائمه هدی در واقع گل سرسبد خلقت بود و چون گل سرسبد خلقت بودند همیشه می‌توانستند به گمراهان ارائه طریق دهند. لذا در احادیث می‌خوانید وقتی جناب یوسف سلام‌الله علیها با زلیخا صحبت می‌کند و می‌گوید من جمال تو را دیدم و شیفته شدم حضرت یوسف در پاسخ او بیان می‌کند که اگر جمال پیغمبر آخرالزمان را ببینی چه می‌گویی؟

معلوم می‌شود که حضرت یوسف به آن مقامی رسیده بود و وجود مقدس حضرت ختمی مرتبت را درک کرده بود. اینکه در بعضی از احادیث گفته می‌شود که نام مقدس حضرت امیر به نام ایلیا در تورات و انجیل ذکر شده مطلبی نیست که بتوانیم در آن زمان و مکان را حاکم ببینیم. بنابراین آن قالب‌ها شکسته شده و این کلمه یعنی نشانه الهی و این نشانه الهی یعنی عمل کردن به احکام الهی با تمام وجود.

و نتیجه آن کلمات باعث شد که آدم بتواند توبه کند و خدا ترک اولی او را بخشید و آن تأثیر منفی در وجود جناب آدم با توسل به ائمه اطهار از بین رفت و همه ائمه اطهار بیان کردند که ما باب نجات‌الله هستیم. لکن باب الحسین(ع) اوسع است.

 

فیلمبردار: محمد محمدعلی‌پور

تهیه و تدوین: گروه چندرسانه‌ای ایکنا خوزستان

انتهای پیام
captcha