نهضت امام حسین(ع)، نقشه راه زندگی است
کد خبر: 3918340
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
حجت‌الاسلام رهبر:

نهضت امام حسین(ع)، نقشه راه زندگی است

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: نقشه راه زندگی بشر، درس‌هایی است که امام حسین(ع) در کربلا به انسان‌ها آموخت و آنچه فلسفه اصلی عزاداری برای ایشان محسوب می‌شود، تبیین همین درس‌ها و آموزه‌ها است.

نهضت امام حسین(ع)، نقشه راه زندگی بشر است

حجت‌الاسلام محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص پیام عاشورا برای انسان و جامعه مدرن، اظهار کرد: در کتاب «کربلا؛ نقشه راه» از انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم توضیح داده‌ام که امام حسین(ع) در کربلا، راه را به بشر نشان داد و نقشه راه نجات بشریت، عاشوراست. زیر بار ظلم و ذلت نرفتن، آزادی‌طلب بودن و مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح دادن، درس‌هایی است که امام حسین(ع) در مقابل زورگویان و قلدرهای روزگار به انسان‌ها یاد داد.



وی افزود: از طرف دیگر، امام حسین(ع) درس دینداری نیز داده است. وقتی ایشان در روز عاشورا هنگام ظهر با وجود رگبار تیر از طرف دشمن همراه با یارانش به نماز ایستادند، نشان دادند که نماز تا قیامت باید برپا داشته شود. همین‌طور وقتی اهل‌بیت ایشان غیرت دینی را در اسارت به نمایش گذاشتند و حضرت زینب(س) در مقابل یزید و ابن‌زیاد آن‌گونه موضع‌گیری کردند، در واقع عزت مرد و زن مسلمان را یادآور شدند که زیر بار ظلم نمی‌روند.

امام جمعه موقت اصفهان بیان کرد: امام حسین(ع) درس نیکوکاری و انسان‌دوستی نیز به انسان‌ها آموختند. در مدینه، شب‌ها راه می‌افتادند و آنچه را مورد نیاز مستمندان بود به دستشان می‌رساندند. بنابراین کربلا نقشه راه زندگی ماست، به خصوص امروز که در برابر قلدرهای زمان قرار گرفته‌ایم و آنها در عرصه‌های مختلف از ایران شکست خورده‌اند. راه امام حسین(ع)، آزادگی و عزت و کرامت است و این‌ها را باید در عزاداری‌ها تبیین کرد و نشان داد که امام حسین(ع) برای چه به شهادت رسیدند.

رهبر تصریح کرد: عزاداری، سینه‌زنی و نوحه‌خوانی البته خوب است و در شرایط شیوع کرونا باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پرچم امام حسین(ع) را افراشته نگه داشت، ولی یاد و نام امام فقط مختص عاشورا و دهه اول محرم نیست و درسی که ایشان به بشریت آموخت، به همه ابعاد زندگی مربوط می‌شود. این‌طور نیست که بگوییم عزاداری و اشک ریختن کافی است، بلکه باید به اصل موضوع یعنی اهداف و منویات امام حسین(ع) نیز توجه کافی داشت و این وظیفه به عهده رسانه‌ها، مداحان و روضه‌خوانان قرار دارد که متعهدانه پای آن بایستند.

انتهای پیام
captcha