ما ملت امام حسین(ع) هستیم / خیز دوم کرونا را با برکت محرم مهار می‌کنیم
کد خبر: 3918261
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۰

ما ملت امام حسین(ع) هستیم / خیز دوم کرونا را با برکت محرم مهار می‌کنیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه ما ملت امام حسین‌(ع) هستیم، گفت: به برکت ماه محرم بر مرحله دوم بیماری غالب می‌شویم

ما ملت امام حسین هستیم(ع)/ خیز دوم کرونا را با برکت محرم مهار می‌کنیمبه گزارش ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم تجلیل از مقام شامخ شهدای مدافع سلامت که به مناسبت روز پزشک در محل سازمان بسیج جامعه پزشکی برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات و فداکاری‌های پزشکان کشور اظهار کرد: درود می‌فرستم بر تمام شهدای دفاع مقدس و درود می‌فرستم بر همه عزیزانی که پروانه‌وار دور بیماران گشتند، و وقتی برخی در شرایط نابهنجار پول پارو می‌کردند، آن‌ها اندوه و رنج جارو می‌کردند.
 
وی افزود: برادرانه به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت جلوی این عزیزان زانو می‌زنم. جا دارد یاد کنم از سردار شهید قاسم سلیمانی که همواره یاد این عزیز در ذهن من جاریست و تردید ندارم عزیزی که بی‌تابی می‌کرد برای رسیدن به محبوب، امروز در آغوش یار آرام گرفت. گاهی اوقات انسان نمی‌داند که چگونه آسمانی می‌شود و تردید ندارم حاج قاسم سلیمانی در آغوش سالار شهیدان اباعبدالله حسین (ع) آرامید.

وزیر بهداشت با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم، اظهار کرد: همواره فکر می‌کنم در دین و مذهب صحنه‌های بزرگی آفریده شد، ولی کربلا جاودانه ماند، به دلیل اینکه کربلا صحنه عشق‌بازی با خدا است. وقتی از حضرت زینب‌(س) پرسیدند در کربلا چه دیدی گفت به خدا جز زیبایی چیزی ندیدم. عشق این همه رنج را در نگاه حضرت زینب(س) زیبا کرد و آنچه عاشورا را جاودانه کرد و نگه داشت، چیزی جز عشق به خدا نبود. اینکه حاج قاسم می‌گفت ما ملت امام حسینیم، اگر برگردید و پیروزی ما را دفاع مقدس ببینید، متوجه می‌شوید آن هم چیزی جز عشق نبود. آنچه تاب‌آوری ملت را رقم زد، همین شعار «ما ملت امام حسینیم» بود.
 
نمکی یادآور شد: در اوج تحریم که همه منتظر بودند نفس‌های آخر را بکشیم، ویروس کرونا شیوع پیدا کرد و ما ظرف دو ماه از وارد کننده محصولات بهداشتی به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شدیم.
 
وزیر بهداشت افزود: با تشکیل بسیج ملی مقابله با کرونا در یک مرحله بر ویروس غلبه کردیم و خیز دوم را نیز با کمک مردم و دعا‌های خیر آن‌ها به برکت محرم مهار خواهیم کرد.
 
وی با تشکر از خدمات بسیج جامعه پزشکی کشور در مبارزه با کرونا، اظهار کرد: اولین روزی که گرفتار این ویروس منحوس شدیم، سردار سلامی با من تماس گرفتند و گفتند مبادا احساس تنهایی کنید، در حالی که من هیچ‌گاه با وجود شما بسیجیان احساس تنهایی نمی‌کنم، زیرا شما لشکر خدا بر زمین هستید.

وزیر بهداشت ادامه داد: روز ۱۹ دسامبر که متوجه شدیم این ویروس در کشور چین ظهور کرده است، به شیوه دفاع مقدس اول سنگرآرایی کردیم. درست است که در زمان طرح تحول نظام سلامت، تخت‌هایی به ناوگان تخت‌های کشور اضافه شد، اما هنوز به ازای هر هزار نفر، ۱.۶ تخت داریم، در حالی که در سایر کشور‌ها این عدد به ازای هر هزار نفر به حدود ۷ می‌رسد.

وی افزود: «آمریکا تا چند ماه قبل ۱۱۱ میلیارد دلار صرف بخش سلامت در بحران کرونا کرد، در حالی که انگلیس هم ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرد و شما می‌دانید که ما مفلسیم و هوای می‌ و مطرب داریم؛ از اوضاع خزانه خبر دارید. اما با این وضع، حتی یک بیمار پشت درب‌های بیمارستان نماند، حتی افغان‌های فاقد کارت نیز در مراکز ما درمان شدند. در تمام این دوران، حتی یک روز پزشک و پرستار ما قهر نکرد. علی‌رغم آنکه ۱۴ تا ۱۸ ماه کارانه‌اش عقب افتاده بود، ولی بهانه‌ای نیاورد.
 
نمکی در ادامه تأکید کرد: زمانی که گفتم می‌خواهیم ۳۰۰ هزار اکیپ آماده کنیم، خیلی‌ها به من خرده گرفتند و خیلی‌ها گفتند می‌خواهید از افراد غیرمتخصص استفاده کنید، ولی دیدید که پیش از خیزش موج دوم توانستیم بر ویروس غلبه کنیم و در حال کنترل موج دوم هم هستیم. امید داریم به عزت عزای امام حسین(ع) و با کمک بسیج جامعه پزشکی بتوانیم بر ویروس غلبه کنیم.
 

هنرنمایی پزشکان ایرانی برگرفته از مکتب عاشورا است

سردار سرلشگر حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیگر سخنران این مراسم بود و در سخنانی با اشاره به سوگواری ماه محرم، گفت: فسلفه اصلی عاشورا نشان دادن مابازای مجسم در عالم برای زینت بخشیدن به صورت هستی است، ایثار، استقامت، صبر، توکل، فداکاری و وفاداری معانی است که در روح عاشورا و در قامت شهدای عاشورا تبلور پیدا کرد.
 
وی افزود: عاشورا نماد کاملی از فضیلت‌ها است و هرچه پیش می‌رویم در دامنه این قله وسیع قرار داریم، آنچه به عنوان هنرنمایی عاشقانه جامعه پزشکی در این مقطع سخت مشاهده می‌کنیم برگرفته از عاشوراست.
 
وی افزود: معتقدیم نازله‌ای از عاشورا در جامعه ما جریان دارد، درود و تواضع خود را نثار می‌کنم به شهدای جامعه پزشکی، افرادی که شرافتمندانه کار کردند و جامعه پزشکی را با این معانی پیوند دادند. آرزوی صبر و استقامت و شکیبایی برای بازماندگان صبور این عزیزان داریم.
 
سلامی در ادامه با اشاره به روز پزشک نیز گفت: امروز را که روز میلاد یکی پر افتخارترین شخصیت‌های بشریت، عالم اسلام و ایران در عرصه معارف و علم پزشکی است، تبریک عرض می‌کنم، شخصیتی که ۱۶ جلد کتاب قانون او در دانشگاه‌های اروپا تدریس شد و افتخار دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه پزشکی یک تفویض الهی است، تأکید کرد: احیاء مربوط به خداوند متعال است، احیا یعنی بخشش زندگی و روش کردن چراغ امید در خانه‌ها و کمک به زندگی آرامش بخش و شفا که این‌ها از خصوصیات قرآن عظیم است و اطباء پژواک این کلمات هستند. آنچه امروز باعث سرافرازی ما در مبارزه با کرونا شد به فلسفه پزشکی در جامعه ارتباط دارد که به پزشکان عاطفه، احساس، ایمان و استقامت می‌دهد و آن‌ها را از فراز خستگی‌ها عبور می‌دهد.

فرمانده سپاه یادآور شد: در غرب فلسفه پزشکی متکی بر درمان بیماری است، اما اینجا پزشکی متکی بر درمان بیمار است که در شرایط ترس اعتماد و امید و آرامش ایجاد می‌کند، فلسفه پزشکی در کشور ما متکی بر نجات بیمار است، یعنی مواجهه با عشق و دوست‌داشتنی‌ها که این الگوی موفق است.

سلامی یادآور شد: پزشکی که به صفحه کامپیوتر نگاه می‌کند و پزشکی که بر چهره بیمار نگاه می‌کند، دو تأثیر متفاوت ایجاد می‌کنند، با هجوم بیماری شاهد فروپاشی نظام سلامت بسیاری از کشور‌های غربی بودیم با آنکه در دانش جلوتر بودند، ولی در درمان عقب افتادند.

وی افزود: پزشکی که بر اساس دلسوزی عمل کند و پاسخ عاطفی به رنج بیمار می‌دهد، شفابخش است، درحالی که در غرب می‌گویند دلسوزی افسردگی می‌آورد، اما اسلام می‌گوید دلسوزی نشاط ایجاد می‌کند.

فرمانده سپاه پاسداران در ادامه مراسم از زحمات وزارت بهداشت و کادر درمان کشور قدردانی کرد و گفت: پزشکان زندگی و مرگ را جابه‌جا کردند و سلامت بیمار را بر سلامت خود ترجیح دادند، این معامله در هیچ دستگاه محاسبات مادی جایگاهی ندارد و آن‌ها نمایش شکوهمند استقامت را برای همگان به نمایش گذاشتند، برای همین هیچ بیماری پشت در بیمارستان نماند.

سلامی با بیان اینکه جامعه ما امروز به بزرگی روح و‌ طبع رسیده است، تصریح کرد: درشرایطی که همه منتظر ماندند با شیوع کرونا زانو بزنیم، یک بیمار یا فرد گرسنه رها شده وجود نداشت، این در حالی است که بر اساس اعلام نشریه بلومبرگ در آمریکا هم‌اکنون حداقل ۳۰ میلیون آمریکایی از گرسنگی رنج می‌کشند.

وی افزود: در کشور‌های غربی جامعه گسسته است، اینجا در ایران گسستگی وجود ندارد و این راز موفقیت ماست، در عرصه غربالگری دیدید که در هیچ جای جهان چنین پدیده شگفت‌انگیزی را نمی‌توان مشاهده کرد. اینجا عرصه اقدامات شگفت‌انگیز است، اینجا منفعت اقتصادی بر ابعاد انسانی اولویت ندارد به طوری که همه بیماران و کادر درمان در یک بیمارستان به کرونا مبتلا شدند، ایران در عرصه مبارزه با کرونا درخشید، پزشکان ایستادند تا جامعه نفس بکشد.

فرمانده سپاه پاسداران یادآور شد: در حالی که ایران تحت تحریم است و عملیات روانی از همه نقاط بر علیه آن اعمال می‌شود، اما در عرصه جهانی رکورد‌های بزرگی ثبت می‌کند، هر روز پزشکان، چراغ‌های امیدی را روشن کردند و چقدر شرافتمندانه کار کردند تا همه بدانند همه ملت ایران اهل ایثار بوده، با ایمان و با احساس هستند، این موضوع زندگی را در سختی‌ها آسان می‌کند.
انتهای پیام
captcha