شکست پروژه امنیتی‌سازی محرم از سوی مقامات بحرین
کد خبر: 3917650
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

شکست پروژه امنیتی‌سازی محرم از سوی مقامات بحرین

در پی اعتراض علما و شیعیان بحرین، دولت این کشور با صدور دستور‌العملی درباره ضوابط برگزاری مراسم محرم امسال، از دستور ممنوعیت برگزاری مجالس عزاداری عقب‌نشینی کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الوطن نیوز، سازمان اوقاف جعفری بحرین (متصدی حکومتی امور مذهبی شیعیان) در بیانیه‌ای، فهرستی در ۹ بند شامل محدودیت‌های مراسم محرم را منتشر کرد. به گفته سازمان اوقاف این کشور، این محدودیت‌ها مصوب شورای عالی امور اسلامی بحرین و بر اساس توصیه‌ کمیته ملی مبارزه با کرونا هستند.
 
ممنوعیت برپایی گردهمایی‌های حضوری برای برگزاری مراسم محرم و مجاز بودن پخش زنده مراسم به صورت مجازی و از بلندگوها با حضور کادر رسانه‌ای حسینه‌ها و با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی؛ پخش مستقیم سخنرانی بدون محدودیت زمانی و بر اساس موضوع سخنرانی و زمان مناسب آن؛ ثبت اسامی مسئولین و کادر مراسم‌ در سامانه‌ای خاص تا با هماهنگی وزارت بهداشت بحرین قبل از شروع ماه محرم آزمایش کرونا انجام دهند و مجاز بودن نصب بنرهای عزاداری و پارچه‌های سیاه فقط در محیط مراکز برگزاری مراسم‌های عزاداری (محدوده حسینیه‌ها) از جمله این محدودیت‌ها است.
 
از دیگر محدودیت‌ها عبارتند از: پخش صدای مراسم با استفاده از بلندگوها فقط همزمان با برگزاری مراسم مجاز است؛ برگزاری مراسم عزاداری محرم برای بانوان به طور دسته‌جمعی چه در حسینیه‌ها و چه در خارج از آنها به شکلی مجاز است که این مراسم فقط در منازل و جمع خانواده باشد؛ هرگونه تجمعی به خصوص در محیط برگزاری مراسم ممنوع است؛ پخت و تهیه غذای نذری فقط در اماکنی مجاز است که اصول بهداشتی در آن رعایت شود و پخش آن‌ها فقط به طور مستقیم به درب منازل مجاز خواهد بود؛ انجام قربانی مورد نیاز برای تهیه غذای نذری فقط در کشتارگاه‌های مجاز دولتی مجاز است.
 
لازم به ذکر است شورای عالی امور اسلامی وابسته به وزارت کشور بحرین در ابتدا برگزاری هرگونه مراسمی را در حسینیه‌ها ممنوع کرده بود که به علت همزمانی با بازگشایی اماکن تفریحی و استانداردهای دوگانه رژیم آل خلیفه با خشم و اعتراض شیعیان و علما مواجه شد و در نتیجه این شورا در گام اول عقب‌نشینی، از دستور صادره برگشت و مجوز  پخش زنده مراسم عزاداری محرم از حسینه‌ها را با محدودیت زمانی 20 دقیقه‌ای صادر کرد، اما باز هم با اعتراضات مردم و حسینه‌ها روبرو شد که در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که ملزم به اجرای آن نیستند.
 
فشار مردم همزمان با بیانیه‌های شدید‌اللحن آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر نهضت اسلامی بحرین باعث شد شورای عالی امور اسلامی برای بار دوم از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و این مصوبه را نیز لغو کند. شیخ عیسی قاسم در بیانیه‌های خود تأکید کرد که ممنوعیت بازگشایی حسینه‌ها و ایجاد محدودیت‌های متناقض در بحرین، جنگ با امام حسین(ع) است و اگر دیگر اماکن عمومی و تفریحی تحت ضوابطی بازگشایی شده‌اند، حسینه‌ها هم باید پیش از آنها با همان ضوابط باز شوند.
 
عقب‌نشینی‌های شورای مذکور پیروزی و قدرت‌نمایی نسبی برای شیعیان محسوب می‌شود و پروژه امنیتی کردن پرونده محرم را با شکست مواجه کرده است تا بار دیگر شیعیان بحرین اعلام کنند اصول عقاید آنها خط قرمز و غیرقابل مناقشه  هستند.
انتهای پیام
captcha