راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در قزوین ممنوع است
کد خبر: 3917194
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در قزوین ممنوع است

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت:با توجه به شیوع کرونا امسال دسته‌روی نخواهیم داشت، سال‌های گذشته برخی هیئت‌ها صرفاً دسته روی داشتند در حالی که امسال هرگونه جابه‌جایی ممنوع است و هیئت‌ها می‌توانند یک جا بایستند ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری کنند، همچنین امسال استفاده از طبل و سنج نخواهیم داشت چون این نوع عزاداری‌ها تجمع در بر دارد.

راه‌اندازی دسته‌های عزاداری در قزوین ممنوع است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین زهرایی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، در نشست خبری که امروز ۲۷ مرداد در سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین برگزار شد، تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا و اهمیت برگزاری مراسم‌های ویژه ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید توجه کنیم که مقام معظم رهبری فرمودند ستاد ملی کرونا مرجع نهایی دستورالعمل برگزاری مراسم ویژه محرم است.

وی افزود: طبق اعلام ستاد ملی کرونا سازمان تبلیغات اسلامی مسئول اجرای این دستورالعمل است و کارگروه مراسم عزاداری، ذیل کمیته امنیتی اجتماعی کرونا تشکیل و ضوابطی مشخص شده است.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: طبق این دستورالعمل مراسم دارای مجوز باید در اماکن باز با رعایت فاصله گذاری حداقل از هر طرف دو متر انجام شود، هیئت‌ها برای برگزاری مراسم باید در سامانه بیرق درخواست بدهند و مجوز دریافت کنند در غیر این صورت امکان برگزاری مراسم وجود ندارد.

وی تاکید کرد: لزوم دریافت مجوز برای برگزاری مراسم به معنای سختگیری نیست بلکه به منظور ساماندهی مراسم و مشخص بودن تعداد برنامه‌های برگزار شده در سطح شهر است، با دریافت مجوز توسط هیئت‌ها محل برگزاری مراسم‌ها مشخص می‌شود و نظارت صورت می‌گیرد، در این خصوص تفاهم نامه‌ای با هیئت‌های مذهبی نیز منعقد شده است.

زهرایی عنوان کرد: در حال حاضر در سطح استان ۲۰۰ هیئت در سامانه بیرق نام نویسی کردند که برخی از آن‌ها بررسی و مجوز صادر شده است، با توجه به اینکه در حال حاضر ۲۰۰۰ هیئت در سطح استان فعال هستند این میزان بسیار کم است، از هیئت‌هایی که در سامانه بیرق ثبت نام کردند می‌خواهیم که دستورالعمل‌ها را بخوانند و به آن پایبند باشند.

وی بیان کرد: تسهیلات از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده و جیره خشک صرفاً به هیئت‌هایی تعلق می‌گیرد که در سامانه بیرق ثبت نام کرده‌اند، یکی از دلایل اینکه تعداد کمی از هیئت‌ها در سامانه بیرق ثبت نام کردند این است که بسیاری از هیئت‌ها خانگی هستند که با توجه به شیوع کرونا امسال اغلب آن‌ها برگزار نمی‌شود.

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: در این راستا پویش هر خانه یک هیئت راه اندازی شده است، در این پویش خانواده‌هایی که نمی‌خواهند در مراسم عمومی شرکت کنند می‌توانند از سازمان تبلیغات درخواست منبر کنند که هیئت ۲۰ دقیقه‌ای در منزلشان برگزار شود، اعضای خانواده می‌توانند حتی چهار نفر باشند و محدودیتی وجود ندارد، تاکنون ۱۰۰ مبلغ اعلام آمادگی کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا امسال دسته‌روی نخواهیم داشت، سال‌های گذشته برخی هیئت‌ها صرفاً دسته روی داشتند در حالی که امسال هرگونه جابه‌جایی ممنوع است و هیئت‌ها می‌توانند یک جا بایستند ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری کنند، همچنین امسال استفاده از طبل و سنج نخواهیم داشت چون این نوع عزاداری‌ها تجمع در بر دارد.

مراسم شیرخوارگان حسینی برگزار نمی‌شود

زهرایی با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک در تمام موارد مهم است، خاطرنشان کرد: همچنین امسال به علت ایجاد تجمع مراسم خاص مانند شیرخوارگان حسینی برگزار نمی‌شود از طرفی چون این مراسم با حضور تعداد زیادی شیرخوار برگزار می‌شود با توجه به شرایط کرونایی این مراسم لغو شده است، در ساعت مشخص از طریق صدا و سیما مراسمی به شیوه استودیویی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مراسم تاسوعا و عاشورا به صورت دسته روی برگزار نمی‌شود، برنامه‌هایی از قبیل مقتل خوانی برای روز عاشورا در نظر گرفته شده است، همچنین با صدا و سیما و مساجد سراسر استان هماهنگ کردیم که در ساعت مشخص از طریق بلندگوهای مساجد توسل همگانی داشته باشیم.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان کرد: مساجد در این ایام باز هستند و هر مسجد می‌تواند حداکثر دو ساعت قرآن‌خوانی و منبر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار کند اما اجازه برگزاری سینه زنی در مساجد مسقف وجود ندارد.

وی با اشاره به نذورات ماه محرم امسال، خاطرنشان کرد: امسال تاکید ما بر جیره خشک است که هیئت‌ها و مردم می‌توانند از طریق پویش همدلی و مواسات نذر خود را ادا کنند، همچنین طبخ غذا به صورت بیرون بر صورت می‌گیرد و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد، همچنین ایستگاه صلواتی با ایستگاه سلامت جایگزین می‌شوند این ایستگاه‌ها نماد عزاداری هستند و ضمن توزیع ماسک به جمع آوری نذورات می‌پردازند.

زهرایی عنوان کرد: با هیئت‌های عزاداری و کلیه افرادی که در موضوع محرم دخیل هستند جلسه گذاشتیم و پروتکل‌های بهداشتی را تاکید کردیم، ۹۰ درصد هیئت‌دارها و علمداران اعلام کردند که مسائل مشخص شده را رعایت می‌کنند و ملتزم به دستورالعمل ستاد ملی کرونا هستند، از ابتدای شروع کرونا مهم‌ترین حامیان کادر درمان مساجد، هیئات و بسیج بوده است بنابراین نباید به دنبال تقابل بین دین و سلامت باشیم چرا که همواره مجموعه‌های مذهبی، هیئت‌ها و بسیج در مقابله با کرونا پیشتاز بودند و خط قرمز مجموعه مذهبی جان مردم است.

وی خاطرنشان کرد: علمداران قزوین اعلام کردند که ایام محرم علم‌ها را به خیابان نمی‌آوردند و شعار ما ارادت به محرم و حفظ سلامت در کنار یکدیگر است، همچنین برای فضای مجازی سامانه‌ای داریم که به صورت همزمان کلیپ هیئت‌ها در فضای مجازی پخش شود.

انتهای پیام
captcha