از تغییر نوع فعالیت‌های جهادی تا رویکرد نوین تشکل‌های دانشجویی
کد خبر: 3916238
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵

از تغییر نوع فعالیت‌های جهادی تا رویکرد نوین تشکل‌های دانشجویی

در نشستی که به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در محل دانشگاه یزد و با حضور کارشناس مسئول اداره نهادها و نشریات دانشجویی و مسئولان بسیج دانشجویی و انجمن مددکاری اجتماعی برگزار شد، اجرای برنامه‌ها در شرایط بحرانی کرونا مورد بررسی قرار گرفت.

از تغییر نوع فعالیت‌های جهادی تا رویکرد نوین تشکل‌های دانشجوییبه گزارش ایکنا از یزد، عباس تیموری، کارشناس مسئول اداره نهادها و نشریات دانشجویی دانشگاه یزد ظهر امروز، در نشستی که به مناسبت 22 مردادماه، روز ملی تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در محل دانشگاه یزد برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر در این دانشگاه 4 تشکل دانشجویی، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی پیرو خط امام، بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی مشغول فعالیت هستند که اکثر آنها نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت دارند به نحوی که بسیج دانشجویی از سال 1372، انجمن اسلامی دانشجویان از سال 1373، جامعه اسلامی از سال 1373 و انجمن پیرو خط امام از سال 1396 فعالیت دارند.

وی ادامه داد: کاهش مشارکت دانشجویان و بی‌تفاوتی نسبت به عضویت در نهادهای دانشجویی و عوض‌شدن سلیقه دانشجویان نسبت به دوره‌های قبل و عدم برنامه‌ریزی صحیح و پژوهش‌های مناسب در راستای شناخت نیازهای فرهنگی دانشجویان و همچنین تکراری و موازی بودن برخی برنامه‌ها، در بین نهادهای دانشجویی باعث‌ شده تا فعالیت‌های فرهنگی تشکل‌ها سطحی و کلیشه‌ای به نظر برسد.

تیموری افزود: به نظر من مهمترین چیزی که در فعالیت‌های تیمی و گروهی باعث می‌شود برنامه‌های تیم و گروه از کارهای سطحی و کلیشه‌ای فاصله بگیرد، مشارکت فعالانه، همفکری و همدلی، دغدغه‌مندی اعضای آن گروه است و از آنجا که تشکل‌ها و سایر نهادهای دانشجویی به صورت گروه‌ها و تیم‌های داوطلبی فعالیت می‌کنند، مشارکت دانشجویی در این گروه‌ها به عنوان یک ابزار مهم در فاصله‌گرفتن از کارهای سطحی و کلیشه‌ای محسوب می‌شود.

کارشناس مسئول اداره نهادها و نشریات دانشجویی دانشگاه یزد گفت: دانشگاه‌ها باید با تدوین سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی مناسب و تشویق دانشجویان به مشارکت در فعالیت‌های جمعی و تشکلی، ارزش‌ها و هنجارهای مورد نیاز جامعه را در دانشجویان نهادینه کنند و آنان را افرادی خلاق، نوآور، آینده‌نگر و با دیدی گسترده و در عین حال پای‌بند و حساس نسبت به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، منافع، میراث فرهنگی و دینی کشور تربیت کنند و مهارت‌های لازم را در آنان به وجود آورند و در مرحله بعد با توجه به سیاست‌هایی که در نظر گرفته می‌شود تشکل‌های دانشجویی برای انتقال هرچه بهتر این ارزش‌ها و هنجارها باید کادرسازی و نظام‌سازی مناسبی داشته باشند و برنامه‌های خود را بر این اساس پیاده‌سازی کنند.

محمدجواد طاهری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه یزد نیز در این نشست اظهار کرد: بسیج دانشجویی، به عنوان مادر تشکل‌های انقلابی، همواره سعی داشته تا وحدت و همدلی در بین تشکل‌های انقلابی را به بهترین شکل حفظ کند البته دیگر تشکل‌های انقلابی دانشگاه نیز بر اهمیت این همدلی آگاه هستند و طی سال‌های گذشته فعالیت‌های مشترک بسیاری را با یکدیگر انجام دادند که در آینده این همکاری‌ها بیشتر و تاثیرگذارتر نیز خواهد شد و بسیج دانشجویی با تمام توان از وحدت تشکل‌های انقلابی حمایت خواهد کرد.

رویکرد نوین در ارائه خدمات

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های بسیج دانشجویی در سال جاری که جزو شناسنامه بسیج بوده‌اند فعلا با شرایط کنونی امکان اجرایی شدن ندارند؛ منتها در زمینه تولید محتوا، فضای مجازی و زیر ساخت‌های فرهنگی سعی بر این بوده که قشر گسترده‌تری از دانشجویان را با ارائه خدمات و امکانات مخاطب قرار دهیم و نفوذ خود را با توجه به نامحدود بودن دامنه فعالیت‌های رسانه‌ای گسترش دهیم اما تمرکز بر روی آموزش مهارت‌هایی که در بازار کار برای دانشجویان مفید خواهد بود و ارائه خدمات الکترونیک جدید، به خصوص برای ورودی‌های جدید سال 1399 دانشگاه یزد، رویکرد نوینی در دانشگاه یزد خواهد بود.

طاهری افزود: معتقدم امسال با وجود کرونا، نهادهایی که به فضای مجازی و رسانه دسترسی بیشتر و قدرتمندتری داشته باشند، موفق خواهند بود و این موفقیت به دست نمی‌آید مگر به کمک خلاقیت اعضا و نوآوری ایده‌ها و روش‌ها؛ امّا در خصوص فعالیت‌های میدانی بر این باورم که فرصت مناسبی پیش آمده است برای فضاسازی و تغییر و ایجاد زیرساخت‌های میدانیِ فرهنگی و سیاسی و مذهبی که ان‌شاءالله با کمک مسئولان دانشگاه و ایجاد یک هم افزایی بتوانیم به این هدف نیز برسیم.

وی گفت: ان‌شاءالله به پشتوانه نیروهای خلاق و توانمند بسیج دانشجویی، پایگاه علمی و تحقیقاتی شهید علم‌الهدی بسیج دانشجویی دانشگاه یزد، اوّلین پروژه علمی-رسانه‌ای بسیج دانشجویی را تا قبل از شهریور ماه به اتمام رسانده و آن را رونمایی خواهد کرد. لذا ارائه خدمات علمی و آموزشی، برای تمامی دانشجویان دانشگاه یزد و حتی تمامی افراد جامعه رایگان است و بزودی خبرهای خوبی از این پروژه را اعلام خواهیم کرد. فاز دوم این پروژه بعد از رونمایی از فاز اول آغاز خواهد شد. هدف فاز دوم، توسعه امکانات مجازی برای دانشجویان دانشگاه یزد خواهد بود.

تغییر نوع فعالیت‌های جهادی در بحران کرونا

طاهری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا می‌توان به تغییر نوع فعالیت‌های جهادی از عمرانی به بهداشتی درمانی و توزیع بسته‌های معیشتی و حمایتی اشاره کرد و سعی کرده‌ایم تا زیرساخت‌های بسیج دانشجویی را در زمینه رسانه، حمل و نقل و فضاسازی‌های فرهنگی توسعه داده و بازسازی کنیم.

فاطمه شبانی، مسئول انجمن علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: انجمن علمی مددکاری فعالیت‌های خود را بر محور شناسایی و ارائه خدمات به دانشجویان دارای معلولیت‌های جسمی و برگزاری اردوهای بازدید از مراکز توان‌بخشی و کمک به مددجویان این مراکز متمرکز کرده است؛ در عین حال فعالیت‌های دیگری نیز از قبیل ارائة اطلاعات علمی و معتبر برای آشنایی بیشتر با حرفه مددکاری اجتماعی، معرفی وب‌سایت‌های رسمی مددکاری اجتماعی با هدف ارتقای دانش علمی و روزآمد و اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های انجمن علمی دانشجویی مددکاری اجتماعی را نیز در دستور کار خود دارد.

وی با اشاره به ویژگی‌های مددکار موفق بیان کرد: در مددکاری، نقش‌های گوناگونی وجود دارد که هریک کاربرد ویژه و اثربخشی خاص خود را دارد. نقش‌هایی از قبیل تقویت کننده؛ که طی آن مددکار اجتماعی در کار با مراجعان خود سعی می‌کند توانایی حل مسأله را در افراد ارتقا دهد تا بتوانند مشکلات خود را دسته‌بندی کنند و تشخیص بدهد. مددکار اجتماعی همچنین به عنوان واسطه بین منابع اجتماعی و مراجع نقش‌آفرینی می‌کند؛ مثلا مراجعی که نیازمند حمایت مالی هستند را به مؤسسه‌هایی که کمک‌کننده هستند، معرفی می‌کند. نقش‌دیگری که یک مددکار اجتماعی به عهده می‌گیرد، نقش حامی است؛ در این نقش، مددکار اجتماعی سعی می‌کند که از مراجعان خود حمایت کند. این نقش در جامعه ما کاربرد زیادی دارد، امّا با توجّه به گسترش آسیب‌های اجتماعی نقش‌های تسهیل‌گری، آموزش‌دهنده، برنامه‌ریز و مدیر، بیشترین تاثیر را می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی مددجویان داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یک مددکار اجتماعی در نقش‌هایی نظیر میانجی و آموزش‌دهنده انجام وظیفه می‌کند که در این نقش‌ها، مددکار سعی می‌کند علاوه بر حل و فصل تعارضات ایجاد شده بین افراد و کسب رضایت طرفین، به مراجعانی که فرایند اجتماعی‌شدن را بدرستی طی نکرده‌اند، مهارت‌هایی را آموزش دهد که در زندگی فردی و اجتماعی خود به کار ببرند. فعّال اجتماعی و پژوهشگر نیز نقش‌های دیگری است که یک مددکار اجتماعی به منظور ایجاد تغییرات سازمانی، آسیب‌شناسی و مبارزه با بی‌عدالتی‌هایی که در جامعه وجود دارد، برعهده می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha