اقدامات جهانی برای برگزاری مراسم عید قربان در سایه کرونا
کد خبر: 3913319
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

اقدامات جهانی برای برگزاری مراسم عید قربان در سایه کرونا

دهم ذی‌الحجه، که مصادف با عید سعید قربان و اعمال مناسک حج است، نزد مسلمانان به‌ ویژه شیعیان از اهمیت بالایی برخوردار است. همه مسلمانان جهان این روز را گرامی می‌دارند. امسال نیز با وجود درگیری جهان با ویروس کرونا، این مراسم به شکل متفاوتی تجربه می‌شود.

اقدامات کشورها برای برگزاری مراسم عید قربان در سایه کرونابه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عید قربان به «عید اضحی» نیز شناخته می‌شود چون حجاج به هنگام بالا آمدن آفتاب قربانی می‌کنند؛ بنابراین روز دهم ذی‌الحجه را که قبل از ظهر قربانی انجام می‌شود «عید اضحی» می‌گویند. برای گرامیداشت این روز، حیوانی به‌ طور سنتی قربانی می‌شود و قربانی به سه قسمت تقسیم می‌شود، یک قسمت از به فقرا داده می‌شود، بخشی مربوط به خانواده است و بقیه به اقوام هدیه می‌شود.

برخی مسلمانان ممکن است این عمل را با پرداخت هزینه به مراکز خیریه انجام ‌دهند تا گوشت قربانی به دست خانواده‌های فقیر برسد. البته مساجد و گروه‌های اجتماعی فعال نیز این مراسم را برگزار می‌کنند.

با وجود اقدامات مختلفی که در ماه‌های اخیر برای کاهش شیوع کروناویروس اجرا شده است، امسال مراسم روز عید قربان با مراسم سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود. در سال‌های گذشته نماز عید قربان در بسیاری از کشورها باشکوه اقامه می‌شد. مشابه عید سعید فطر، مسلمانان با استفاده از عبارت «عید مبارک» با یکدیگر دست می‌دهند و به طور سنتی هدایایی را تقدیم یکدیگر می‌کنند و غذا را با دوستان و خانواده صرف می‌کنند.

در ماه‌های اخیر تعداد زیادی قربانی تحت پروتکل‌های بهداشتی انجام شده، زیرا جوامع مجبور شدند که چگونگی برپایی مراسم را تغییر دهند و به روش‌های مختلف مناسبت‌های خود را برگزار کنند. ادامه رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان برای مقابله با کرونا ضروری است. مهم‌ترین اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، حفظ فاصله اجتماعی در زمان برگزاری مراسم و شستن دست‌ها به مدت 20 ثانیه است.

انگلستان

در برخی کشورها مراسم عید قربان از پنجشنبه 30 جولای آغاز می‌شود و تا دوشنبه 3 آگوست ادامه خواهد داشت. طی این مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مسلمانان انگلستان ضروری است. اکنون مساجد برای نماز و خدمت بازگشایی شده‌اند، اما برای ایمنی، اطمینان از مسافت اجتماعی ضروری است. این بدان معناست که بیشتر مساجد مانند گذشته قادر به استقبال از نمازگزاران نیستند. افراد باید با مسجد محلی خود صحبت کنند تا دریابند که چه روشی را برای اجرای این مراسم اتخاذ کنند.

همچنین دستورالعمل‌هایی وجود دارد که همه باید هنگام ورود و خروج از مسجد از آن‌ها پیروی کنند تا ایمن باشند. این موارد شامل جمع نشدن گروه‌های بزرگ در خانه‌هاست. افراد می‌توانند در گروه‌های بیش از 30 نفر در خارج از منزل جمع شوند، این اجتماعات توسط مساجد محلی با همکاری شوراهای محلی و مطابق دستورالعمل‌های موارد بهداشتی کووید-19 برگزار می‌شود.

این محدودیت‌ها برای ایمن نگه داشتن همه خانواده‌ها، دوستان و جوامع در نظر گرفته شده است و ما می‌دانیم که ممکن است باعث شود عید قربان امسال احساس متفاوتی نسبت به سایر اعیاد گذشته داشته باشیم. از ابزارهای دیجیتالی برای جمع کردن نمازگزاران برای نماز و خطبه استفاده می‌شود و ما شما را ترغیب می‌کنیم از این خدمات برای عید قربان با خیال راحت استفاده کنید.

امارات متحده عربی

عبدالرحمن آل اویس، وزیر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها در امارات متحده عربی اظهار کرد که این مسئولیت اماراتی‌ها و ساکنان است که مسافت فیزیکی، پوشیدن ماسک صورت و حفظ بهداشت شخصی را رعایت کنند و این اقدامات را وظیفه ملی توصیف کرد.

وی از عموم مردم خواست که با رعایت اصول بهداشتی کارهای خوب قهرمانان خط مقدم را خنثی نکنند تا با کاهش در تعداد پرونده‌های روزانه، افزایش بهبودی کلی میسر شود. شرایط سختی است اما امیدوارم که مناسبت‌هایی مانند عید قربان را در آینده مانند گذشته برگزار کنیم.

وزیر بهداشت و پیشگیری از بیماری‌ها در امارات متحده عربی بیان کرد: اقدامات ساده هستند اما تأثیر مثبتی دارند. ما نمی توانیم پیشرفت در کاهش بیماری را هدر دهیم.

مقامات این کشور اعلام کردند که چندین مورد ابتلا به کووید-19 به دلیل برگزاری مراسم خانوادگی مانند عروسی و یا عزاداری رخ داده است.

عمر الحمدی، سخنگوی نشست خبری هفتگی رسانه‌ها، نیز گفت: افرادی که در مدت عیدقربان فاصله اجتماعی را رعایت نکنند، جریمه خواهند شد. در ایام عید، ما از شما می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید و به یکدیگر بدون در آغوش گرفتن تبریک بگویید. بازدیدها باید به بستگان درجه یک و دوم محدود باشد و افراد باید ماسک صورت بپوشند و حداقل فاصله دو متری از یکدیگر داشته باشند. همچنین خانواده‌ها باید در مورد افراد در گروه‌های پرخطر مانند زنان باردار، افراد مسن و افراد با شرایط خاص احتیاط کنند. خانواده‌ها باید از دادن هدایا به کودکان خودداری کنند.

ترکیه

یک متخصص هشدار داد که در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی مهم، یک میلیون نفر در ترکیه با برگزاری مراسم عید قربان در خطر ابتلا به کووید-19 قرار دارند.

رئیس اتاق جراحان دامپزشکی استانبول بیان کرد: در ترکیه، حیوانات اغلب در بازارهای دام غیربهداشتی فروخته و در شرایط غیر بهداشتی ذبح می‌شوند. شرایط بازار می‌تواند به‌عنوان یک بخش اصلی برای انتقال کووید-19 باشد. همه افراد می‌خواهند حیوان خود را در اولین روز تعطیلی قربانی کنند. اما باید این مراسم طی سه روز گسترش یابد تا مانع از ازدحام جمعیت در این بازارها شویم. فروشندگان باید فقط با قرار ملاقات مشتری را بپذیرند و چند عضو از همان خانواده نباید وارد یک بازار شوند.

مراکش

در مراکش، وزیر کشاورزی، عزیز آخانوشوچ در ماه مه هشدار داد که بازارهای دامداری روستایی می‌توانند در طول تعطیلات عید قربان خطری ابتلا به کووید-19 ایجاد کنند، بنابراین باید تمهیداتی در این مورد صورت گیرد.

سنگاپور

سنگاپور واردات دام برای عید قربان را ممنوع اعلام کرده است.

پاکستان

وزیر دولت پنجاب گفت: برای پیشگیری از افزایش موارد ابتلا به کووید-19 طرح خانه‌نشینی را از اول آگوست همزمان با برگزاری مراسم عید قربان اجرا خواهد کرد. ما دو ماه پیش در ایام عید فطر تجربه تلخ افزایش موارد ابتلا به کووید-19 را تجربه کردیم. ما دیگر نمی‌توانیم این کار را در ایام عید قربان تکرار کنیم.

دولت پنجاب در بیانیه‌ای اعلام کرد: تمام مراکز تجاری، بازارها، مؤسسات آموزشی، مراکز ازدواج، رستوران‌ها، سینما‌ها و تئاترها، پارک‌های تفریحی، محوطه‌های بازی، سالن‌های زیبایی و ماساژ از 27 جولای تا پنجم آگوست تعطیل خواهند بود.

عربستان سعودی

وزیر امور خارجه عربستان دستور داد تا برگزاری نماز عید فقط در مساجد بزرگ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه کنند.

سیف الظاهری، سخنگوی رسمی سازمان مدیریت اضطراری، بحران و بلایای طبیعی نیز به مردم توصیه كرده است كه تنها از طریق برنامه‌های هوشمند قربانی را به نهادهای خیریه رسمی كشور اهدا كنند. رعایت اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه، تضمین‌کننده سلامت افراد است و ارائه خدمات از راه دور و بدون نیاز به ورود به بازارهای دام یا کشتارگاه ها بهترین روش در برگزاری مراسم عید قربان امسال است.

مترجم: راحله بختیاری، خبرنگار ایکنای خراسان رضوی

منابع
inews.co.uk
thenational.ae
english.alaraby.co.uk
newindianexpress.com
www.zorins.tv

انتهای پیام
captcha