نسبت به فلسفه حجاب شناخت ایجاد شود
کد خبر: 3910054
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵

نسبت به فلسفه حجاب شناخت ایجاد شود

مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که باید نسبت به فلسفه حجاب و عفاف، شناخت ایجاد شود، گفت: حجاب از دو بعد دارای اهمیت است؛ ایجابی و سلبی و عدم رعایت حجاب و خودنمایی مقابل نامحرم امری حرام است.

حجاب؛ وسیله ای برای محافظت زن از ویروس هاحجت‌الاسلام رسول برگی، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، در مورد علل نامگذاری هفته حجاب و عفاف، گفت: 21 تیرماه، سال‌روز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب رضاخانی است؛ رضاخان برخلاف این‌که خود را فردی مذهبی نشان می‎داد اما بعد از روی کار آمدن، هر آنچه که علیه دین و مذهب از دستش برمی‌آمد، انجام داد.

وی با بیان این‌که رضاخان در سال 1307 قانون متحدالشکل شدن لباس را در جامعه ایرانی اجرا کرد و در سال 1133 نیز بعد از دیدار خود با آتاتورک و دیدن وضعیت حجاب زنان ترکیه، به ایران بازگشت و به بهانه تمدن‌گرایی بعد از استعفای فروغی و روی کار آوردن محمود جم، با این جمله که «از چادر و چاقچور بدم می‌آید» دستور داد که پیگیری‌های لازم جهت کشف حجاب بانوان انجام شود.

حجت‌الاسلام برگی‌ تشریح کرد: در این رابطه مردم مشهد در مسجد گوهرشاد تجمع اعتراضی برپا کردند و شیح بهلول نیز نقش خاصی در این رابطه ایفا کرد، از این رو در 21 تیر سال 1314 به مسجد گوهرشاد حمله شد و حدود 2000 نفر به خاطر دفاع از ناموس خود و حجاب زنان ایرانی در حرم امام رضا(ع) شهید و مجروح شدند. هر زمان که دشمن خواسته به بدنه دین ضربه بزند، سعی کرده غیرت مردان و حیا، عفت و حجاب زنان را بگیرد؛ به‌عنوان مثال در اندلس که مسلمانان بسیاری در آن می‌زیستند و بیش از 30 جلد شرح برای علمای اسلامی اندلس نوشته بودند، دشمن با رواج مشروبات الکی و زیر سؤال بردن حجاب و حیا و همچنین دور کردن مردم از دین و شرع کاری می‌کند که در همان سرزمین، امروز مسلمانان در اقلیت قرار گرفته‌اند.

وی با تأکید بر این‌که باید نسبت به فلسفه حجاب و عفاف، فهم و شناخت ایجاد شود، اظهار کرد: حجاب از لحاظ معنایی مترداف پوشش، حایل، پرده و امثال این‌هاست و از دو بعد دارای اهمیت است، بعد اول «ایجابی» است و وجوب پوشش بدن در مقابل نامحرم را مورد تأکید قرار داده و بعد دیگر «سلبی» بوده و عدم رعایت حجاب و خودنمایی مقابل نامحرم امری حرام است.

حجت‌الاسلام برگی با بیان این‌که فلسفه حجاب مورد تأکید قرآن، سنت، اجماع و عقل است، اظهار کرد: در این رابطه آیه قرآنی نازل شده و معصومان(ع) و آیات بسیاری در مورد وجوب حجاب مطرح کرده‌اند؛ همچنین علما نیز در مورد حجاب اجماع داشته و عقل انسان نیز بر ضرورت رعایت حجاب حکم می‌کند.

وی با انتقاد از این‌که برخی حجاب و عفاف را صرفاً در حجاب خلاصه می‌کنند، اظهار کرد: یکی از دردهایی که امروز داریم و در اینترنت زیاد شده، محجبه‌های بی‌حیا و بی‌عفاف است، در حالی که حجابی که بدون عفاف باشد، خود زمینه شهوت است. عفت یعنی تسلیم شهوت مقابل عقل، اگر شهوات در مقابل عقل تسلیم شود، هرگز بانویی عفت خود را زیر پا نگذاشته و با آرایش، خودنمایی و ... در ملأعام حاضر نخواهد شد.

حجت‌الاسلام برگی با بیان این‌که در قرآن کریم حجاب هم برای زنان و هم برای مردان مورد تأکید قرار گرفته است، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم ابتدا در مورد حفظ نگاه توسط مردان سخن گفته و سپس مسئله رعایت حجاب را در مورد زنان مطرح می‌کند؛ چرا که حجاب امری دوطرفه است.

وی با بیان این‌که بر خلاف تأکید بر ساده‌پوشی و رعایت حجاب در ملأعام، دین اسلام تأکید کرده که مردان و زنان در خلوت محرم خود، بهترین، فاخرترین و جذاب‌ترین لباس را بپوشند، گفت: در مورد بانوان نیز در قران کریم آیاتی در مورد حجاب وارد شده و بر ضرورت رعایت آن تأکید شده است. حجاب نشانه ایمان است و اینگونه نیست که کسی بگوید نیت من پاک است و کافی است، حجاب اولین مسئله برای زن بوده و رعایت حجاب موجب آرامش درونی زن خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی تبیلغات اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که بانویی که با پوشش غیراسلامی و بدون حجاب در ملأعام حاضر می‌شود، با ترویج بی‌حجابی و بی‌عفتی اولین ضربه را خود می‌زند، چراکه همسر وی نیز در چنین جامعه‌ای زندگی می‌کند، افزود: بی‌حجابی و بی‌عفتی اثرات اجتماعی نیز دارد و با توجه به این‌که نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند، موجب سلب آرامش و امنیت بانوان در جامعه می‌شود.

حجاب؛ وسیله ای برای محافظت زن

مدرس حوزه و دانشگاه، حجاب را وسیله ای برای محافظت زن از ویروس ها و میکروب های روحی و جسمی دانست و تصریح کرد: اسلام جسم و روح و دنیا و آخرت انسان را توأمان می سازد؛ لذا توجه به احکام و واجبات الهی انسان را سعادتمند می کند.

وی با تأکید بر این‌که متأسفانه ماهواره نیز سخت‌ترین اثر را در روند بی‌حجابی و بی‌عفتی داشته و جمله مشهور «رابرت مرداک» را نباید مورد غفلت قرار دهیم، گفت: این صهیونیست گفته بود که همه زبان‌ها برای استفاده از ماهواره باید هزینه پرداخت کنند اما فارسی‌زبانان به‌صورت رایگان از کانال‌ها و برنامه‌های ماهواره استفاده می‌کنند. او همچنین به جمله ناپلئون نیز اشاره کرده و گفته بود: زن با یک دست گهواره کودک را و با دست دیگرش دنیا را می‌گرداند؛ پس اگر بتوانیم حیا، عفت و حجاب را از زنان بگیریم، در کنار آن غیرت مردان هم از بین خواهد رفت، چراکه در دامن این زنان بی‌عفاف و بی‌حیا، مردان بی‌غیرت و دختران بی‌حجاب تربیت خواهند شد.

تأثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای بر عقاید افراد

حجت‌الاسلام برگی بیان کرد: در شبکه‌های ماهواره‌ای به‌گونه‌ای به مباحث ورود می‌کنند که تأثیرات بسیار سوء بر افکار و عقاید افراد می‌گذارد، باید در مقابل هجمه‌های فرهنگی، فرهنگ‌سازی کرده و فلسفه حجاب و عفاف را در جامعه گفته و مورد بحث قرار دهیم.

وی با بیان این‌که حتی در دین مسیحیت نیز حجاب با چادر از ابتدا بوده است، اظهار کرد: نقش و نگارها و دیوارنوشته‌های قبل از اسلام نیز نشان می‌دهد که یکی از نشانه‌های افراد متمکن و متمول، حجاب بانوانشان بوده است، از این رو حجاب از قبل اسلام نیز در ایران وجود داشته و اسلام حجاب را به ایران نیاورده بلکه آن را تقویت کرده است.

حجت‌الاسلام برگی با بیان این‌که حدود 30 نهاد در کشور همگی در مورد حجاب و عفاف جامعه وظیفه دارند، اظهار کرد: متأسفانه هم‌افزایی بین این دستگاه‌ها در خصوص حجاب و عفاف اتفاق نیفتاده است، در حالی که این نهادها باید دست به دست هم داده و در این رابطه اقدام کنند. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های صهیونیست‌ها این است که افرادی مثل مسیح علی‌نژاد تربیت کرده و از طریق آن چهارشنبه‌های سفید و روز بدون حجاب و ... را در جامعه اسلامی ایرانی تبیلغ می‌کنند، اما زنان همان صهیونیست‌های یهودی که علیه حجاب زن مسلمان اقدام به راه‌اندازی سایت و شبکه‌های ماهواره‌ای می‌کنند، حجاب دارند.

وی با تأکید بر این‌که باید در رابطه با حجاب در جامعه اسلامی فرهنگ‌سازی کنیم، گفت: معتقدم با «مرگ بر بدحجاب» به جایی نمی‌رسیم اما با «درود بر حجاب» به جاهای خوبی می‌رسیم، از این رو باید تسهیلات ویژه‌ای در جامعه برای زنان محجبه درنظر گرفته شود.

انتهای پیام
captcha