مکتب‌های غربی زن را به آزادی حقیقی نمی‌رساند
کد خبر: 3909797
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

مکتب‌های غربی زن را به آزادی حقیقی نمی‌رساند

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان گفت: فمینیسم معتقد است زن و مرد با هم برابر هستند و برای آن‌که زن را به جایگاه حقیقی خود برساند، او را به یک مرد تبدیل می‌کند، در حالی که این طرز تفکر هیچگاه زن را به آزادی حقیقی نمی‌رساند.

افضل بلوکی، عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هر جامعه‌ای مطرح است، مسئله حقوق و جایگاه زن است، بطوری که مکتب‌های مختلف بشری هر یک برای زن جایگاهی قائل هستند و نقش‌های خاصی بر عهده او می‌گذارند.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این مکتب‌ها و جنبش‌ها که تمرکزش بر روی زن است، فمینیسم است؛ جنبشی که معتقد است زن و مرد با هم برابر هستند و برای آن‌که به زعم خودش، زن را به جایگاه حقیقی‌اش برساند، او را به یک مرد تبدیل می‌کند، در حالی‌که این طرز تفکر هیچگاه زن را به آزادی حقیقی نمی‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: مکتب‌های غربی برای آن‌که زن را به آزادی برسانند، قداست و پاکی را از او می‌گیرند و او را تبدیل به کالایی می‌کنند که تنها برای استفاده‌های ابزاری کاربرد دارد. در فرهنگ دینی ما، زن مظهر قداست و پاکی و الگوی ظرافت، لطافت و حساسیت است و مرد نیز مظهر اتکا و اعتماد شناخته می‌شود؛ بنابراین هر یک ویژگی‌های خاصی دارند و احکامی که صادر شده نیز با در نظر گرفتن این ویژگی‌ها بوده است.

بلوکی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرماید عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مرد‌های هوس‌ران را به خودش جلب کند؛ عظمت زن به حجب و حیا و عفت زنانه‌ای است که خدا در درون زن به ودیعه گذاشته است؛ بنابراین این‌ها را باید بیاموزد و با احساس تکلیف آن‌ها را در جای خود، به‌کار گیرد.

وی گفت: زن با انحطاط و تجمل‌گرایی نمی‌تواند هویت اصلی خود را بیابد بلکه برای اثبات نقش و جایگاه خود و برای آنکه بتواند در جامعه تعالی پیدا کند باید محبت، ایمان الهی و احساسات زنانه داشته باشد. وظیفه زن‌ها در درجه اول، خودسازی معنوی است، زیرا تربیت یک نسل بر عهده آن‌هاست و برای این‌که چنین مسئولیتی را به‌درستی انجام دهند، باید ابتدا خودشان تعالی معنوی یافته باشند.

این مدرس حوزه و دانشگاه افزود: حجاب که یک دستور دینی بوده و زن‌ها به رعایت آن مکلف شده‌اند، در واقع دستوری در همین راستا است؛ برای آن‌که قداست و حرمت زن حفظ شود و از نگاه‌های هوس‌آلود مردانی که به تعبیر قرآن در دلشان مرض است، در امان باشند.

بلوکی بیان کرد: دنیای غرب که ادعا می‌کند می‌خواهد زن را به جایگاه حقیقی آن برساند، چه برنامه‌ای برای این هدف دارد؟ آیا مدگرایی و تجمل‌گرایی باعث تعالی زن می‌شود؟ آیا شبکه‌های اجتماعی که باعث شده تا عفت و حیا در جامعه روز به روز کمرنگ‌تر شود، زن را تعالی داده است.

وی گفت: افراد در فضای مجازی ترکیبی از زندگی خصوصی و عمومی خود را به نمایش می‌گذارند، در این شرایط افرادی که بر خلاف میل باطنی خود در زندگی واقعی مجبور به رعایت حجاب هستند یا به عبارتی افراد کم حجاب جامعه تلقی می‌شوند، در زندگی مجازی خود دیگر خود را ملزم به رعایت آن نمی‌دانند و آن گونه که دلخواه خودشان است، رفتار می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان اظهار کرد: رواج این رفتار در فضای مجازی چه بین افراد مشهور و چه میان افراد معمولی سبب می‌شود تا رعایت نکردن حجاب از نظر روانی در جامعه به امری عادی تبدیل شود و همین طرز تفکر به‌صورت آرام آرام در زندگی واقعی نیز تسری پیدا می‌کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه گفت: حجاب انرژی‌دهنده‌ زن در رسیدن به رتبه عالی است؛ حجاب وسیله‌ای برای امنیت و سلامت اجتماعی است و باعث می‌شود حرمت زن در جامعه حفظ شود. این در حالی است که تجمل‌گرایی علاوه بر اینکه سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، موجب بی‌حرمتی به زن نیز می‌شود.

انتهای پیام
captcha