توسعه صنایع دستی و فرهنگ گردشگری عامل رونق اقتصادی است
کد خبر: 3909385
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

توسعه صنایع دستی و فرهنگ گردشگری عامل رونق اقتصادی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، گفت: با توسعه صنعت گردشگری، شاهد رونق اقتصادی و ارز آوری مضاعف در استان اردبیل خواهیم بود.

توسعه صنایع دستی و فرهنگ گردشگری عامل رونق اقتصادی استبه گزارش ایکنا از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، ۱۸ تیرماه، صنعت گردشگری را یکی از محور‌های اصلی توسعه در استان اردبیل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه استان اردبیل به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح است لذا با توسعه این صنعت قطعاً شاهد رونق اقتصادی و ارز آوری مضاعف در این استان خواهیم بود.
اردبیل ۱۴۰۰ در قله گردشگری ایران
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل، از تلاش در جهت عملی کردن شعار «اردبیل ۱۴۰۰ در قله گردشگری ایران» خبر داد و گفت: با توجه به پتانسیل تاریخی و فرهنگی و مذهبی استان اردبیل در سال گذشته در زمینه جذب گردشگر توانستیم با جذب ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار گردشگر داخلی و ۶۱۰ هزار گردشگر خارجی به استان جایگاه خوبی را در این خصوص در کشور به دست آوریم.
فلاحی تأثیرات شیوع بیماری کرونا بر پیکره گردشگری استان را فلج کننده دانست و افزود: با شیوع کرونا شاهد کاهش شدید گردشگر از اسفندماه و رسیدن آمار به صفر در این خصوص بودیم که خسارات و آسیب‌های بسیاری بر صنعت گردشگری و واحد‌های مرتبط با این صنعت وارد آمد و برخی شهر‌های توریستی از جمله شهر سرعین به کلی به حالت تعطیلی در آمد.
وی در خصوص خسارات وارده به تأسیسات گردشگری استان اظهار کرد: آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا طی سه ماه گذشته بیش از ۹۵ میلیارد و ۱۸۵ میلیون تومان برآورد شده است که در جهت حمایت از اقشار آسیب دیده این صنعت تسهیلات مناسبی اعطا خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل از انجام فعالیت‌های قابل توجه در زمینه جذب گردشگر به استان خبر داد و گفت: در زمینه جذب گردشگر رویکرد‌های جدید و ایده‌های مناسبی پیاده شده که از آن جمله می‌توان به طرح زمستان بیدار، احداث سه پیست اسکی در استان، احداث پل معلق هیر، جذب سرمایه گذار برای طرح جامع بولاغلار، اجرای عملیات عمرانی پل معلق ازناو اشاره کرد.
فلاحی افزود: این تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها باعث شد که استان اردبیل به عنوان استان پل‌های معلق و پیست‌های اسکی در کشور مطرح شود و تأثیرات بسزایی را در خصوص جذب گردشگر در این زمینه در استان اردبیل شاهد بوده ایم.
وی با بیان اینکه با افزایش جذب گردشگر به استان بالتبع باید سیستم هتل‌ها و خدمات رفاهی نیز ارتقا یابد عنوان کرد: در این راستا در ارتقای هتل‌های استان به ۵ ستاره و احداث هتل‌های جدید از قبیل در ساحل دریاچه شورابیل، شهرستان نیر، سردابه و سرعین می‌توان اشاره کرد.
لزوم برندسازی و معرفی صنایع دستی استان در سطح جهان
فلاحی به اهمیت بازاریابی اینترنتی در معرفی و عرضه تولیدات صنایع دستی استان اشاره کرد و گفت: طبق برنامه ریزی‌هایی که در جهت برندسازی صنایع دستی استان انجام شده بزودی شهر‌هایی از این استان با عنوان شهر جهانی گلیم، شهر جهانی ورنی و… مطرح خواهند شد از این جهت با صادرات صنایع دستی این شهر‌ها ارز آوری و ارزش افزوده بالایی سهم زحمتکشان این عرصه خواهد شد و بالتبع اقتصاد استان نیز رونق چشمگیری خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه استان اردبیل به عنوان خاستگاه صفویه و نماد وحدت مذهبی و جغرافیایی کشور مطرح است اظهار کرد: در این خصوص با توسعه موزه‌ها گامی مهم در معرفی بهتر قدمت تاریخی و فرهنگی استان برداشته ایم و در حال حاضر نیز تجهیز این موزه‌ها در دستور کار است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل افزود: از تأثیرات فعالیت‌های انجام شده در گسترش و توسعه موزه‌ها مخصوصاً در مجموعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی را می‌توان به افزایش میزان ماندگاری گردشگران در این مکان از ۳۰ دقیقه به ۳ ساعت و نیم اشاره کرد.
برگزاری برنامه‌های هفته اردبیل به صورت مجازی
فلاحی در خصوص اجرای برنامه‌های هفته اردبیل در سال جاری، بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وضعیت نامناسب استان در این خصوص تمهیداتی انجام گرفته که همایش‌ها و برنامه‌های هفته اردبیل در قالب فضای مجازی برگزار خواهد شد که در این خصوص از تشکل‌ها، انجمن‌ها و جوانان علاقمند در این حوزه خواستاریم تا در غنی کردن برنامه‌های هفته استان اردبیل یاریگر اداره کل میراث فرهنگی استان باشند.
اردبیل میزبان گردشگران کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۳ می‌شود
وی از تأسیس خانه تشکل‌های گردشگری در استان خبر داد و افزود: برای اولین بار برای حمایت از فعالین بخش خصوصی، خانه تشکل‌های گردشگری با حضور هتلداران، مجموعه‌های آبدرمانی، آژانس‌ها، مجموعه‌های پذیرایی، مراکز بین راهی و سمن‌ها آغاز به فعالیت کرده که این تشکل قطعاً در پیشرفت صنعت گردشگری استان با ارائه نقطه نظرات و همفکری‌ها مثمرثمر خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اردبیل تصریح کرد: از موفقیت‌های مهمی که در حوزه جذب گردشگر خارجی در استان کسب کرده ایم می‌توان به میزبانی اردبیل برای گردشگران کشور‌های عضو اکو در سال ۲۰۲۳ میلادی اشاره کرد که گام مهمی در معرفی تاریخ و فرهنگ و آداب و سنن این استان در عرصه جهانی خواهد بود.

انتهای پیام
captcha