آسیب‌های فرهنگی بستری مناسب برای نفوذ فرهنگی است
کد خبر: 3909284
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

آسیب‌های فرهنگی بستری مناسب برای نفوذ فرهنگی است

مدرس دانشگاه و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی گفت: آسیب‎های فرهنگی بستری مناسب برای نفوذ فرهنگی است و بدون تردید دارای آثار و پیامد‌های منفی بسیاری است که هر یک بصورت مجزا به مثابه یک تهدید، کیان مقدس نظام اسلامی را که حاصل خون‎‌های بسیاری است در معرض تهدید قرار می‌دهد.

آسيب‎هاي فرهنگي بستري مناسب براي نفوذ فرهنگي استمحمد پیری‌بنه، مدرس دانشگاه و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: یکی از مهم‎ترین مسائل و مشکلات اجتماعی در جامعه، دور شدن نوجوانان از هویت و فرهنگ اصیل اسلامی است که علیرغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر درشیوه‎های زندگی، بسیاری از نوجوانان در رویارویی با مسائل و مشکلات زندگی فاقد توانایی‎های اساسی هستند، فلذا این امر سبب شده است که از هویت ایرانی اسلامی خود دور بیفتند.
وی افزود: یکی از دلایل دورشدن نوجوانان از هویت ایرانی عزت نفس ضعیف و فقدان مهارت‎های ارتباطی است بطوری که این فقدان رابطه معناداری با فرهنگ خانواده آن نوجوان دارد.
مدرس دانشگاه تصریح کرد: ارتقای مهارت‎های مقابله‌ای و توانایی‎های روانی و اجتماعی در بهبود زندگی بسیار موثر است و امروزه نوجوانان با مفاهیم خودکارآمدی و احساس کفایت و تسلط بر خود، آگاهی کافی ندارند و علت اصلی این مسئله عدم آگاهی والدین و نا آشنا به فلسفه زندگی است.
پیری بیان کرد: وقتی که نوجوان خود را ناتوان و درمانده احساس کرد و نتوانست افکار منفی خود را کنترل کند و برای سرگرم کردن خود به سمت لذت‎های کاذب و دلخوشی‎های آسیب زا رفت، هویت خود را گم کرده است.
وی خاطر نشان کرد: دلیل دور افتادگی جامعه امروزی و قشر نوجوان از هویت ایرانی اسلامی بخاطر سبک زندگی نادرست است و طی چندسال اخیردر دنیا شاهد رشد پدیده اسلام ستیزی به معنی تقابل با اسلام و فرهنگ اسلامی گرایی هستیم.
وی تاکید کرد: تغییراتی که در سبک زندگی نوجوانان ایرانی شاهد آن هستیم تحت تاثیر نماد‌های سبک زندگی غربی است، می‎توان با بسترسازی‎های مناسب فرهنگی در گرایش نوجوانان به سبک زندگی ایرانی اسلامی گام‎های استوار و محکم تری برداشت.
پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی گفت: بیش از ۵۰۰ کانال مبتذل و معاند در دنیا دست روی سبک زندگی ایرانی گذاشته‌اند و اسباب بروز شکست‎ها و فروریختگی‎های فرهنگی ایرانی را آماده سازی می‎کنند و چالش‎های اعتقادی و از خودبیگانگی و سردرگمی و مسئولیت گریزی را ترویج می‌دهند.
خانواده‌ها باید نقش مذهب و باور‌های دینی را در مقابله با انواع آسیب‌های اجتماعی و بحران هویت جدی بگیرند، مشکل تربیتی فرزندان از آنجا شروع می‎شود که خانواده‎ها به جای بارور ساختن حس دینی به تحمیل کردن مقوله دین می‎پردازند و باید توجه داشته باشیم در اهمیت پرورش دینی و اخلاقی نوجوانان باید یادگیری الگو‌های عملی و رفتاری را مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha