ایجاد نحله‌های انحرافی برای زیرسؤال بردن عظمت امام صادق(ع)
کد خبر: 3905492
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

ایجاد نحله‌های انحرافی برای زیرسؤال بردن عظمت امام صادق(ع)

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به راه‌های مبارزه حکومت بنی عباس با امام صادق(ع) گفت: یکی از اقدامات این حکومت ایجاد نحله‌های انحرافی و اساطیری جلوه دادن امام صادق(ع) برای زیرسؤال بردن شخصیت ایشان بود.

ایجاد نهله‌های انحرافی برای زیر سوال بردن عظمت امام صادق(ع)به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، شامگاه 28 خردادماه در مراسم شام شهادت امام صادق(ع) در حرم مطهر رضوی ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت آن امام همام اظهار کرد: بنی‌امیه و بنی‌عباس دو حکومت غاصبی بودند که از هیچ جنایتی برای از بین بردن جایگاه اهل‌بیت(ع) فروگذار نبودند.

وی ادامه داد: در این میان بنی‌عباس از بنی‌امیه بدتر بودند، چرا که حاکمان این حکومت سعی داشتند شخصیت رهبری و ولایت را در استخدام حکومت غاصبانه خودشان در بیاورند و برای سلطه بر حاکمیت اسلامی از اهل‌بیت سوء استفاده کنند.
امام جمعه مشهد ابراز کرد: البته دلیل دیگری که این حکومت ظالم را منفورتر می‌کند این است که آن‌ها به خون‌خواهی اهل‌بیت(ع) در مقابل بنی‌امیه شورش کردند، اما بعد از به قدرت رسیدن از هیج جنایتی به خاندان اهل‌بیت فروگذار نبودند.

استخدام امامت برای تثبیت حکومت

علم‌الهدی عنوان کرد: حکومت بنی‌عباس در تلاش بود که با استخدام امامت در جریان قدرت، حکومت خودش را تثبیت کند و این کار با خط فکری امامت امام صادق(ع) منافات داشت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: تجاوز بنی‌عباس دو برابر تجاوز بنی‌امیه به حقوق اهل‌بیت(ع) بود زیرا آنان به عنوان احقای حقوق اهل‌بیت(ع) قیام کردند و بعد از به قدرت رسیدن چهره واقعی قدرت طلبشان را نشان دادند.

امام جمعه مشهد افزود: منصور دوانقی، قاتل امام صادق (ع) در دوران شورشش در حال فرار از دست بنی‌امیه بود و از آنجا که خودش را دوستدار اهل‌بیت جلوه می‌داد از محبت و کمک شیعیان اهل‌بیت(ع) سوء‌استفاده می کرد.

وی بیان کرد: تفکر منصور این بود که اگر امام صادق(ع) در کنارش نباشد، حکومت او تثبیت نمی‌شود، لذا تجاوز منصور دوانقی به امام در خط سرکوبی عظمت امامت و ولایت امام صادق(ع) بود و وقتی دید کسی حکومت او را نمی‌پذیرد شروع به توطئه و فتنه علیه امام کرد.

ترویج تفکرات انحرافی برای مبارزه با امام

علم‌الهدی با بیان اینکه منصور داونقی جریان زهد را به عنوان یک جریان سیاسی مطرح کرد ادامه داد: بر همین اساس برای جذب مردم به سمت معنویت زاهدان ساختگی را به وجود آورد افرادی را در جهت رقابت با امام صادق (ع) وادار کرد و حتی افراد زاهدی که شهرت داشتند مانند شریک بن عبدالله را با مطامع دنیوی و پول خریداری کرد تا برای مردم سخنرانی کنند و آن ها را از راه امامت امام صادق(ع) خارج کنند.

وی گفت: حضور این افراد با سابقه زهد و دارای تقوی که در حاشیه حکومت منصور بودند حکم عناصر موید خلافت عباسی بود.

عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: ایجاد نحله‌های فکری که توجیه گر کارهای او در عرصه علم و دین بودند از جمله اقدامات منصور داونقی برای مبارزه با امام صادق(ع) بود که از آن می توان به نحله عبدالله جعنی که عقیده جبریه را در زمان عبدالملک مروان بین مسلمانان تأسیس کرد تا توجیه گر آدم کشی‌های بنی‌امیه باشد، اشاره کرد که بعد از آن نیز با وجود اینکه بنی‌عباس حکومت را از بنی‌امیه گرفت اما این جریان‌ها را استخدام کرد تا از آن جهت توجیه مقاسد دستگاه خود استفاده کند.

وی گفت: منصور دوانقی این فرد را به کاخ خود برد تا این جریان را ترویج کند و از این طریق امامت امام صادق(ع) را سیاسی جلوه دهد.

علم‌الهدی عنوان کرد: نحله مرجعه از دیگر مواردی بود که منصور در دوران حکومتش ترویج داد. این نحله قائل به ارجاع بودند و براساس این تفکر فضای اشاعه منکر در جامعه به وجود آمد، چرا که این نحله بر این عقیده بودند که هرکس هر کاری را می‌خواهد بکند سرو کارش با خداست.

امام‌جمعه مشهد ادامه داد: نحله معتضله که جدایی دین از سیاست را ترویج می‌دادند از دیگر توطئه‌های منصور دوانقی در برابر امام صادق (ع) بود.

وی با اشاره به ترویج تفکر غلو از سوی این حاکم ظالم اظهار کرد: از بدترین اقدامات منصور ترویج این تفکر بود لذا از این طریق شیعیانی که ثابت قدم نبودند را خریداری می‌کرد تا آن‌ها امام صادق(ع) را غیر بشر توصیف کنند و در مورد ائمه غلو بگویند که این گروه باعث ایجاد دو مشکل اساسی در آن زمان شدند.

امام جمعه مشهد ابراز کرد: با ترویج تفکر غلو وقتی گروه برای اهل‌بیت(ع) ادعای خدایی می‌کردند، دستگاه بنی‌عباس ترویج می‌کرد که امام صادق(ع) ادعای خدایی می‌کند و دیگر اینکه حضرت را به عنوان یک شخصیت اساطیری مطرح می‌کردند تا به عنوان یک بشر و انسان در عرصه اجتماعی نتوانند حضور پیدا کنند و مردم از ایشان جدا شوند.

وی افزود: ایجاد این نحله توسط منصور دوانقی باعث شد که عظمت امام صادق(ع) زیر سوال برود، حتی امام فرمودند: «قسم به خدا اینهایی که غلو می‌کنند در مورد مسائل ما اهل‌بیت از یهودی و مجوس بدتر هستند.»

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: منصور با این توطئه‌ها سعی داشت تا شخصیت امام را اساطیری کند و ایشان را از امامت بشر کنار بگذارد، اما بعد از اینکه منصور نتوانست با هیچ‌کدام از این ظلم‌ها و توطئه‌ها، عظمت امام را از بین ببرد ایشان را به شهادت رساند.

انتهای پیام
captcha