فیلم | اهمیت آبادانی مسجد
کد خبر: 3900948
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
رمضان با قرآن / 29

فیلم | اهمیت آبادانی مسجد

ممکن است مسجدی کاشی‌کاری‌های میلیاردی داشته باشد، اما نمازگزار چندانی نداشته باشد. این مسجد از نظر اسلام، آباد نیست. رونق و آبادانی مسجد در روایات یعنی جمعیت نمازگزار.

آبادانی مسجدبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه، دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و نهم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به ارائه توضیحاتی درباره اهمیت آبادانی مسجد پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

قرآن کریم می‌فرماید: وَ أَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا(جن، 18)؛ یعنی مساجد فقط برای خداست و در آن خدا را عبادت کنید.

زمینی که ما بر آن زندگی می‌کنیم، هر نقطه‌ای از آن، مالکی دارد. اعم از مالک شخصی یا دولتی. اما تنها جایی که از ملکیت انسان از آن خارج است و هیچ بشری بر آن حق ملکیت ندارد، مسجد است. مسجد جای چیست؟ مسجد جای سخن و کلام و عملی است که خدا بخواهد. متأسفانه برخی اوقات آنچه که در مسجد اتفاق می‌افتد، مسائل دنیوی غیرمرتبط با ماهیت مسجد است، این امور باید قطع شود و به حداقل برسد.

البته انجام کارهای عمومی برای خدمت به مردم که خیری به محله برساند در راستای راه خداست. مسجد جایی است که در آن نماز می‌خوانیم و برای کارهای عام‌المنفعه مردم نیز کاری انجام می‌شود.

در روز قیامت یکی از شاکیان مؤمنین مساجد هستند. شکایت می‌کنند از کسی یک عمر، همسایه مسجد بود اما برای نماز و عبادت و دعا و روضه به مسجد نرفت. در روایات آمده است که تا چهل خانه اطراف مسجد، همسایه مسجد محسوب می‌شوند.

اگر خدای ناکرده مساجد متروک باشد، یعنی خانه خدا متروک است. نسبت به آبادانی مسجد و رونق جمعیت آن کوشا باشیم. ممکن است مسجدی کاشی‌کاری‌های میلیاردی داشته باشد، اما نمازگزار چندانی نداشته باشد. این مسجد از نظر اسلام، آباد نیست. رونق و آبادانی مسجد در روایات یعنی جمعیت نمازگزار. ان‌شاء‌الله یکی از درس‌های قرآنی ماه رمضان این باشد که نسبت به آبادانی مساجد کوشا باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha