شبکه ملی اطلاعات؛ آغازگر حکمرانی و دولتمداری نوین در کشور
کد خبر: 3899524
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
جهانگیری اظهار کرد؛

شبکه ملی اطلاعات؛ آغازگر حکمرانی و دولتمداری نوین در کشور

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرصت کرونا به‌ خوبی نشان داد که در ایجاد شبکه ملی اطلاعات زمینه همبستگی بین دولت و ملت ایجاد شده است، گفت: این شبکه می‌تواند آغاز حکمرانی نوین و دولتمداری جدید در کشور باشد و می‌توانیم با اتکا به آن به فکر یک نظام حکمرانی جدید برای کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار ایکنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، امروز یکشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، با فعالان عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات به مناسبت روز ارتباطات گفت‌وگو کرد.

جهانگیری بعد از شنیدن سخنان محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سخنان فعالان بخش خصوصی، گفت: افتخاری بود که در روز‌های پایانی ماه مبارک رمضان و آخرین شب قدر که همه مردم در حق همدیگر دعا کردند تا خداوند متعال به برکت این ماه، مشکلات و مسئله کرونا را از پیش روی ملت ایران بردارد و ملت ایران بتواند مشکلات خود را یکی پس از دیگری پشت‌سر بگذارد در جمع شما حاضر شوم.

وی ادامه داد: امسال قرار شد، با توجه به اینکه سال آخر فعالیت دولت و وزارتخانه‌هاست، عملکرد‌ها را بررسی و چالش‌ها و راهکار‌های آینده را نیز بررسی کنیم تا در نهایت بتوانیم با برنامه‌های دقیق‌تری کار‌ها را پیش ببریم و به کارنامه موفق‌تری برای دولت برسیم. امیدوارم وزارت ارتباطات هم بتواند در این عرصه گام‌های بلندی بردارد.
 

مسئله کرونا قطب‌نمای اصلی سیاست‌های کشور شده است

 
معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: امروز همه بخش‌های کشور و حتی توسعه امور جاری کشور تحت تأثیر مسئله کرونا قرار گرفته است و به یک معنی مسئله کرونا قطب‌نمای اصلی سیاست‌های کشور شده است. شیوع کرونا و مهار آن نیازمند این است که ما توجه ویژه‌ای به سلامت مردم و بخش‌های مختلف کشور داشته باشیم. کرونا فرصت‌هایی را در بخش‌های مختلف ایجاد کرد که یکی از آن‌ها عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات بوده است.

جهانگیری تصریح کرد: آنچه مهم است و همه دستگاه‌های دولتی باید به آن توجه کنند، این است که ما نمی‌توانیم فقط به مسائل روزمره کرونا و عواقب آن فکر کنیم؛ به هر حال این موضوع یک چالش در کل جهان است و نباید در آن باقی بمانیم؛ لذا باید از این فرصت برای آینده‌نگری استفاده کنیم و بدانیم که تغییرات آینده نیازمند چه اصلاحاتی است تا بتوانیم با یک سیستم کارآمدتر، فعالیت‌هایمان را پیش ببریم.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز دیجیتالی شدن جهان و جامعه ما تحت تأثیر کرونا قرار گرفت و آموزش به یک شبکه بزرگ مجازی تبدیل شد. این مسئله توانست یک فرصت بسیار ارزشمند را در مسئله آموزش ایجاد کند و به عبارتی هر خانه تبدیل به یک مدرسه شد. قبل از داستان کرونا در مدارسمان این حساسیت وجود داشت که دانش‌آموز نباید تلفن همراه داشته باشد، اما امروز دانش‌آموزان و مدرسه وارد تلفن همراه شدند و به این فکر کردیم که فرصت علم‌آموزی با این ابزار را فراهم کنیم و این‌ موارد، موضوعات کوچک و ساده‌ای نیست.

وی افزود: دورکاری‌هایی که در مشاغل ایجاد شد و یا کاهش شدیدی که در سطح نفت و انرژی رخ داد از عوامل متأثر از شیوع ویروس کرونا در جهان و در کشور بود؛ لذا کرونا پیامد‌ها و تبعات زیادی داشت که باید به صورت جدی به آن‌ها فکر کنیم؛ باید از این فرصت استفاده کرد تا در جامعه داخلی دچار شکاف نشویم و نسبت به جامعه جهانی و پیشرفت‌ها هم شاهد این شکاف و فاصله‌ها نباشیم.
 

زیرساخت‌های حقوقی مبتنی بر انسان هوشمند را تقویت کنیم

 
جهانگیری با تأکید بر اینکه باید عوامل و مزیت‌های نسبی کشور در موضوع کنترل کرونا را شناسایی و تقویت کنیم، گفت: باید زیرساخت‌های حقوقی این عرصه و بعد از کرونا را که مبتنی بر انسان هوشمند است را تقویت کنیم. لنگرگاه اصلی همه این اتفاقات در پساکرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و از این جهت مسئولیت سنگینی بر دوش این وزارتخانه است؛ لذا تلاش وزارتخانه باید بر این باشد که اجماعی را در این موضوع به وجود بیاورید. وزارت ارتباطات قادر است با تیمی که در اختیار دارد این اجماع را انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های فنی و حقوقی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات، گفت: اقدامی که در دولت در خصوص زیر‌ساخت‌ها انجام شد با کل هشت سال دوران قبل از این دولت قابل مقایسه نیست. مسئله بعد توسعه خدمات است که مهمترین آن شبکه ملی اطلاعات است. این مسئله توسط رهبر انقلاب نیز مورد تأکید قرار داشت تا هرچه زودتر تکمیل شود؛ فرصت کرونا به‌ خوبی نشان داد که در ایجاد شبکه ملی اطلاعات یک بستر همبستگی بین دولت و ملت ایجاد شده است. همین شبکه می‌تواند آغاز حکمرانی نوین و دولتمداری جدید در کشور باشد و ما می‌توانیم با اتکا به این شبکه به فکر نظام حکمرانی جدید برای کشور باشیم؛ این مسئله نیاز ضروری کشور است که باید تلاش کنیم این بخش هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. در دوران کرونا وزارت ارتباطات در این بخش به خوبی درخشید.

وی بیان کرد: موضوع بعدی دولت الکترونیک است که ۲۳ پروژه در این حوزه طراحی شده است؛ دولت الکترونیک، دسترسی بر خط به همه مردم و شهروندان می‌دهد که می‌توانند از خدمات دولت و از یک رضایتمندی همراه با شفافیت بهره‌مند شوند. در این حوزه و با راه‌اندازی غربالگری‌های مجازی پرونده سلامت ۸۰ میلیون شهروند ایرانی، در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت که توانست کشور ما را در قضیه کرونا به خوبی عبور دهد. همچنین وام یک میلیون تومانی که برای ۲۰ میلیون نفر از جامعه واریز شد از برکات دولت الکترونیک بود که یک کار بسیار بزرگی بود.

جهانگیری تصریح کرد:‌ مجموعه این اقدامات کمک کرد که دولت الکترونیک نقش تعیین کننده‌ای در این حوزه داشته باشد؛ لذا همه دستگاه‌ها باید همکاری کنند تا دولت الکترونیک تا پایان سال محقق شود.

معاون اول رئیس‌جمهور، مسئله بعدی در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات را اقتصاد دیجیتال دانست و بیان کرد: اقتصاد جهان به سمت حرکت در اقتصاد دیجیتال است و اگر این مسئله را مورد توجه قرار ندهیم، کشور از دنیا عقب خواهد افتاد. با استفاده از این امر می‌توانیم بهره‌وری را بالا ببریم. استارتاپ‌ها یکی از شاخصه‌های اصلی اقتصاد دیجیتال هستند و کشور نیروی خوبی در این حوزه دارد، لذا باید کمک کرد که موضوع استارتاپ‌ها به خوبی ادامه پیدا کند. همچنین تکیه بر بخش خصوصی و این عرصه را پر رنگ دیدن و توجه به آن جزء مسائلی است که در اقتصاد دیجیتال می‌تواند در همه عرصه‌ها حتی در مهار شیوع کرونا اثرگذار باشد.
 

نگاه‌ها به شبکه‌های اجتماعی تغییر کند

 
وی افزود: همه این‌ موارد، این علامت را به ما می‌دهد که می‌توانیم در عرصه اقتصاد دیجیتال با قدرت ورود کنیم. البته در این عرصه الزامات فرهنگی و اجتماعی هم نیازمند است، چرا که خیلی از نگاه‌ها نسبت به برخی موارد در این عرصه از جمله شبکه‌های اجتماعی باید تغییر کند. همچنین نگاهمان به بخش خصوصی و مراکز علمی تخصصی و مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای باید تغییر کند و باید بر روی مسائل مختلف فکر کرد.

جهانگیری با قدردانی از عملکرد مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بخش خصوصی، گفت: اقتصاد دیجیتال کار جدیدی است که باید تلاش کنیم تعریف‌های این عرصه را در کشور جا بیندازیم. برای موفقیت در حوزه اقتصاد دیجیتال باید صد برابر مبلغ چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه فعلی سرمایه‌گذاری کرد. کشور ظرفیت بزرگی در این عرصه دارد. سال گذشته نظام بانکی ۹۴۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارائه داده است و اگر نتوانیم این تسهیلات را به سمت فعالیت‌های جدید و نو هدایت کنیم، به سمت کار‌های تکرار و سنتی هدایت می‌شوند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این وزارتخانه پیشتاز آینده کشور است، بیان کرد: امیدواریم تا پایان سال دولت یک بنای خوب در عرصه اقتصاد دیجیتال در کشور طراحی شود تا این مسیر به خوبی پیش رود و به عنوان یک موضوع در دستور کار قرار گیرد. البته مجموعه اقدامات وزارت ارتباطات برای روستا‌ها کار بسیار بزرگی بود و جفا بود که برخی روستا‌های سیستان و بلوچستان به دلیل دوری از مراکز داده‌ای، از خدمات و امکانات برخوردار نباشند.
انتهای پیام
captcha