احیا گرفتن با بیداری غیرهدفمند متفاوت است
کد خبر: 3899358
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰

احیا گرفتن با بیداری غیرهدفمند متفاوت است

حجت‌الاسلام احمد خاتمی گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که خود بیدار بودن مهم است. بیدار بودن غیر‌هدفمند جایگاه این چنین ندارد. اولاً خدا را شکر کنیم که زنده مانده‌ایم. در روز حدود چهل نفر سهمیه‌شان به ماندن در دنیا نیست. خداوند به ما سهمیه داده است که امشب بمانیم و ان‌شاءالله خدا خدا کنیم و سرمایه آن جهانی‌مان را تدارک ببینیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، بامداد امروز ۲۷ اردیبهشت‌ماه، پس از اذان صبح روی خط ارتباطی شبکه رادیویی تهران در برنامه «الهیه» آمد و به ارائه نکاتی در مورد بهره‌مندی بیشتر از شب‌های قدر پرداخت؛

خاتمی بیان کرد: مسلم آن است که شب‌های قدر در ماه رمضان است. معروف همین سه شب است و در بین این سه شب، گل شب‌های قدر، شب بیست‌و‌سوم ماه رمضان است. از روایتی که از پیامبر(ص) نقل شده، این برمی‌آید که شب بیست‌وسوم پرونده تقدیر بسته می‌شود. از شب نوزدهم شروع می‌شود و شب بیست‌وسوم، مهر پایانی زده می‌شود. لذا اعمال شب بیست‌وسوم بیشتر از شب‌های نوزدهم و بیست‌ویکم است. خواندن سوره دخان، عنکبوت و روم را برای شب بیست‌وسوم داریم. سخن این است که فرهنگ اهل بیت در شب‌های قدر این است که خودتان سرنوشت خودتان را رقم بزنید.

وی افزود: فلسفه احیا فقط بیدار بودن نیست، بلکه احیای هدفمند است. لذا برنامه هم داده‌اند. برای اینکه احیای هدفمند باشد، دو برنامه داریم که شاخص است. یکی برنامه توحید و عشق به خدا است. دعای جوشن کبیر که ۱۰۰۱ نام خدا در آن است. جوشن همان زره است‌. هزار و یک بار خدا خدا کردن و بعد از آن احیایی که قرآن به سر می‌گیریم، «بک یا الله بک یا الله» می‌گوییم و  10 بار خدا را قسم داده و معصومین(ع) را هم واسطه قرار می‌دهیم. برنامه دوم، برنامه توسل و ولایت است که در شب‌های قدر، چهارده معصوم را به در خانه‌ خداوند می‌بریم. دعای «اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن» برای شب بیست و سوم است.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که خود بیدار بودن مهم است. بیدار بودن غیر هدفمند جایگاه این چنین ندارد. اولا خدا را شکر کنیم که زنده مانده‌ایم. در روز حدود چهل نفر سهمیه‌شان به ماندن در دنیا نیست. خداوند به ما سهمیه داده است که امشب بمانیم و ان‌شاءالله خدا خدا کنیم و سرمایه آن جهانی‌مان را تدارک ببینیم. ان‌شاءالله هرچه کار خیر است، امشب انجام‌ بدهیم. آن‌هایی که حساب سال ندارند، امشب تصمیم بگیرند که حساب سال برای خودشان درست کنند. آن‌هایی که می‌خواهند همدلی داشته باشند، کمک‌های مومنانه داشته باشند. این قصه صدقه بسیار مهم است. ان‌شاءالله خودمان را آماده کنیم.

وی تصریح کرد: اهل بیت(ع) خودشان را آماده می‌کردند. روایت آمده است که حضرت صدیقه طاهره به بچه‌ها می‌فرمود که شما روز را بخوابید و شب بیست و سوم و شب‌های احیا را بیدار باشید. مهم‌تر اینکه طبق نقل‌ها شب بیست و سوم محتمل‌ترین زمان برای شب قدر است. ان‌شاءالله قدر بدانیم و به امید خدا سال‌های آینده هم رسم بندگی را بجا بیاوریم و با دست پر به دیدار خدا برویم.

یادآور می‌شود، «الهیه» عنوان ویژه‌برنامه رادیو تهران در سحر‌های ماه مبارک رمضان است. این برنامه در گروه اخلاق و زندگی شهری رادیو تهران و با اجرای سیدکاظم احمدزاده تهیه می‌شود. «الهیه» با حفظ میزان اهمیت آیات قرآن کریم و عمق مطالب آن‌ها با بیانی روان به نشر مفاهیم اجتماعی قرآن در زندگی روزمره مردم می‌پردازد و هر روز یک آیه قرآن و ترجمه آن، موضوع و محور اصلی برنامه قرار می‌گیرد. پیش‌تر در این برنامه گفت‌وگو با آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز نیز پخش شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند الهیه را ساعت ۳ بامداد به مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه از رادیو تهران، موج اف‌ام ردیف ۹۴ مگاهرتز بشنوند.

انتهای پیام
captcha