فیلم | سه ویژگی اهل ایمان
کد خبر: 3899310
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
رمضان با قرآن / 22

فیلم | سه ویژگی اهل ایمان

خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارکه فتح بر سه ویژگی اهل ایمان تأکید می‌کند که نخست شدت بر دشمنان اسلام، ویژگی دوم محبت و رأفت و اخوت با مؤمنین و ویژگی سوم، عبادت و عبودیت در برابر خداوند است.

حجت الاسلام متوسل

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و دوم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به تشریح رابطه دین و سیاست پرداخت و ویژگی‌های اهل ایمان را براساس یکی از آیات سوره مبارکه فتح، برشمرد. صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید و می‌شنوید.

یکی از سؤالاتی که همیشه مطرح بوده این است که رابطه دین و سیاست چگونه است؟ آیا دین از سیاست جداست یا این دو در کنار یکدیگر هستند؟ اگر بخواهیم دین را فقط به مسائل عبادی از جمله نماز و روزه و حج و زکات و خمس و ... تفسیر کنیم، این به معنای آن است که دین را از جامعیت آن انداخته‌ایم. در حالی که دین جامعیتی دارد که همه شئون زندگی فردی و اجتماعی ما را شامل می‌شود، که یکی از این شئون هم مسائل مربوط به اداره کشور اسلامی است، لذا نمی‌توانیم بگوییم دین از سیاست جداست.

البته مراد از رابطه دین و سیاست، سیاستی است که براساس چارچوب دین و قرآن باشد، نه سیاستی که امروزه در دنیا رایج است که قاعدتاً در چارچوب دین تفسیر نمی‌شود.

 

 

خداوند متعال در آیه 29 سوره مبارکه فتح می‌فرماید؛ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ...». این آیه، به تعبیری از آیات سیاسی قرآن است و تأکید بسیاری دارد بر اینکه جامعه اسلامی باید نسبت به آنچه در دنیا، کشور و محیط اطراف خود می‌گذرد، آگاهی داشته باشد. در این آیه بر سه ویژگی اهل ایمان تأکید می‌شود؛ نخست شدت بر دشمنان اسلام، ویژگی دوم محبت و رأفت و اخوت با مؤمنین و ویژگی سوم، عبادت و عبودیت در برابر خداوند است. مؤمن واقعی کسی است که رابطه‌اش با خدا درست و اهل عبادت است و نسبت به افرادی که در جامعه زندگی می‌کنند، براساس اخوت و موّدت رفتار می‌کند. اما طبیعی است که یک عده در برابر دین، دینداران و جامعه دینی موضع دارند و دائما در حال اقدام و توطئه و برنامه‌ریزی هستند و نمی‌‌خواهند اسلام و مسلمانان باشند و در واقع می‌خواهند افکار غیراسلامی و مکاتب غیراسلامی حاکم باشد. طبیعتاً با این افراد نمی‌توانیم از راه اخوت وارد شویم، چون آنها علیه ما هستند. وظیفه ما به تعبیر قرآن «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ» است. باید مقابل دشمن سخت بود. این عبارت بیانگر این است که موضع‌گیری مؤمنان در برابر دشمنان و نسبت به دوستان باید متفاوت باشد و خدایی نکرده رابطه دوست و دشمن برای آنها عوض نشود.

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که مرزهای جغرافیایی رنگ باخته و ما باید بتوانیم ایده و تفکر ایمانی را با دنیا به اشتراک بگذاریم و مهمترین وظیفه ما در این زمینه، حمایت از مسلمانان و مقابله با دشمنان اسلام در هر کجای عالم است، لذا باید دقت کنیم در شناخت و انجام این وظیفه مرتکب کوتاهی و اشتباه نشویم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha