لزوم توجه مضاعف به بیماران ام.اس در برابر کرونا
کد خبر: 3899004
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
هوشمند بیان کرد:

لزوم توجه مضاعف به بیماران ام.اس در برابر کرونا

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران با اشاره به کاهش سطح ایمنی بدن این گروه از بیماران، به دلیل داروهای مصرفی خود از لزوم توجه و مراقبت مضاعف به این بیماران خبر داد.

لزوم توجه مضاعف به بیماران ام.اس در برابر کرونا
عبدالحسین هوشمند، مدیرعامل انجمن ام.اس ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه سیستم ایمنی این دسته از بیماران به دلیل دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، کاهش پیدا می‌کند، اظهار کرد: با توجه به این موضوع خطر ابتلا به بیماری کرونا در بیماران ام.اس افزایش پیدا می‌کند، بر همین اساس مراقبت از این بیماران در شرایط شیوع کرونا از اهمیت بسیاری برخوردار است.
 
وی افزود: با توجه به این موضوع از ابتدای شیوع کرونا در ایران سعی شد تا به این بیماران اطلاع‌رسانی شود و از آنان بخواهیم از منزل خارج نشوند و نیاز‌های دارویی خود را به وسیله انجمن و خانواده‌های خود پیگیری کنند، خوشبختانه با توجه به این تدابیر شیوع بیماری میان این گروه از بیماران خاص، چندان زیاد نبود.
 
هوشمند ادامه داد: از زمان شیوع بیماری کرونا، از بیماران خواستیم که چنانچه امکان دارد با نظر پزشک خود نوبت بعضی از دارو‌های تزریقی خود را یک تا دو ماه به تأخیر بیندازند و پس از آن مراجعه کنند؛ از سوی دیگر به بیماری‌هایی که برای کار‌های توانبخشی، کاردرمانی و آب درمانی به مراکز توانبخشی مراجعه می‌کردند نیز اعلام شد تا در این مراکز حضور پیدا نکنند، با توجه به ریسک بالای انتقال بیماری در این مراکز، احتمال ابتلای این افراد بسیار بالا می‌رفت. با رعایت دقیق این موارد خوشبختانه میزان ابتلا به ویروس کرونا در میان این بیماران کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران با بیان اینکه ۷۸ هزار و 500 نفر بیمار ام.اس در ایران زندگی می‌کنند، گفت: نمی‌توان آمار دقیقی در مورد تعداد مبتلایان کرونا از بیماران ام.اس ارائه داد، اما از طریق تماس‌هایی که با مراکز ام.اس در استان‌ها داریم، می‌دانیم که تعداد افراد مبتلا به این ویروس چندان زیاد نبوده است، اگرچه متأسفانه ۱۲ نفر از این افراد فوت کرده‌اند.

وی در رابطه با تأمین دارو‌های این بیماران نیز گفت: برای تأمین دارو‌های آن‌ها به ویژه کسانی که دارو‌های خوراکی نیاز دارند نیز یکی از اعضای خانواده مراجعه می‌کند؛ برخی از بیماران هم که دارو‌های تزریقی دارند در مراکز درمانی با استفاده از پروتکل‌های درمانی برای آن‌ها تزریق انجام می‌شود.

هوشمند بیان کرد: در مورد مراکز توانبخشی هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد چرا که ممکن است با توجه به ریسک بالای این مراکز، ابتلا در این بیماران هم مشاهده شود. بر همین اساس از طریق فیلم و اسلاید، ورزش‌هایی را برای فیزیوتراپی آنان طراحی کرده و در اختیار این بیماران قرار داده شده است.

وی با اشاره به وجود ۵۶ مرکز انجمن ام.اس در استان‌های کشور، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا بسته‌های ارزاق و لوازم مراقبتی و بهداشتی از طریق هلال احمر و خیرین تهیه شد و به کمک انجمن‌های استانی در میان بیماران به تناسب وضعیت بیماری و گزارش مددکاران توزیع شده است.

هوشمند با بیان اینکه وزارت بهداشت تلاش‌های بسیار زیادی در رابطه با تأمین بیماران ام.اس انجام داده است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در دسترسی بیماران ام.اس به دارو‌های اصلی این بیماری وجود ندارد، از سوی دیگر عمده این دارو‌ها تحت پوشش بیمه هستنند، اما برخی از بیماران که دارو‌های خارجی مصرف می‌کنند، هزینه زیادی را متقبل می‌شوند. همچنین فارغ از دارو‌های اصلی که تحت پوشش بیمه هستنند، این بیماران نیاز به دارو‌های مکمل دارند که پوشش بیمه‌ای ندارند و هزینه مجزایی دارد.

مدیرعامل انجمن ام.اس ایران با بیان اینکه ارائه خدمات به این گروه از بیماران در هر دو بخش دولتی و خصوصی انجام می‌شود، گفت: «در بخش دولتی ام.اس یک بیماری خاص محسوب و برای آن بسته خدمتی تعریف شده است؛ لذا در بین مراکز دولتی و بیمارستان‌ها خدمات ارائه شده به آن‌ها پوشش بیمه‌ای دارد، اما این بیماران برخی هزینه‌های تشخیصی مانند انجام ام.آر.آی‌ و آزمایش‌های گوناگون دارند که تحت پوشش بیمه قرار ندارد و این موضوع هزینه مضاعفی بر بیماران و خانواده‌های آن‌ها تحمیل می‌کند.
انتهای پیام
captcha