ضرورت فراگیری حق الناس در بالاترین جایگاه
کد خبر: 3895576
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۴

ضرورت فراگیری حق الناس در بالاترین جایگاه

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات ما در بحران‎‎ها از عدم شناخت حقیقت زندگی و عبودیت است، گفت: وقتی حقوق شهروندی و اصول حق‎الناس را ندانیم، به این معنی است که مهارت‎های زندگی را نمی‎دانیم؛ همه باید برای فراگیری حقوق انسان‎ها و حق الناس اقدام کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی آقابابا، استاد دانشگاه و کارشناس امور دینی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه در قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) موضوعات بسیار زیبایی وجود دارد که حقیقت و مسیر سبک زندگی قرآنی را برای ما روشن می‎کند، گفت: به‎طور کلی سبک زندگی قرآنی، عبودیت است و این عبودیت طبق فرمایش امام صادق‎(ع) شامل برخورد با خدا، برخورد با خود، برخورد با خلق و برخورد با دنیا بنا شده است؛ پس اگر این چهار مورد را به درستی درک کنیم و بدانیم چگونه باید با خدا، خود، خلق و دنیا برخورد کنیم، یک انسان کامل خواهیم بود و به مقام بندگی و عبودیت می‎رسیم.

وی با بیان اینکه موضوع حق الناس در اصلِ برخورد با خلق مطرح می‎شود، افزود: اگر در یک بخش از این چهار اصل کوتاهی و کم کاری کنیم، قطعاً از عبودیت خارج می‎شویم و آن چهار اصل را نداریم؛ سلامت فردی و جمعی یکی از موضوعات مهم در اصل برخورد با خلق و حق الناس است؛ مؤمن بودن واقعی تنها، به رعایت ظاهر نیست، بلکه مؤمن بودن واقعی به‎رعایت اصول و قواعدی همچون رعایت حقوق شهروندی و حق‎الناس است؛ براساس همین اصل کسی نمی‎تواند ادعای مؤمن ‎بودن کند، اما حق الناس بر گردن او باشد.

این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه هر انسانی در هر جایگاهی وظیفه دارد تا حقوق شهروندی و حق الناس را فرا گیرد و به آن عمل کند، گفت: این روزها با شیوع کرونا که احتمال انتقال ویروس هم بسیار زیاد است، صرف نظر از اینکه شخصی عملی انجام دهد و حقی را ناحق کند و بعد بگوید نمی‎دانستم کفایت نمی‎کند و چنین قصوری پذیرفتنی نیست؛ زیرا شبکه‎های رسانه‎ای بسیاری وجود دارد که فرد را در جریان امور قرار می‎دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آقابابا تصریح کرد: همان‌طوری که امروز ابزار گناه زیاد شده است، ابزار تبلیغ و حرکت به سمت خدا نیز بسیار شده است، به همین جهت همه باید برای فراگیری حقوق انسان‎ها و حق الناس مخصوصا در شرایط امروز در بالاترین جایگاه اقدام کنیم. انسان باید بداند در شرایط خاص چگونه با سایر مردم برخورد کند، حق آن‌ها را رعایت کند و حقوق دیگران را در محل کار، خیابان و... رعایت کند.

وی با بیان اینکه امروز جامعه برای امور دینی و شناخت حقوق انسان‎ها زمان کمی می‎گذراند، در صورتی که برای سایر امور شخصی و مادی ماه‎ها وقت می‎گذراند، گفت: به همین جهت است که بسیاری از اتفاقات تلخ و ناگواری که در زمان بحران و زندگی این دسته افراد رخ می‎دهد، از نداستن و عدم رعایت حق الناس و حق شهروندان است.

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: وقتی حقوق شهروندی و اصول حق‎الناس را ندانیم، یعنی مهارت‎های زندگی را نیاموخته‎ایم و در نتیجه در طول زندگی اگر با بحران‎ها و مشکلات روبه‌رو شویم، شرایط برای ما بسیار ناگوار خواهد شد؛ در این جریان هنگامی که از ما سؤال می‎شود، که چرا اینچنین شد؟ پاسخ می‎دهیم نمی‎دانستیم و این یعنی ریشه بسیاری از مشکلات ما از ندانستن و عدم شناخت حقیقت زندگی و عبودیت است.
انتهای پیام
captcha