تحرک دیپلماسی اسلامی در حادثه هند، ضعیف و غیرقابل دفاع است
کد خبر: 3885847
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

تحرک دیپلماسی اسلامی در حادثه هند، ضعیف و غیرقابل دفاع است

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تأکید بر اینکه جنایاتی که اخیراً در هندوستان واقع شد، یک مسئله عادی نیست، تصریح کرد: تحرک دیپلماسی اسلامی در حادثه هند، ضعیف و غیرقابل دفاع است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محسن شفیعیحجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در ارتباط با کشتار مسلمانان هند گفت: توجه افکار جهانی به کرونا و این حادثه جدید، نباید ما را از مسئله فلسطین، سوریه، عراق و از مسئله جدیدی که در هند پیش آمده غافل کند. یعنی امت اسلامی و آزادگان عالم در عین مقابله و مواجهه با کرونا چشم از نظام سلطه برندارند.

وی اظهار کرد: مبادا که ببینیم در کش‌وقوس کرونا بخشی از پیکره جغرافیای اسلامی یا بخشی از امت اسلامی لگدمال نظام سلطه شده است. این یک مسئله جدی است و تحرکات اردوگاه استکبار حتی ما را نسبت به اصل کرونا بدبین می‌کند؛ یعنی این شائبه را تقویت می‌کند که مبادا یک مسئله بیوتروریستی باشد که از رهگذر مشغول‌شدن افکار عمومی به این مصیبت احیاناً در جای دیگر به ما ضرباتی وارد کنند.

اسلام در هند میهمان نیست

شفیعی افزود: اسلام در شبه قاره هند، پدیده جدید و ناشناخته‌ای نیست، ریشه‌های تاریخی اسلام و اعتقاد به اسلام در شبه‌قاره هند وجود داشته و بر اهل تحقیق و پژوهش مشهود است و حتی این باور به گونه‌ای بود که نگاه هندی‌های غیر مسلمان به اسلام مثبت بود. گاندی پیشوای فقید هند که استقلال هند را به ارمغان آورد با این که خود مسلمان نیست، اما پیشوا و راهبر خود را در حرکت استقلال طلبانه حضرت سیدالشهدا(ع) معرفی می‌کند؛ یعنی امام حسین(ع) را می‌شناخت و به مکتب ایشان اعتقاد داشت.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تأکید بر اینکه اسلام در شبه‌قاره هند میهمان نیست که به او به چشم غریبه نگاه شود، افزود: اسلام یک عضو باسابقه است و آنچه که در فرهنگ هند و آداب و رسوم هند در تاریخ دیدیم، فرهنگ مماشات، مدارا و برخورد انسانی بوده است. جنایاتی که اخیراً در هندوستان واقع شد یک مسئله عادی نیست و حتی ما این جنایت را به جامعه و مردم هند نسبت نمی‌دهیم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که تعرض به مسلمانان، بخشی از پازل آمریکا و نظام سلطه است، اما متأسفانه به دست عوامل و انسانهای غافل و احیاناً خودسر و وابسته صورت می‌گیرد که آلت دست نظام سلطه شده‌اند. اینجا نقطه اصلی خطاب و صحبت با دولت هند است. حکومت‌ها مسئولیت صیانت از شهروندان خود را عهده‌دار هستند. حکومت‌ها فارغ از اینکه نگاهشان و تفکرشان به تفکر و نگاه کدام بخش از شهروندان نزدیک باشد، مسئول حفظ حقوق شهروندان هستند و در قبال پاسداری و صیانت از شهروندان پاسخگو هستند و باید باشند.

بی‌ثباتی و عدم تسلط حاکمان هند

شفیعی گفت: سؤال ما از حاکمان و مدیران دولت هند این است که شما در برابر این حق‌کشی‌ و مظلوم‌کشی آشکار چرا ساکت نشستید؟ اولاً چرا از تحقق این جنایت ممانعت نکردید و ثانیاً چرا با عاملان این جنایت برخورد نکردید؟ حاکمان هند باید بدانند اگر خودشان به طور مستقیم از حقوق شهروندان مسلمانشان دفاع نکنند، دیری نخواهد پایید که مسلمانان هند تصمیم بگیرند که شخصاً و مستقیماً برای دفاع از حقوق خود قیام و اقدام کنند و این پیام خوبی برای دولت هند نخواهد بود؛ بلکه بیانگر بی‌ثباتی و عدم تسلط حاکمان هند است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان ادامه داد: مگر دولت مرکزی در هند از کارآمدی ساقط شده است؟ مگر دولت مرکزی در هند عاجز و ناتوان از اداره کشور است که شاهد این تعرض به مردمان و کودکان بی‌پناه باشیم؟ این جنایت در روز روشن مایه سرافکندگی و شرمندگی انسانیت است. دولت هند نه تنها باید از تکرار این جنایت‌ها جلوگیری کند؛ بلکه وظیفه دارد بخشی از آن جفاها و خسارت‌هایی که صورت گرفته است را جبران کند.

تحرک دیپلماسی اسلامی در حادثه هند

وی همچنین در خطاب به دولت‌های اسلامی تصریح کرد: تحرک دیپلماسی اسلامی در حادثه هند، ضعیف و غیرقابل دفاع است. دولت‌های اسلامی باید بدانند که تعرض به هر بخش از امت اسلامی، تعرض به همه آنهاست. در قضیه داعش اگرچه در ظاهر از درون سوریه آغاز شد، اما به سرعت به کشورهای اسلامی و حتی غیر اسلامی منتشر شد. دولت‌های اسلامی باید عکس‌العمل مناسب نشان دهند و به صراحت از این مسئله اعلام انزجار کنند. سفرای خود را از هند فراخوانند و به دولت هند تذکر بدهند که در دفاع از مسلمانان کوتاه نخواهند آمد.

شفیعی همچنین ضمن ابراز گله‌مندی از دیپلماسی کشور گفت: عکس‌العمل و مواجهه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و مسئولان رسمی کشور درخور این فاجعه نبود. گرچه ما به مسائلی مثل کرونا مبتلا هستیم، اما نباید از موضع دفاع از مظلومان غافل شویم. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این حادثه از جایگاه زعامت امت اسلامی با صراحت و قاطعیت اعلام نظر کردند، دولت جمهوری اسلامی باید حرکتی فعالتر از این از خود به نمایش بگذارند. باید از دولت هند گله کنند و بخواهند از شهروندان خود به طور مساوی دفاع و حقوق آنها را تضمین کنند.

انتهای پیام
captcha