باورهای نادرست ضدعفونی در برابر کرونا
کد خبر: 3885138
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
مصری تشریح کرد؛

باورهای نادرست ضدعفونی در برابر کرونا

عضو انجمن سم‌شناسی بالینی خوردن الکل را برای ضد عفونی کردن اعضای داخلی بدن در مقابله با کرونا نادرست خواند و گفت: متانول یک ماده سمی است که خوردن آن موجب مرگ افراد یا کوری برگشت‌ناپذیر می‌شود.

باورهای نادرست ضدعفونی در مقابل کرونا/ علت کشنده بودن الکلمهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ساوه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به باور غلط مصرف الکل برای پیشگیری از کرونا که مسمومیت‌های مختلفی در پی مصرف آن گزارش شده است، اظهار کرد: بسیاری از متخصصان عفونی یکی از راه‌های ضد عفونی کردن سطوح از جمله بدن را الکل بیان کرده‌اند. این حرف صحیح است و الکل با خلوص ۷۰ درجه می‌تواند پروتئین و غشای ویروس کرونا را بشکند و آن را از بین ببرد.

این متخصص سم‌شناسی بالینی بیان کرد: وقتی ضد عفونی با الکل از سوی متخصصان عفونی مطرح شد، موجب شد برخی به اشتباه گمان کنند که الکل را می‌توان خورد تا اعضای داخلی آن‌ها ضد عفونی شود. در این فاصله هم الکل‌های تقلبی که ترکیبی از اتانول و متانول بود وارد بازار شد و متأسفانه برخی از مردم آن را مصرف کردند و مسموم شدند. اینکه گفته می‌شود خوردن الکل اتانول موجب ضد عفونی اعضای داخلی بدن می‌شود به هیچ وجه درست نیست و از شایعات منتشرشده در فضای مجازی است.

وی تأکید کرد: متانول یک ماده سمی است که موجب مرگ افراد یا کوری برگشت‌ناپذیر می‌شود، در الکلی که استاندارد نباشد یا دست‌ساز باشد، متانول موجود است و همین امر موجب شد تا این روز‌ها مسمومیت با الکل در برخی استان‌ها تلفات داشته باشد.

عضو انجمن سم‌شناسی ایران یادآور شد: الکل اتانول یک ماده ضد عفونی‌کننده است و از قدیم نیز از آن برای ضد عفونی کردن استفاده می‌کردند. در هنگام تزریق آمپول، سطح پوست را با الکل ضد عفونی می‌کردند تا زمانی که دارو از طریق سرنگ وارد خون می‌شد، عامل عفونی با آن وارد نشود.

مصری بیان کرد: مصرف زیاد اتانول موجب افت قند، تشنج، اختلال هوشیاری، خون‌ریزی مغزی و ناراحتی کلیوی می‌شود و در دوز بالا مرکز تنفسی را از بین می‌برد و موجب مرگ می‌شود؛ حتی در اتانول هم ماده سمی موجود در متانول وجود دارد، اگرچه شاید موجب کوری برگشت‌ناپذیر نشود، اما اثرات مخرب جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: مواد ضد عفونی‌کننده بسیاری وجود دارند که می‌توان به جای الکل از آن‌ها استفاده کرد. آب و صابون، آب معمولی و سایر مواد ضد عفونی که در بازار و داروخانه‌ها موجود است که ویروس روی سطوح را از بین می‌برد.
انتهای پیام
captcha