فرصت تجربه عبادت‌های خانوادگی
کد خبر: 3885009
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۶

فرصت تجربه عبادت‌های خانوادگی

در روزهایی که ویروس کرونا شیوع یافته و فعالیت اماکن مذهبی موقتاً برپا نیست، با حضور حداقل دو نفر از اعضای خانواده می‌توان نماز جماعت در خانه برپا کرد، همان کاری که علامه طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان، انجام می‌داد و توجه ویژه‌ای به عبادت‌های خانوادگی داشت.

به گزارش ایکنا؛ قرنطینه هوشمندانه و خودخواسته خانواده‌ها در روزهای اخیر در کنار تعطیلی مجامع و اماکن مذهبی، فرصتی خاص برای خانواده‌ها ایجاد کرده است که بتوانند تجربه انجام عبادت‎‌های جمعی در خانواده را کسب کنند.

اگر چه اماکن مذهبی و نمازهای جماعت مساجد تعطیل شده است، اما با حداقل دو نفر می‌توان نماز جماعت برپا کرد. نماز جماعتی به امامت پدر خانواده. خواندن دعای کساء دسته جمعی و سایر ادعیه مانند دعای توسل نیز از شدت اضطراب و نگرانی در خانواده‌ها می‌کاهد و به تقویت روحیه و توان روانی اعضا منجر خواهد شد.

جالب است بدانید علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، توجه ویژه‌ای به عبادت‌های خانوادگی داشت. در مورد خصلت این مفسر قرآن کریم نقل شده است که: «خانواده‌اش را در برنامه‌های دینی شریک می‌کرد. صبح که دو دخترش بیدار می‌شدند و پدر را مشغول قرآن خواندن می‌دیدند، آنها را در آغوش می‌گرفت و بعد از نوازش‌شان، روی پاهایش می‌نشاند و آرام بقیه قرآن را آن جوری که بچه‌ها هم بشنوند زمزمه می‌کرد.

ماه رمضان خانه‌اش خیلی باصفا می‌شد. برنامه مناجات خانوادگی می‌گذاشت. اعتقاد داشت عبادت و مناجات همراه با خانواده‌اش زودتر مورد پذیرش خداوند قرار می‌گیرد. همه اهل خانه را جمع می‌کرد تا دعای سحر را با هم بخوانند. خودش بلند بلند می‌خواند و همسر و بچه‌هایش هم پشت سرش تکرار می‌کردند. هر سال ایام فاطمیه خانه‌اش را ۱۰ روز محل روضه می‌کرد و همه اعضای خانواده، حتی دختران را که ساکن شهرهای دیگر بودند، دعوت می‌کرد تا این ۱۰ روز کنار هم عزاداری کنند. تابستان‌ها هم برنامه ثابت خانوادگی‌اش، سفر به مشهد بود. گاهی تمام تابستان را با اهل خانه در مسافرت مشهد سپری می‌کرد».

انتهای پیام
captcha