اقدامات افراطی علیه مسلمانان نتیجه سرمایه‌گذاری طولانی استعمار در هند است
کد خبر: 3883733
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
جواد منصوری:

اقدامات افراطی علیه مسلمانان نتیجه سرمایه‌گذاری طولانی استعمار در هند است

سفیر پیشین ایران در چین و پاکستان با اشاره به اولویت شعارهایی مانند «هند برای هندوها» از سوی هندوهای افراطی از دهه‌های قبل، گفت: هندوها نه فقط علیه مسلمانان بلکه هر از گاهی علیه برخی اقوام و مذاهب دیگر نیز جنگ راه می‌اندازند و این بیانگر آن است که این جریان در هند یک‌شبه ایجاد نشده و محصول سرمایه‌گذاری استعمار در طی دو قرن اخیر است.

جواد منصوری، کارشناس مسائل سیاسی و سفیر پیشین ایران در چین و پاکستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره رفتارهای افراطی اخیر از سوی هندوها علیه مسلمانان هند گفت: سابقه درگیری هندوها با مسلمانان به سلطه استعمار انگلیس بر شبه قاره هند برمی‌گردد. به عبارت دیگر بنای تنازع و درگیری بین هندوها و مسلمانان را انگلستان گذاشت و متأسفانه این جریان سلطه انگلیس علیرغم آنکه حتی به تجزیه شبه قاره به چند کشور هم منتهی شد اما جنگ بین مسلمانان و هندوها مستقیم و غیرمستقیم همچنان ادامه پیدا کرد.

نقش قدرت‌های خارجی در شعله‌ور شدن مسلمان‌ستیزی در هند

وی ادامه داد: هرگاه وضعیت مسلمانان در منطقه رو به بهبودی می‌رود بلافاصله با تحریک آمریکا، اسرائیل و انگلیس جنگ مذهبی در هند شعله‌ور می‌شود و این قضیه بارها و بارها در هند تکرار شده است. لذا ریشه اصلی این درگیری‌ها کاملاً مشخص است و طرفین دعوا نیز هندوهای برخوردار از قدرت و حمایت نهادهای حکومتی و مسلمانان به منزله طرف مظلوم ماجرا هستند.

منصوری اظهار کرد: متأسفانه شعار «مسلمانان باید از هند بروند» و «هند برای هندوها» از چند دهه قبل از سوی هندوهای افراطی در دستور کار قرار گرفته است و این امر به مسلمان‌ستیزی در هند دامن زده است. البته این رفتارها به شکل‌های دیگری در میانمار و حتی پاکستان و افغانستان با پررنگ کردن جنگ شیعه و سنی و انواع و اقسام جنگ‌های قومی اجرا شده که نشانه نقش پشت پرده آمریکا و اسرائیل در منطقه غرب و جنوب آسیاست.

سفر پیشین ایران در چین و پاکستان بیان کرد: جمهوری اسلامی تاکنون تلاش زیادی برای عادی کردن وضعیت انجام داده و با دولت هند گفت‌وگو کرده اما با وجود برخی قول‌ها و وعده‌ها برای آرام کردن اوضاع، تاکنون نتیجه پایداری در هند میان هندوها و مسلمانان و سایر اقوام و مذاهب حاصل نشده است.

وی یادآور شد: هندوها نه فقط علیه مسلمانان بلکه هر از گاهی علیه برخی اقوام و مذاهب دیگر یک جنگ و نزاع راه می‌اندازند و این بیانگر آن است که این جریان در هند یک‌شبه ایجاد نشده و محصول سال‌ها سرمایه‌گذاری استعمار در طی دو قرن اخیر در هند است.

دیپلماسی فعال ایران در موضوع مسلمانان هند

منصوری درباره برخی انتقادها از دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر واکنش نامناسب به مسلمان‌ستیزی و مسلمان‌کشی‌های اخیر در هند گفت: به طور قطع دیپلماسی جمهوری اسلامی در این قضیه فعال است. منتهی شاید بنا به مصالحی مجموعه اقدامات انجام شده اعلام نمی‌شود.

وی ابراز کرد: واقعیت این است که امکان تأثیرگذاری جمهوری اسلامی بر این جریان محدود است. حتی سایر کشورهای اسلامی و مجموعه مسلمانان دنیا هم نتوانستند تاکنون تأثیری بر کاهش این افراط‌گری‌ها و مسلمان‌کشی‌ها در هند و پیش از آن نیز در میانمار و فلسطین بگذارند.

منصوری تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز براساس امکانات محدودی که دارد در جهت توقف این درگیری‌ها اقدام کرده است اما برخی فکر می‌کنند اگر جمهوری اسلامی بیانیه تند و تیزی بدهد و یا حرکت سیاسی و تبلیغی خاصی انجام دهد دولت‌های ضد اسلامی هم بلافاصله تسلیم می‌شوند، در حالی که ممکن است در برخی شرایط یک واکنش و موضع‌گیری تند اوضاع مسلمانان را در آن کشور بدتر کند و به بهانه نقش محرک ایران در تشدید این درگیری‌ها فشارها و رفتارهای افراطی را علیه مسلمانان افزایش دهند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام
captcha