بزرگترین نیکوکاری در خانه ماندن است / رحم جمعی را بالا ببریم
کد خبر: 3883087
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
نصیری از نیکوکاری در زمان شیوع کرونا گفت؛

بزرگترین نیکوکاری در خانه ماندن است / رحم جمعی را بالا ببریم

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه بزرگترین احسان و نیکوکاری در شرایط فعلی کشور، در خانه ماندن و قطع زنجیره انتقال ویروس کروناست، تأکید کرد: به دلیل تعطیل شدن بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی طبیعتاً صاحبان برخی از مشاغل متحمل خسارت‌هایی خواهند شد. لذا انتظار می‌رود اگر مردم به یکدیگر بدهکارند، چند ماهی به هم فرصت دهند و بانک‌ها نیز همراهی لازم را با مردم داشته باشند.

بزرگترین نیکوکاری، در خانه ماندن است/ رحم عمومی جامعه را بالا ببریممحمد نصیری، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، همزمان با 14 اسفندماه، روز احسان و نیکوکاری، در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: مردم نوع‌دوست و فداکار ایران طی دو سال گذشته در حوادثی مانند سیل و زلزله با کمک‌هایی که به خیریه‌ها، مؤسسات مردم‌نهاد و ... انجام دادند، صحنه‌های باشکوهی از احساس مسئولیت اجتماعی، نیکوکاری و خیرخواهی را رقم زدند که در کنار زحمات مسئولان، نقش مؤثری را در کاهش آلام و رنج مصیبت دیدگان ایفا کرد، اما امروز با شیوع ویروس کرونا با شرایطی در کشور مواجه هستیم که در صد سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه کشورمان تاکنون با چنین تعطیلی‌های گسترده‌ای مواجه نبوده است، گفت: عمده نگرانی‌ها از ناشناخته بودن این ویروس و قدرت شیوع آن ناشی می‌شود که توانسته در مدت زمان کوتاهی، تمام دنیا را به خود مشغول کند. در این شرایط باید بیش از پیش هوشیار باشیم و ضمن حفظ روحیه، خود را برای شکست دادن همه‌جانبه این ویروس آماده کنیم.

در خانه ماندن، بهترین کار خیر 

وی با بیان اینکه نیکوکاری در قبال این رویداد با تمام مدل‌های نیکوکاری در بلایای طبیعی گذشته متفاوت است، گفت: بزرگ‌ترین احسان و نیکوکاری در شرایط امروز، در خانه ماندن و کمک به قطع زنجیره انتقال این ویروس است، اگر آحاد افراد جامعه با شستن مکرر دست‌ها، ضدعفونی کردن منزل و کاهش رفت و آمد‌های خود مگر برای تهیه اقلام ضروری، سلامتی خود را حفظ کنند و قطع‌کننده انتقال این بیماری در جامعه باشند، بزرگترین و به عقیده من بهترین نیکوکاری را در وضعیت فعلی مرتکب شده‌اند، چرا که در بعضی موارد، بی‌احتیاطی یک نفر می‌تواند سلامت چندین فرد دیگر از  جامعه را به مخاطره بیندازد. این هفته و هفته آینده، دوران پیک این بیماری است و اگر مراقبت‌های لازم انجام شود، امید است که پس از آن، شرایط بهتر شود.

بزرگترین نیکوکاری، در خانه ماندن است/ رحم عمومی جامعه را بالا ببریم

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از ارکان نیکوکاری در شرایط فعلی، تقویت رحم جمعی و درک شرایط متقابل اجتماعی از سوی گروه‌های مختلف مردم است. به واسطه شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، طبیعتاً صاحبان برخی از مشاغل متحمل خسارت‌هایی خواهند شد؛ لذا انتظار می‌رود اگر مردم با چک و سفته از هم بدهکار هستند، چند ماهی به یکدیگر فرصت دهند و بانک‌ها نیز در همین راستا همراهی‌های لازم را با مردم داشته باشند. علاوه بر این هر کس نسبت به دوست، آشنا و همکار خود از توانمندی مالی بهتری برخوردار است از هر گونه کمک به او در این شرایط دریغ نکند.

نصیری تصریح کرد: یکی دیگر از ارکان نیکوکاری در شرایط فعلی، پرستاران، پزشکان و نیروهای سلامت هستند که این روزها شاهدیم به شکل شبانه‌روزی و حتی گاهی فراتر از دایره مسئولیت‌های خود، به ارائه خدمت مشغول‌اند. همه نیروهای سلامت باید حداکثر توان خود را به میدان بیاورند و سایر افراد جامعه نیز موظف‌اند با آن‌ها همکاری کنند، اگر این سه رکنی که اشاره کردم، رعایت شود حتماً کرونا را شکست می‌دهیم و آثار مخرب آن را از جامعه می‌زداییم.

همه جای دنیا اقلام بهداشتی گران‌تر شده است

وی با بیان اینکه در حال حاضر رحم عمومی و نیکوکاری در جامعه ایرانی وضعیت مطلوبی دارد و مردم به خوبی شرایط یکدیگر را درک می‌کنند، گفت: البته در هر رویدادی عده‌ای معدود، سودجو و فرصت‌طلب بر خلاف منافع عمومی جامعه، دست به تخلفاتی می‌زنند که مایه تأسف است، مثلاً ماسک یا لوازم بهداشتی را احتکار می‌کنند اما نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی به خوبی با آن‌ها برخورد کرده‌اند و جای هیچ نگرانی در این زمینه نیست. مهم این است که مردم ما این روزها، اتحاد و همدلی جمعی خود را نشان می‌دهند و همچون گذشته آماده هرگونه فعالیت خیرخواهانه هستند.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ادامه داد: در زمینه کمبود ماسک و لوازم بهداشتی و افزایش قیمت آن‌ها، باید توجه داشته باشیم که شیوع کرونا در همه کشورهای دنیا، موجب کمیاب شدن ماسک و لوازم بهداشتی و گران شدن آن‌ها شد، همین الان اگر به سایت آمازون(که سایتی برای خرید و فروش جهانی است) نگاهی بیندازید و قیمت فعلی ماسک را در آن با ماه قبل مقایسه کنید، تفاوت قیمت را متوجه می‌شوید، اما با این حال تولید این اقلام به صورت شبانه‌روزی از سوی تولیدگران ادامه دارد و بازار از این لحاظ هیچ مشکلی نخواهد داشت.

مردم می‌توانند به خیریه‌ها و هلال احمر کمک کنند

نصیری در پاسخ به این سؤال که علاقه‌مندان به مشارکت اجتماعی چگونه می‌توانند به نیروهای امدادی کمک برسانند، اظهار کرد: مردم نیکوکار می‌توانند کمک‌های نقدی خود را برای تهیه اقلام بهداشتی به خیریه‌ها و سمن‌های دارای مجوز که در زمینه مقاله با کرونا فعال هستند یا به مجموعه‌ای مانند سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تحویل دهند، این سازمان از سه‌شنبه، 13 اسفندماه، با همکاری ۱۲ خیریه و تشکل مردم‌نهاد، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با حضور ۵۰۰ داوطلب، توزیع ۲۵ هزار بسته بهداشتی حاوی ماسک، فوم شست‌وشوی دست، دست‌کش و صابون را در مناطق کم‌برخوردار جنوب شهر تهران مثل محله هرندی، آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه هزینه چند میلیاردی تهیه این اقلام تماماً با کمک خیران و نیکوکاران تأمین شده است، گفت: این توزیع با اولویت دادن به منازل پرمخاطره و با اهدای بروشور، بسته بهداشتی و آموزش اولیه انجام می‌شود. حضور و اطلاع‌رسانی به موقع نیروهای داوطلب آموزش‌دیده به ویژه در مناطق پرخطر می‌تواند از شیوع و کاهش مخاطرات ناشی از ویروس کرونا کمک کند، افق نگاه ما این است که یک میلیون بسته بهداشتی آماده کنیم و بین مناطق پرمخاطره در تهران و سایر استان‌ها توزیع کنیم.

بزرگترین نیکوکاری، در خانه ماندن است/ رحم عمومی جامعه را بالا ببریم

مسئولان پا به پای مردم درگیر کرونا هستند

مدیرکل سابق خیرین و مؤسسات خیریه‌ سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که آیا در شرایط فعلی مسئولان، انتظار مردم در بهره‌مندی عادلانه آنان از امکانات درمانی و کیت‌های تشخیص بیماری را رعایت می‌کنند؟ اظهار کرد: متأسفانه برخی رسانه‌های خارجی این را به مردم القا می‌کنند که مسئولان در زمینه کرونا همراهی لازم را با آن‌ها ندارد، در حالی که اولاً دولت جمهوری اسلامی، جزو معدود دولت‌هایی است که هزینه درمان این بیماری را رایگان اعلام کرده است، ثانیاً مسئولان امروز مانند دیگر اقشار جامعه در معرض ابتلا به کرونا هستند و تعدادی از آنان هم به این ویروس دچار شده‌اند، هم اکنون در بیمارستان مسیح دانشوری، مسئولی را سراغ دارم که در کنار تخت بیماران دیگر بستری و تحت درمان است. دسترسی مسئولان به امکانات درمانی در این زمینه هیچ فرقی با سایر مردم ندارد اما برخی نمی‌خواهند به هیچ‌وجه واقعیت‌ها را ببینند و اغراض سیاسی خود را دنبال می‌کنند.

انتهای پیام
captcha