آرامش و اعتماد به‌ نفس؛ اولین واکسیناسیون علیه کرونا / اجازه سوء استفاده ندهیم
کد خبر: 3882553
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱

آرامش و اعتماد به‌ نفس؛ اولین واکسیناسیون علیه کرونا / اجازه سوء استفاده ندهیم

متخصص علوم رفتاری و آسیب‌شناس اجتماعی با تأکید بر اینکه از نگاه رفتارشناسی و روانشناختی آرامش، اعتماد به‌ نفس و خونسردی اولین واکسیناسیون علیه بیماری کروناست، گفت: برای ایجاد اعتماد به نفس باید توکل و عزت نفس را بالا برد.

مجید ابهری، جامعه‌شناس و رفتارشناس، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر اینکه مهترین ضرورت در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا در کشور افزایش اعتماد به نفس، خودمراقبتی و امید است، گفت: کسانی که به استرس و شایعه دامن می‌زنند دو گروه هستند؛ ابتدا افرادی که دانش کمی در مورد بیماری‌ها دارند و به هیچ‌ وجه دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های بهداشتی و طبی اطبا را گوش نداده و آن‌ها را قبول نمی‌کنند و گروه دوم افرادی که به صورت جهت‌دار سیاسی به شایعه‌پراکنی مشغول‌اند و قصد آن‌ها تضعیف ارکان دولت و روحیه مردم است. آن‌ها با دروغ‌های شاخداری در مورد افراد مبتلا یا فوت شده فقط قصدشان ایجاد اضطراب اجتماعی است.

وی با بیان اینکه از نگاه رفتارشناسی و روانشناختی آرامش، اعتماد به‌نفس و خونسردی اولین واکسیناسیون علیه این بیماری است، تصریح کرد: اضطراب و استرس مناسب‌ترین بستر برای ابتلا به این بیماری است. در مرحله بعد به کار بستن دستورالعمل‌های بهداشتی مقامات بهداشتی و درمانی کشور است که از سوی رسانه‌های رسمی مانند صدا و سیما به اطلاع مردم می‌رسد و باید مورد توجه قرار گیرد. مردم باید به اخبار این منابع و مقامات بهداشت و درمان کشور اعتماد کنند.
 

مردم شایعات را تکرار نکنند

 
این استاد دانشگاه ادامه داد: برای مثال در حال حاضر اکثریت کشور‌ها در مقیاس کم یا زیاد گرفتار این ویروس و بیماری هستند و برخی از کشور‌ها حتی همسایگان ما به دلیل جلوگیری از زیان‌های گردشگری، یک مورد ابتلا را اعلام نکرده‌اند؛ البته بی‌خبر نگه‌ داشتن مردم از این ویروس، جامعه را گرفتار مشکلات بزرگی می‌کند و باید مردم به اخباری که از مجاری رسمی منتشر می‌شود توجه کنند و شایعات را تکرار نکنند و اجازه ندهند که مراکز شایعه‌پراکنی از دلهره و ترس مردم سوء‌ استفاده کنند.
 
ابهری ابراز کرد:‌ باید بلافاصله شایعه را خفه کرد؛ چراکه بسیاری از افراد با انبار کردن اقلام ضد عفونی و بهداشتی قصد گرانفروشی و ماهیگیری از آب گل‌آلود کنند، اما غافل‌اند که به جای ماهی، خرچنگ در تورشان می‌افتند، چراکه اقلام بهداشتی و درمانی به قدری تولید شده که به انداز نیاز هرکس موجود است.
 

فداکاری و نشاط نجات‌بخش است

 
این آسیب‌شناس و رفتارشناس با اشاره به اینکه برای ایجاد اعتماد به نفس باید توکل و عزت نفس را بالا برد، اظهار کرد: توکل یعنی به قدرت خداوند پشت‌گرم هستیم و تا اراده الهی نباشد، برگی از درخت نخواهد افتاد. اعتماد به نفس یعنی خودباوری و باور به اینکه با رعایت بهداشت و نکات بهداشتی از بیماری در امان خواهیم بود. رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و اجازه ندادن به رواج شایعه، نجات‌بخش ما در این مقطع حساس زمانی است.
 
وی با تأکید بر اینکه باید با عزت نفس به داشته‌های خود احترام بگذاریم و فکر نکنیم آنچه رسانه‌های خارجی می‌گویند درست و آنچه رسانه‌های داخلی می‌گویند غلط است. اعتماد به‌ نفس با تکیه بر داشته‌های داخلی و فرهنگی، خودباوری را ایجاد می‌کند. توکل به این معنا نیست که اصول بهداشتی و درمانی را رعایت نکنیم، بلکه به فرموده حضرت علی (ع) «باید با توکل زانوی اشتر را ببندیم.»
 
ابهری در پایان هشدار داد: عده‌ای قصد دارند در این شرایط حساس با تضعیف باور‌های دینی و هجوم به آنها، نوجوانان و جوانان را از احکام مقدس دور کنند.
انتهای پیام
captcha